epojisteni logo
blg-srt-crush

Eko daň

2. 8. 2012
|
Délka čtení: 8 min.

Eko daň je poměrně efektivní způsob, jak bojovat s příliš starým a neekologickým vozovým parkem. Zejména vozidla nesplňující žádnou z emisních norem se prostě nevyplatí od zavedení daně prodávat, ani kupovat. Ale popořádku:

Co je to eko daň?

Jde o daň za přihlášení vozidla, které nesplňuje některou z emisních norem. Těch je v současné době 5 a nazývají se EURO 1 až EURO 5. V roce 2014 vstoupí v platnosti norma EURO 6. Tyto normy stanovují maximální množství emisí, které nová vozidla mohou vypouštět do vzduchu. Normy se stále zpřísňují a regulují zejména obsah oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NOx), pevných částic a uhlovodíků (HC).

Platí se pouze jednou

Malou útěchou může být, že eko daň se platí na každé auto jen jednou. V některých případech se ale nevyplatí ji platit vůbec: Představme si následující situaci – chcete prodat starou „stodvacítku“ v hodně pár tisíc korun, případně ji i darovat. Protože vozidlo máte už dlouho, nikdy jste za něj eko daň nezaplatili. Pokud ale změní vlastníka, který bude muset vůz znovu přihlásit, evidenční kontrola samozřejmě zjistí, že vůz nesplňuje žádnou z emisních norem a nový majitel bude muset zaplatit 10 000 Kč za eko daň, plus standardních 800 Kč za přihlášení vozidla. A to se samozřejmě vůbec nevyplatí.

EURO 1 a EURO 2

Eko daň však platí i novější vozidla z devadesátých let. Vozidla vyrobená po roce 2000 už musí splňovat normu EURO 3 a tak se jich eko daň zatím netýká. Pokud chcete zakoupit vozidlo vyrobené v roce 1999, kdy platila norma EURO 2, můžete si k ceně připočíst 3 000 Kč (pokud váš vůz není napřed a nesplňuje i EURO 3) za eko daň. Vzhledem k ceně mnoha těchto vozidel (i kolem 15 000 Kč) je to nárůst velmi výrazný. Pokud vozidlo splňuje pouze normu EURO 1, což odpovídá výrobě v první polovině 90.let, musíte k ceně připočíst 5 000 Kč za eko daň. Kromě snahy pojišťoven o zvýšení cen povinného ručení z důvodu nízké výnosnosti tohoto produktu se vynořilo i další nebezpečí, které by mohlo znamenat zdražení.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.