epojisteni logo
blg-srt-crush

Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří

22. 3. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří

Každým rokem na jaře dochází k rapidnímu nárůstu střetu vozidel se zvěří. Důvodem je vyšší pohyb zvěře a nedostatečná pozornost motoristů zejména v nočních hodinách. Pojišťovny uvádí, že právě v nočních hodinách se stane polovina všech střetů.

Na silnicích ročně zahynou stovky tisíců zvířat, která srazí nepozorní motoristé. Například Česká pojišťovna uvádí, že v roce 2014 řešila 3 900 pojistných událostí spojených se střetem se zvěří. K polovině všech událostí přitom dojde mezi dvanáctou hodinou v noci a sedmou hodinou ráno. Nejvíce rizikovými měsíci jsou duben (390 pojistných událostí) a květen (428 pojistných událostí). Skutečný počet sražených zvířat je však několikanásobně vyšší.

„V jarních měsících se zvěř probouzí ze zimního spánku, začne putovat a vyhledávat své protějšky. Z toho důvodu se v této době jejich výskyt u cest zvyšuje. Dalším důvodem je změna času, kterou zvířata nevnímají. Za potravou chodí stále ve stejnou dobu, ale kvůli časovému posunu je na silnicích provoz již o hodinu dříve," vysvětlil Viktor Veselý, myslivec a správce honitby.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Počty střetů se zvěří meziročně stoupají o 15 procent

Statistiky České pojišťovny jsou velmi podobné s ostatními pojišťovnami. „Křivka počtu střetů začíná strmě stoupat už na přelomu února a března, kulminuje v dubnu, květnu a červnu. Druhý vrchol přichází na přelomu října a listopadu, tedy opět v období, kdy se mění čas," uvedl Jiří Cívka, mluvčí Generali. Pojišťovna Generali řešila celkem 2 234 střetů se zvěří v celkové škody 60 milionů korun.

A počty sražených a zabitých zvířat neustále stoupají. „Počty střetů se zvěří stále stoupají, v průměru meziročně o 15 procent," uvedl Václav Bálek, mluvčí Allianz. Řidiče nejvíce ohrožuje vysoká zvěř, ale také divočáci a na Slovensku medvědi. Pod koly však končí nejen divoká, ale také domácí zvířata. Tyto “drobné” nehody však nejsou hlášeny. Následkem střetu s vozidlem tak každý rok umírají stovky tisíce psů, koček, slepic či hus.

Kuriózním se stal případ českého řidiče, který ve slovenských Tatrách srazil medvěda. “Když mu do cesty vběhl medvěd, nemohl už nic dělat a srazil ho. Z auta se kouřilo od rozbitého chladiče, medvěd ležel bez hnutí opodál v příkopu. Řidič opatrně vylezl obhlédnout situaci a po očku sledoval stále ležícího medvěda. V okamžiku, kdy svou mysl již plně věnoval rozsahu škody na autě a myšlenkám na opravu, pár kroků vzdálený medvěd se s mručením zvedl. Zpocený řidič vběhl rychle do auta a zamknul se, medvěd vrávoravě odpochodoval do lesa. Až po chvíli řidič zavolal policii a asistenční službu,” popsal rizikovou situaci Václav Bálek.

Co se týče lokality je již po několik posledních let nejvíce střetů se zvěří hlášeno v oblasti středních Čech. Například v roce 2014 šlo o 328 střetů, což je 15 procent všech hlášených nehod na území celé České republiky.

Až 75 procent střetů se zvěří se odehraje na silnicích prvních a nižších tříd

K nejnižšímu počtu střetů se zvěří dochází na dálnicích. V loňském roce jich bylo evidováno pouze 160. Důvodem jsou zátarasy kolem dálnic, které zvěři brání v přecházení. Tyto zátarasy však již nejsou podél silnic prvních a nižších tříd, kde se zvířat mohou volně pohybovat. A proto zde také dochází k 75 procentům všech evidovaných nehod.

Počet střetů se zvěří, které se stanou českým řidičům v zahraničí, klesá. „Za loňský rok evidujeme nižší počet nahlášených nehod ze zahraničí. Zatímco v roce 2013 se na nás obrátilo 55 řidičů, za rok 2014 to bylo 30 řidičů," uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.

Provozovatelům silnic však nelze upřít snahu počet střetů se zvěří snižovat. Za tímto účelem se budují nejen ochranné ploty, ale také podchody a nadchody pro zvěř (tzv. ekodukty), pachové ohradníky či patníky se speciálními odrazkami, které mají správným nasměrováním světel aut zvířata vyděsit (tzv. zradidla). Mezi další způsoby patří také tzv. odváděcí krmení a složení porostu v okolí silnic.

Buďte obezřetní

Těžko budeme vysvětlovat zvířatům, aby z důvodu vlastního bezpečí nevstupovali na silnice. Obezřetnost je tedy na straně řidičů, kteří by měli neustále sledovat cestu před sebou a to zejména v noci. Dojde-li k  pojistné  události, jsou povinni informovat policii a je-li nutné zavolat záchrannou službu. Policie také zajistí kontakt s myslivci. V žádném případě nikdy neodvážejte poražený kus.

Utrpěnou škodu je možné uhradit díky havarijnímu pojištění. Škodu způsobenou střetem se zvěří je možné nahlásit pojišťovně a požadovat její uhrazení. To lze však pouze tehdy, je-li řidič adekvátně pojištěn. To znamená, že střet se zvěří je součástí  povinného ručení  či havarijního pojištění.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?