epojisteni logo

Zásady bezpečné jízdy - připoutejte se, prosím

2. 12. 2021
|
Délka čtení: 5 min.

Zásady bezpečné jízdy - připoutejte se, prosím

Denně na českých silnicích dochází k dopravním nehodám. Lidé při nich přichází ke zraněním a někdy bohužel i umírají. V řadě případů by šlo tragickým následkům předejít “pouhým” dodržováním zásad bezpečné jízdy, jako je připoutání se.

Povinnost připoutání stanovuje zákon nejen pro řidiče, ale pro všechny osoby cestující ve vozidle. Zákon by nám v tuto chvíli měl být doslova ukradený, připoutat bychom se měli vždy s ohledem na své vlastní zdraví a život. Stanovení povinnosti připoutání se do zákona však smysl mělo. Statistiky totiž dokazují, že zavedení bezpečnostních pásů a povinnosti se připoutat vedlo k významnému snížení těžkých zrnění a smrtelných úrazů.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jezdím opatrně a nikdy jsem neboural

Vždy se ale najdou lidé, kteří zbytečně riskují a ohrožují tak nejen svůj život, ale i životy ostatních účastníků silničního provozu. Tím, že se nepřipoutají, navíc ohrožují zdraví ostatních cestujících ve vozidle. To platí zejména pro cestující na zadních sedačkách.

Co se děje s nepřipoutaným člověkem při nehodě

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Myslet si, že zrovna vám se nic nemůže stát, je lehkomyslné a nezodpovědné. Jakmile si sednete do vozidla, první co uděláte, je zapnutí bezpečnostního pásu. Pokud to neděláte, přečtěte si, co se vám může stát. Čím dříve si uvědomíte význam bezpečnostních pásů, tím lépe pro vás.

Náraz vozidlo téměř okamžitě zastaví. To však neplatí pro lidské tělo a další volně pohyblivé předměty v autě. Člověk, který je připoutaný, zůstane na místě. Nepřipoutaný člověk však bude pokračovat dál “v jízdě” stejnou rychlostí. Do cesty se mu však postaví rám okna, sklo, palubovka, volant a další části auta. Může dojít k pár oděrkám či zlomeninám končetin, ale i k velmi vážným poraněním obličeje, mozku, žeber, srdce a dalších důležitých vnitřních orgánů.

Víte, že narazíte-li hlavou do čelního skla při rychlosti 50 km/h, je to stejné jako pád ze 3. patra? Budete-li připoutaný, s největší pravděpodobností se vám nic vážného nestane. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost lidského těla znásobí až 60x! Pokud si myslíte, že dokážete udržet více než 3 000 kilogramu na místě, mýlíte se. Právě do rychlosti 50 km/h jsou bezpečnostní pásy nejúčinnější.

Jak se připoutat správně a bezpečně

Aby bezpečnostní pásy fungovaly na 100 %, je třeba ohlídat si jejich správné použití. Dospělé osoby by to měli naučit i své potomky. Může na tom záviset jejich zdraví a někdy i život. Zapnutí bezpečností pásů trvá zhruba 2 vteřiny. Tyto dvě vteřiny mohou rozhodnout o vašem životě. Myslete na to vždy, když si sedáte do vozidla.

Bezpečnostní pás musí být upevněný přes rameno a hruď, nikdy nesmí vést přes krk. Pás si rovněž nikdy nedávejte za záda nebo pod paži. Pokud vás pás hodně tlačí, povolte jej. Moderní auta umožňují posunout pás tak, aby nevedl přes krk. Pod pás nedávejte žádné předměty, které by vás mohli zranit. To platí i pro kabelky a batohy, které se v momentě nehody stávají nebezpečnými.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.