epojisteni logo
blg-srt-crush

Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří

22. 3. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Blíží se jaro a s ním rostoucí počet střetů se zvěří

Každým rokem na jaře dochází k rapidnímu nárůstu střetu vozidel se zvěří. Důvodem je vyšší pohyb zvěře a nedostatečná pozornost motoristů zejména v nočních hodinách. Pojišťovny uvádí, že právě v nočních hodinách se stane polovina všech střetů.

Na silnicích ročně zahynou stovky tisíců zvířat, která srazí nepozorní motoristé. Například Česká pojišťovna uvádí, že v roce 2014 řešila 3 900 pojistných událostí spojených se střetem se zvěří. K polovině všech událostí přitom dojde mezi dvanáctou hodinou v noci a sedmou hodinou ráno. Nejvíce rizikovými měsíci jsou duben (390 pojistných událostí) a květen (428 pojistných událostí). Skutečný počet sražených zvířat je však několikanásobně vyšší.

„V jarních měsících se zvěř probouzí ze zimního spánku, začne putovat a vyhledávat své protějšky. Z toho důvodu se v této době jejich výskyt u cest zvyšuje. Dalším důvodem je změna času, kterou zvířata nevnímají. Za potravou chodí stále ve stejnou dobu, ale kvůli časovému posunu je na silnicích provoz již o hodinu dříve," vysvětlil Viktor Veselý, myslivec a správce honitby.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Počty střetů se zvěří meziročně stoupají o 15 procent

Statistiky České pojišťovny jsou velmi podobné s ostatními pojišťovnami. „Křivka počtu střetů začíná strmě stoupat už na přelomu února a března, kulminuje v dubnu, květnu a červnu. Druhý vrchol přichází na přelomu října a listopadu, tedy opět v období, kdy se mění čas," uvedl Jiří Cívka, mluvčí Generali. Pojišťovna Generali řešila celkem 2 234 střetů se zvěří v celkové škody 60 milionů korun.

A počty sražených a zabitých zvířat neustále stoupají. „Počty střetů se zvěří stále stoupají, v průměru meziročně o 15 procent," uvedl Václav Bálek, mluvčí Allianz. Řidiče nejvíce ohrožuje vysoká zvěř, ale také divočáci a na Slovensku medvědi. Pod koly však končí nejen divoká, ale také domácí zvířata. Tyto “drobné” nehody však nejsou hlášeny. Následkem střetu s vozidlem tak každý rok umírají stovky tisíce psů, koček, slepic či hus.

Kuriózním se stal případ českého řidiče, který ve slovenských Tatrách srazil medvěda. “Když mu do cesty vběhl medvěd, nemohl už nic dělat a srazil ho. Z auta se kouřilo od rozbitého chladiče, medvěd ležel bez hnutí opodál v příkopu. Řidič opatrně vylezl obhlédnout situaci a po očku sledoval stále ležícího medvěda. V okamžiku, kdy svou mysl již plně věnoval rozsahu škody na autě a myšlenkám na opravu, pár kroků vzdálený medvěd se s mručením zvedl. Zpocený řidič vběhl rychle do auta a zamknul se, medvěd vrávoravě odpochodoval do lesa. Až po chvíli řidič zavolal policii a asistenční službu,” popsal rizikovou situaci Václav Bálek.

Co se týče lokality je již po několik posledních let nejvíce střetů se zvěří hlášeno v oblasti středních Čech. Například v roce 2014 šlo o 328 střetů, což je 15 procent všech hlášených nehod na území celé České republiky.

Až 75 procent střetů se zvěří se odehraje na silnicích prvních a nižších tříd

K nejnižšímu počtu střetů se zvěří dochází na dálnicích. V loňském roce jich bylo evidováno pouze 160. Důvodem jsou zátarasy kolem dálnic, které zvěři brání v přecházení. Tyto zátarasy však již nejsou podél silnic prvních a nižších tříd, kde se zvířat mohou volně pohybovat. A proto zde také dochází k 75 procentům všech evidovaných nehod.

Počet střetů se zvěří, které se stanou českým řidičům v zahraničí, klesá. „Za loňský rok evidujeme nižší počet nahlášených nehod ze zahraničí. Zatímco v roce 2013 se na nás obrátilo 55 řidičů, za rok 2014 to bylo 30 řidičů," uvedla Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny.

Provozovatelům silnic však nelze upřít snahu počet střetů se zvěří snižovat. Za tímto účelem se budují nejen ochranné ploty, ale také podchody a nadchody pro zvěř (tzv. ekodukty), pachové ohradníky či patníky se speciálními odrazkami, které mají správným nasměrováním světel aut zvířata vyděsit (tzv. zradidla). Mezi další způsoby patří také tzv. odváděcí krmení a složení porostu v okolí silnic.

Buďte obezřetní

Těžko budeme vysvětlovat zvířatům, aby z důvodu vlastního bezpečí nevstupovali na silnice. Obezřetnost je tedy na straně řidičů, kteří by měli neustále sledovat cestu před sebou a to zejména v noci. Dojde-li k  pojistné  události, jsou povinni informovat policii a je-li nutné zavolat záchrannou službu. Policie také zajistí kontakt s myslivci. V žádném případě nikdy neodvážejte poražený kus.

Utrpěnou škodu je možné uhradit díky havarijnímu pojištění. Škodu způsobenou střetem se zvěří je možné nahlásit pojišťovně a požadovat její uhrazení. To lze však pouze tehdy, je-li řidič adekvátně pojištěn. To znamená, že střet se zvěří je součástí  povinného ručení  či havarijního pojištění.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.