epojisteni logo
tachometr-auto

Jak správně ověřit stav tachometru? Držte se následujících rad

Je takovým veřejným tajemstvím, že většina prodávaných ojetin má tzv. stočený tachometr. Samotné stáčení tachometru prozatím není trestným činem, tak jako u našich německých sousedů. Přesto u českého ústavního soudu již došlo k odsouzení prodejce, který stočil tachometr prodaného vozidla, neboť kupujícího poškodil, způsobil mu škodu a sebe obohatil. Každý si však umí udělat představu, jak dlouho takový soud může trvat. Pokud se zájemce o ojetý vůz nechce nechat „natáhnout“, měl by dodržet několik základních pravidel. Jejich stručný popis vám přinášíme níže.

Ověření VIN kódu na vozidle

VIN je 17místné označení z číslic a písmen, unikátní pro každý jednotlivý automobil (auta s datem výroby starším roku 1981 mají 12místný kód). První dotaz na prodejce vozu by měl být právě na VIN a jeho ověření. Pokud je ze strany prodejce jakákoliv výmluva či problém s VIN kódem, neztrácejte s ním více času. 

Kde VIN najdete? Kromě velkého a malého technického průkazu i na samotném voze. Schovává se na více místech. Nad pravým kolem vzadu na štítku, nad podlahou u spolujezdce na štítku, pod kapotou na držáku pravé tlumící jednotky, na horním lemu podběhu, na dělící příčce motorového prostoru a pod čelním sklem u řidiče. 

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Ověření VIN kódu na internetu

Protože už víte, že VIN je takovým rodným číslem auta, nebude velkým překvapením, že také na internetu se o něm dá leccos zjistit. Díky mnoha organizacím a společnostem existují databáze shromažďující k VIN kódům údaje nejen o stavu kilometrů. Jedna z možností, poskytující zdarma ověření stavu tachometru, je  systém Ministerstva dopravy  nebo alternativa od Sdružení SOVA.

Další údaje, jakými jsou kontrola vozu v databázích Policie České a Slovenské republiky, kontrola vozu v databázi leasingových společností, informace o stavu tachometru, počty servisních prohlídek nebo počty majitelů, lze najít na webu  VinCheck  nebo na jednom z předních placených systémů  Cebia Autotracer.

Kontrola samotného vozu

Pokud narazíte na prodejce, který kromě manipulace s tachometrem ještě investoval do výměny některých opotřebovaných dílů, nemáte mnoho šancí odhalit nekalou nabídku. Budete-li však kontrolovat vůz, ve kterém není nic vyměněno ani zamaskováno, zaměřte se na následující indicie. Často se vyskytují v autech s nájezdem nad 150 000 až 200 000 km:

  • Ohmataný, vyšoupaný až drolivý volant a hlavice řadicí páky

  • Sešlapané pedály

  • Páčky blinkrů mají buď vybledlé piktogramy, nebo naopak zpod černého laku prosvítá bílý plastový podklad

  • Loupající se barva z klik a madel dveří

  • Prosezené, ošoupané či trhající se sedačky

Podezřelé jsou také auta, kde je sedadlo řidiče v lepším stavu než spolujezdce. Nespoléhejte jen na oči. Čich vám napoví, zda jsou patrné ještě zbytky vůně nového auta, tedy plastů a lepidel z výroby, popřípadě, zda je od rezervního kola v kufru cítit nová guma.

Pod kapotou a zvenku se podívejte vy nebo nezávislý automechanik zejména na opotřebení brzdových kotoučů předních kol, zda nemají vysokou hranu. Pod kapotou zblízka prohlédněte kryt rozvodového řemenu. Byl-li měněn, bude to na šroubech krytu znát a taková výměna se určitě nedělá již po 30 000 km.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.