epojisteni logo
dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi

Zelená karta - kde všude platí a kde s ní neuspějete?

4. 9. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Bez pojištění odpovědnosti neboli povinného ručení nelze provozovat motorové vozidlo v téměř žádné zemi. Dokladem o uzavřeném a hlavně platném pojištění je právě zelená karta, kterou byste měli mít při každé jízdě u sebe. Jedná se o mezinárodní doklad, to však neznamená, že platí všude. Podívejme se na výjimky.

Bez zelené karty nesmíte vyjet na veřejné komunikace v České republice ani do zahraničí. V některých zemích však zelená karta neplatí. Pokud do takové země vyrazíte autem, měli byste si na místě vyřídit tamější hraniční pojištění. Cena se obvykle pohybuje v řadu pár desítek eur. Předtím, než se vydáte na cesty, si vždy zjistěte, kde vaše zelená karta opravdu platí.

Jak to zjistíte nejrychleji? Na zadní straně každé zelené karty je uvedený seznam zemí, v nichž by zelená karta měla platit. Pokud jsou některé země přeškrtnuté, pojištění v ní platit nebude. Výjimky se týkají zemí mimo EU. Seznam zemí se liší podle jednotlivých pojišťoven.

Seznam zemí, kde zelená karta obvykle stačí

Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko, Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Chorvatsko, Monako, San Marino, Srbsko, Černá Hora, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, Vatikán, Bělorusko, Írán, Izrael, Moldavsko, Maroko, Rusko a Tunisko.

Od 1. ledna 2016 platí česká zelená karta také v Azerbajdžánu s výjimkou Náhorního Karabachu, který je sice jeho geografickou součástí, ale oficiálně spadá pod správu Arménie. Samozřejmě nesmí být na zelené kartě přeškrtnutý. U Kypru a Srbska jsou uvedené zeměpisné části, kde zelená karta neplatí, a kde si tudíž musíte zakoupit hraniční pojištění (např. Kosovo, severní Kypr).

Výjimky dle pojišťoven

Bez omezení můžete cestovat se zelenou kartou od Allianz pojišťovny, České pojišťovny, Kooperativy a UNIQA pojišťovny.

Pojišťovny, které mají výluky na územní platnost mimo země EU:

PojišťovnaVyškrtnuté země

AXA pojišťovna

Írán, Izrael, Maroko, Tunisko

Česká podnikatelská pojišťovna

Írán, Izrael

ČSOB Pojišťovna

Írán, Azerbajdžán

Generali pojišťovna

Írán, Izrael, Maroko, Tunisko

Hasičská vzájemná pojišťovna

Bělorusko, Irán, Izrael, Maroko, Moldávie, Tunisko

PRVNÍ klubová pojišťovna

Bělorusko, Irán, Izrael, Maroko, Moldávie, Rusko a Tunisko

Wüstenrot pojišťovna

Rusko

Slavia pojišťovna

Ázerbájdžán

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.