epojisteni logo
blg-srt-crush

Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji

11. 2. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Bonus vs. malus: Dobří řidiči jezdí levněji

V momentě, kdy povinné ručení přestalo být výsadou České pojišťovny, padlo jednotné pojistné pro všechny. Nyní má každá pojišťovna vlastní ceník a pojistné se může značně lišit dle pojištěného auta a dalších podmínek pojištění. Mezi faktory, které výši pojistného ovlivňují, patří systém bonusů a malusů. Víte, o co se jedná?

Až pětina motoristů údajně netuší, co systém bonusů a malusů je. Další dvě pětiny o tomto systému sice slyšely, ale nemají tušení, jak funguje. Pouze každý sedmý motorista ví, co pojmy  bonus  a malus znamenají a co obnáší. Tyto informace vyplynuly z výzkumu provedeného v loňském roce agenturou Ipsos pro Wüstenrot pojišťovnu.

Ne vždy se za vysoké pojistné vyplatí kritizovat pojišťovny. Výslednou cenu povinného ručení mohou ovlivnit i motoristé svým způsobem jízdy. „Zdaleka to není jen cena, na kterou by se měli řidiči zaměřit. Například díky systému bonusů se jim může povinné ručení snížit více než o polovinu,” upozorňuje Petr Hájek z Wüstenrot.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Bonus  - levnější pojistné až o 50 %

Řidičů, kteří jezdí bez nehod, si pojišťovny cení. Za bezpečnou jízdu je odměňují tzv.  bonusy, což je vlastně sleva na pojistném. Slevu získá motorista za každých 12 měsíců bezeškodního průběhu. Sleva za toto období obvykle činí 5 %. Slevy se postupně sčítají a mohou dosáhnout maximální výše až 50 %. Samozřejmě záleží na jednotlivých pojišťovnách.

Pojišťovny vykazují i jistou dávku tolerance. Pokud řidič, který jezdí bez nehod řadu let, způsobí nehodu poprvé, tak ji ignorují. „V případě takto dlouholetého bezeškodního klienta ho při prvním případu nepřestupňujeme do malusu. Zohledňujeme tak situaci, že jejich škoda je naprosto ojedinělá a sankce v podobě malusu by byla v jejich případě méně spravedlivá,” upřesňuje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA.

Malus  - přirážka za každou nehodu

Hůře jsou na tom motoristé, kteří si na své konto připsali hned několik nehod. Za každou zaviněnou nehodu pojišťovna odečte příslušný počet měsíců od celkového počtu bonusových měsíců. Jakmile nemá už žádné bonusové měsíce, pojišťovny přistoupí k navýšení pojistného, a to až na dvojnásobek.

Mezi jednotlivými pojišťovnami panují velké rozdíly. Některé pojišťovny první nehodu nepočítají, jiné vám okamžitě “napálí” přirážku k pojistnému. Jako příklad může posloužit případ dvaadvacetileté ženy, která za volantem silného auta zavinila jedinou nehodu. Nová nabídka na povinné ručení se mezi nejlevnější a nejdražší pojišťovnou lišila o neuvěřitelných 55 000 Kč!

Mladí lidé řídicí silné vozy jsou všeobecně považováni za rizikové a některé pojišťovny jim upírají jakoukoliv slevu. „Na tento segment klientů se vůbec nezaměřujeme. Obecně lze říci, že sazby jsou vysoké právě kvůli rizikovosti této skupiny. Mladý řidič v silném voze z velkého města, který nemá vyježděný žádný bonus, navíc s jednou nehodou, nemůže tedy získat na pojistném žádnou slevu,“ uvedl Karel Žyla, mluvčí pojišťovny Axa.

Veškeré výpočty a modelové příklady jsou orientační. Pojišťovny při výpočtu pojistného u povinného ručení zohledňují další kritéria, jakými jsou konkrétní vůz, obsah a výkon jeho motoru či adresa a věk řidiče.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • 23. července 2024|Petr Pohůdka
    Parametry výpočtu ceny povinného ručení a havarijního pojištění

    Pojištění vozidla tvoří nedílnou součást výdajů spojených s jeho provozem. Povinné ručení musí mít podle zákona sjednané každý provozovatel vozidla. Havarijní pojištění sice povinné není, ale zejména u novějších a dražších vozů by mělo být samozřejmostí. Ceny pojistek se u různých vozidel a osob značně liší. Jak pojišťovny vypočítají cenu povinného ručení a havarijního pojištění?

  • havarijní pojištění bez spoluúčasti
    22. července 2024|Jana Březinová
    Připojištění k havarijnímu pojištění

    Havarijní pojištění sice není povinné, ale jeho sjednání vám zajistí komplexní ochranu vozidla i pasažérů. Obzvlášť, když si sjednáte praktická připojištění – skel, zavazadel, úrazu nebo právní ochrany. Jak přesně jednotlivá připojištění fungují?

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?