epojisteni logo
blg-srt-driver

Za neočištěné auto od sněhu hrozí řidičům vysoká pokuta

11. 1. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Za neočištěné auto od sněhu hrozí řidičům vysoká pokuta

Na českých horách je řada silnic neprůjezdná či dokonce uzavřená. Při jízdě v těchto podmínkách je proto důležité nejen přizpůsobit jízdu aktuálnímu počasí, ale také zbavit auto veškeré sněhové nadílky a ledu. Jinak vám hrozí pokuta.

Před dvěma lety v únoru 2016 vešla v platnost novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Jednou z novinek byla i povinnost očistit vůz od sněhu a ledu před každou jízdou. Spousta řidičů o této povinnosti neví nebo ji ignoruje a nadále jezdí s hromadou sněhu na střeše auta nebo nedostatečně očištěnými skly od ledové námrazy. Pokud by je chytla policejní hlídka, může jim na místě udělit pokutu ve výši až 2 000 korun.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pojištění hraje významnou roli

O tom, jak je sníh nebo led na autě nebezpečný mohou vyprávět ostravští policisté, kteří loni utrpěli zranění v důsledku pádu ledové nálože z protijedoucího nákladního auta. Jelikož řidič nedodržel nařízení zákona a vůz neočistil, skončil u soudu s podmínečným trestem. Škodu sice kryje povinné ručení, poškození však mohou požadovat další finanční náhrady.

„Tyto škody jsou velmi těžko prokazatelné. Tomu, že sníh či led spadl právě z jejich auta, se řidiči brání, zpravidla o tom ani nemusí vědět. Pokud se řidiče podaří zjistit, a on se navíc ke vzniklé škodě dozná, hradí se to z jeho povinného ručení. U drtivé většiny případů je však viník buď neznámý, nebo se ho nepodaří zastavit, a tak je škoda hrazena z havarijního pojištění,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí pojišťovny Allianz.

To samé platí pro očištěná skla. Řidič je povinen vůz včetně skel na celém autě očistit tak, aby viděl ve všech směrech. Spousta řidičů přitom očistí jen malý průzor na předním skle a výhled z auta je nedostatečný. Neobvyklé tak nejsou srážky s chodci, které přes neočištěné sklo jednoduše neviděli. Brněnský soud například řešil případ mladé ženy, která na cestě do práce srazila chodkyni. Ta bohužel na následky zranění zemřela. Řidička byla odsouzena k podmíněnému trestu a uhrazení odškodného pozůstalým ve výši několika milionů korun.

Řidiči kamionů si stěžují na nedostatečné podmínky

Povinnost očištění vozidla od sněhu a ledu platí před každou jízdou. To znamená, že zkontrolovat vůz byste měli nejen ráno při odjezdu do práce, ale také v průběhu cesty. Pro řidiče osobních vozidel to není problém. To však nemohou říct profesionální řidiči nákladních vozidel. Ti si mohou bez problému očistit vůz pouze při výjezdu z garáže, na cestě už to tak snadné není.

Je sice hezké, že policie tento prohřešek kontroluje a pokutuje, odpočívadla a parkoviště však nejsou vybavená rampami nutnými k očištění vysokých aut. Řidiči kamionů tak těžko mohou dodržovat zákon, pokud jim k tomu stát nevytvoří odpovídající podmínky. „Pokud nejsou na odpočívkách rampy, je odstraňování sněhu z návěsů čtyři metry vysokých kvůli konfliktu bezpečnostních předpisů o práci ve výškách neřešitelné,“ upozorňuje Martin Felix, mluvčí sdružení Česmad Bohemia. Ředitelství silnic a dálnic s vybudováním ramp prý počítá.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.