epojisteni logo
servis-vozidla

Víte, kdy mohou pojišťovny krátit pojistné plnění a kdy ne?

Víte, kdy mohou pojišťovny krátit pojistné plnění a kdy ne?

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Přesně takto lze charakterizovat přístup mnoha pojišťoven ke svým klientům. Při sjednávání pojištění klient z řečí a slibů pojišťovny snadno získá dojem, že je perfektně chráněný proti všem existujícím i neexistujícím rizikům. Když však dojde na pověstné lámání chleba, realita jej nemile překvapí.

Pojištění je byznys, nikoliv charita. Pojišťovny stejně jako jiní “byznysmeni” rády peníze přijímají, méně rádi už je vydávají. Dojde-li k pojistné  události, pojišťovna ji velmi důkladně prozkoumá. Věřte, že nevydá ani jednu jedinou korunu bezdůvodně. A pokud se jí naskytne důvod, proč  pojistné plnění  pokrátit nebo zamítnout, udělá to. A někdy si takový důvod najde sama.

Výluky aneb porušení podmínek se trestá

Pokud porušíte pojistné podmínky a dojde k pojistné události, máte smůlu. V lepším případě vám pojišťovna vyplatí alespoň část pojistného plnění, v horším nedostanete nic. Součástí pojistných podmínek je také dlouhý a podrobný seznam tzv. výluk. Podpisem smlouvy souhlasíte, že v případě pojistných výluk má pojišťovna právo zamítnout nebo zkrátit pojistné plnění. Které to jsou?

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Nejběžnější pojistné výluky:

• zavinění pojistné události  pod vlivem alkoholu, léků, drog a jiných omamných látek • způsobení nehody v důsledku nevyhovujícího technického stavu vozidla (např. sjeté pneumatiky bez požadovaného dezénu) • teroristický útok, válečné události, vnitrostátní nepokoje apod.

Kdy se vyplatí bránit?

Běžně nastávají situace, kdy je v právu pojištěný. Typickým příkladem neoprávněného jednání pojišťovny je krácení pojistného plnění z důvodu amortizace. V takovém případě pojišťovny argumentují tím, že opravou vozidla za použití nových a originálních dílů došlo ke zhodnocení vozu!

Je to nesmyl a pojišťovna s tím u soudu nemá šanci obstát. Důkazem jsou desítky prohraných sporů. Bohužel ne každý pojištěný zná svá práva, a příliš často se s vyplaceným pojistným smíří. Pravdou je, že nehoda auto vždy znehodnotí a nic na tom nemění ani nové díly použité při opravě. Stačí prokázat, že cena za provedenou opravu je obvyklá.

Pokud se do takové situace dostanete a nesouhlasíte s vyplaceným pojistným plnění, máte zákonné právo nesouhlasit. V takové případě je třeba sepsat a odeslat na adresu pojišťovny své stanovisko s odůvodněním a žádostí o nové prozkoumání pojistné události. Učinit tak můžete sami nebo prostřednictvím společnosti, které se na “problematické” chování pojišťoven specializuje. Pravdou je, že právnický titul má větší váhu, a často postačí k úspěšnému vyřešení případu ve prospěch pojištěného.

Pokud pojišťovna vaši žádost zamítne a vy se nechcete vzdát, protože jste v právu, nezbývá vám nic jiného než dát případ k soudu. Svůj názor vždy konzultujte s právníkem, a dá-li vám za pravdu, máte u soudu velkou šanci uspět.

Náš tip

TIP NA ZÁVĚR:

Chcete-li mít jistotu, že jste chráněni, můžete si sjednat pojištění právní ochrany občany. Pojištění za vás uhradí náklady spojené se soudním řízením (právní zastoupení, reklamace, posudky apod.).

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.