epojisteni logo
blg-srt-crush

Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji

11. 2. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji

V momentě, kdy povinné ručení přestalo být výsadou České pojišťovny, padlo jednotné pojistné pro všechny. Nyní má každá pojišťovna vlastní ceník a pojistné se může značně lišit dle pojištěného auta a dalších podmínek pojištění. Mezi faktory, které výši pojistného ovlivňují, patří systém bonusů a malusů. Víte, o co se jedná?

Až pětina motoristů údajně netuší, co systém bonusů a malusů je. Další dvě pětiny o tomto systému sice slyšely, ale nemají tušení, jak funguje. Pouze každý sedmý motorista ví, co pojmy  bonus  a malus znamenají a co obnáší. Tyto informace vyplynuly z výzkumu provedeného v loňském roce agenturou Ipsos pro Wüstenrot pojišťovnu.

Ne vždy se za vysoké pojistné vyplatí kritizovat pojišťovny. Výslednou cenu povinného ručení mohou ovlivnit i motoristé svým způsobem jízdy. „Zdaleka to není jen cena, na kterou by se měli řidiči zaměřit. Například díky systému bonusů se jim může povinné ručení snížit více než o polovinu,” upozorňuje Petr Hájek z Wüstenrot.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Bonus  - levnější pojistné až o 50 %

Řidičů, kteří jezdí bez nehod, si pojišťovny cení. Za bezpečnou jízdu je odměňují tzv.  bonusy, což je vlastně sleva na pojistném. Slevu získá motorista za každých 12 měsíců bezeškodního průběhu. Sleva za toto období obvykle činí 5 %. Slevy se postupně sčítají a mohou dosáhnout maximální výše až 50 %. Samozřejmě záleží na jednotlivých pojišťovnách.

Pojišťovny vykazují i jistou dávku tolerance. Pokud řidič, který jezdí bez nehod řadu let, způsobí nehodu poprvé, tak ji ignorují. „V případě takto dlouholetého bezeškodního klienta ho při prvním případu nepřestupňujeme do malusu. Zohledňujeme tak situaci, že jejich škoda je naprosto ojedinělá a sankce v podobě malusu by byla v jejich případě méně spravedlivá,” upřesňuje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.

Malus  - přirážka za každou nehodu

Hůře jsou na tom motoristé, kteří si na své konto připsali hned několik nehod. Za každou zaviněnou nehodu pojišťovna odečte příslušný počet měsíců od celkového počtu bonusových měsíců. Jakmile nemá už žádné bonusové měsíce, pojišťovny přistoupí k navýšení pojistného, a to až na dvojnásobek.

Mezi jednotlivými pojišťovnami panují velké rozdíly. Některé pojišťovny první nehodu nepočítají, jiné vám okamžitě “napálí” přirážku k pojistnému. Jako příklad může posloužit případ dvaadvacetileté ženy, která za volantem silného auta zavinila jedinou nehodu. Nová nabídka na povinné ručení se mezi nejlevnější a nejdražší pojišťovnou lišila o neuvěřitelných 55 000 Kč!

Mladí lidé řídicí silné vozy jsou všeobecně považováni za rizikové a některé pojišťovny jim upírají jakoukoliv slevu. „Na tento segment klientů se vůbec nezaměřujeme. Obecně lze říci, že sazby jsou vysoké právě kvůli rizikovosti této skupiny. Mladý řidič v silném voze z velkého města, který nemá vyježděný žádný bonus, navíc s jednou nehodou, nemůže tedy získat na pojistném žádnou slevu,“ uvedl Karel Žyla, mluvčí pojišťovny Axa.

Veškeré výpočty a modelové příklady jsou orientační. Pojišťovny při výpočtu pojistného u povinného ručení zohledňují další kritéria, jakými jsou konkrétní vůz, obsah a výkon jeho motoru či adresa a věk řidiče.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.