epojisteni logo
pohled-volant-palubka

Dopravní předpisy v zahraničí: Víte, kde všude se jezdí vlevo?

13. 11. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Víte, že řidiči ve více než sedmdesáti zemích jezdí vlevo? A že jsme se mezi ně řadili dlouhou dobu taky? Proč nemůžou v Londýně jezdit vpravo a jak upravit auto, pokud do Anglie cestujete? Odpovědi na tyto a spoustu dalších všetečných otázek budou součástí následujících řádků. Pohodlně se proto usaďte, naše krasojízda napříč státy, kde se jezdí vlevo, právě začíná.

Na českých silnicích se jezdilo vlevo až do roku 1939

Málokdo tuší, že jízda v pravém jízdním pruhu není pro naši zem tak úplně typická. Stejně jako dalších cca sedm desítek států jsme dlouhá léta jezdili vlevo. Na jízdu vpravo, tedy na straně, kterou už v té době používala velká část Evropy, si lidé v Československu museli zvyknout po příchodu německé armády a vzniku protektorátu. Výnos vrchního velitele německé armády von Brauchitsche začal platit 17. března 1939. Zajímavostí bylo, že Praha tehdy dostala devítidenní odklad. 

Za změnu směru jízdy ale nemohou jen Němci, jak se často traduje. Tahle novinka se totiž připravovala už v meziválečném Československu. V polovině 20. let například vláda přistoupila k Pařížské konvenci, čímž se zavázala „v přiměřeně vhodné době“ zavést jízdu vpravo. V roce 1931 pak republika přislíbila, že na pravou stranu vozovky přesune dopravu do pěti let, což se však nakonec nepovedlo.

V listopadu 1938, tedy už po odstoupení pohraničí, ale vydal stálý výbor Národního shromáždění opatření číslo 275/1938, kterým s platností od 1. května 1939 zavedl jízdu vpravo.  Příchod německých vojáků a konec druhé československé republiky v březnu 1939 tak celou věc „jen“ o šest týdnů urychlil. Zajímavé je, že třeba v Ostravě se na pravé straně vozovky začalo jezdit už během prvního dne okupace, jinde v republice si na pravostranný provoz lidé začali zvykat až od zmíněného 17. března (v Praze ještě později).

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Kde se ve světě jezdí po „špatné“ straně?

Pokud se chystáte do zahraničí na pracovní pobyt nebo dovolenou, měli byste si před vycestováním ověřit, jaké dopravní předpisy ve vybrané zemi platí. Kromě toho by mělo být samozřejmostí ověřit, zda budete silnice brázdit po levé nebo pravé straně. Kde v Evropě a ve světě jezdí po „špatné“ straně?

  • Evropa:  Na jízdu v levém jízdním pruhu si budete muset zvykat, pokud zamíříte do Velké Británie, Irska, na Kypr nebo Maltu. Právě zmíněná Británie, potažmo její hlavní město Londýn, bylo už historicky koncipováno tak, aby se tady jezdilo vlevo. Dodatečná úprava a změna strany jízdy je vzhledem k finanční náročnosti nemožná a prakticky neproveditelná. Při cestování do Anglie vozem z ČR, nezapomeňte upravit světla pomocí speciálních samolepek. Auta vyráběná pro český trh jsou totiž konstruována tak, že více svítí na pravou stranu.

  • Afrika, Austrálie a Jižní Amerika: Na levostranný provoz si budete zvykat v následujících afrických státech: Jihoafrická republika, Botswana, Namibie, Zambie, Zimbabwe a Mauricius.  Míříte na australský kontinent? Pak byste měli vědět, že tady se jezdí vlevo ve státech Austrálie a Nový Zéland. V případě cestování do Jižní Ameriky nezapomeňte, že vlevo se jezdí ve státech Guyana, Surinami, Bahamy, Barbados a také na Bermudských ostrovech.

Asie: Jízda vlevo je pro Asii typická. Jen málokoho ale napadne, že třeba do Japonska ji přinesli Samurajové. Z asijských států se vlevo jezdí v Malajsii, zmíněné Indonésii, Indii, Nepálu, Pákistánu, Singapuru, Thajsku, Japonsku, Bangladéši, Bhútánu, Bruneji, na Seychelách, Srí Lance nebo třeba v Hong Kongu.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.