epojisteni logo
pohled-volant-palubka

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

23. 5. 2019
|
Délka čtení: 5 min.

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

Jistě jste si všimli, že vláda několik měsíců projednává novelu zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Nejvíce diskutovanou změnou se stala otázka znovuzavedení příspěvku nepojištěných. Nyní došlo k definitivnímu potvrzení. Senát novelu zákona přijal beze změn a ta nyní míří k podpisu do prezidentské kanceláře.

Příspěvek nepojištěných tu již jednou byl a platil v letech 2009 až 2015. Zrušený byl z důvodu nadbytečnosti a nedostatečného fungování v důsledku špatné komunikace mezi Českou kanceláří pojistitelů a Centrálním registrem vozidle. S návrhem na znovuzavedení přišla skupina poslanců z klubu ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, TOP 09, ANO, ODS a Starostů a nesouhlasili s ní zejména senátoři za Zelené a občanští demokraté.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

V roce 2016 způsobili nepojištění řidiči 2 600 nehod

V současné době se na silnicích pohybuje zhruba 7,5 milionů motoristů, přičemž 130 000 z nich nemá sjednané povinné ručení. Škody, které způsobí nepojištěný motorista, jsou uhrazené Českou kanceláří pojistitelů z Garančního fondu. Fond je financován všemi pojišťovnami, které tyto náklady promítnou do ceny povinného ručení. Vzhledem k tomu, že z viníka je obvykle vymožena mizivá část, škody v podstatě zaplatí pojišťovny a potažmo všichni poctiví řidiči. V roce to bylo celkem 2 600 nehod, které způsobili nepojištění řidiči.

“Cílem našeho návrhu je tedy přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty, kteří mohou způsobit neplatiči povinného ručení. Nejde však o nějaký trest, jak by mohl někdo namítat, na příspěvek nepojištěných by se naopak dalo pohlížet jako na službu podobnou pojištění se spoluúčastí. Jde o solidární systém mezi nepojištěnými, kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu. Pokud pak způsobí nepojištěným vozidlem škodu, budou muset do garančního fondu hradit pouze 30 procent z celkové částky, maximálně však 300 000 Kč”, uvedl senátor Václav Votava z ČSSD ve svém projevu na schůzi Senátu dne 16.srpna 2017.

Novela zákona neumožní “šikanu” poctivých řidičů

Původní příspěvek nepojištěných byl zrušen kvůli špatným pravidlům. Česká kancelář pojistitelů měla téměř neomezenou pravomoc a dařilo se jí úspěšně “obtěžovat” stovky motoristů neoprávněným vymáháním příspěvku. To by se již nemělo stát. Novela zákona přináší nová pravidla.

“Česká kancelář pojistitelů nebude mít také možnost zasahovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných. To bylo předmětem velké kritiky právě i tedy na rozpočtovém výboru i ve sněmovně, kde příspěvky, nebo výše denního příspěvku za nepojištěné vozidlo byly neúměrně vysoké. Nyní tedy bude tento příspěvek stanoven vyhláškou Ministerstva financí. Příspěvky tedy budou plynout do garančního fondu. Z něho budou vypláceny škody. A pokud tam zůstanou z roku na rok příspěvky nevyčerpané, nebo částky nevyčerpané, tak ty potom budou převedeny do fondu zábran škod, ze kterých budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti, což se dělo i minule”, dodal Václav Votava v závěru.

Příspěvek nepojištěných by se měl nově počítat jako součet odpovídající sazby stanovené ministerstvem financí a počtu dní, po kterou bylo vozidlo prokazatelně nepojištěné. Novela zákona také jednoznačně definuje, které auto musí být pojištěné. Povinné ručení by mělo být povinné pro všechna provozovaná vozidla s výjimkou aut zapsaných jako zaniklá, vyřazená, odcizená nebo vyvezená. Výmluva, že vozidlo po celou dobu stálo na zahradě, by již neměla obstát.

Správou garančního fondu, kontrolou pojištění a vymáháním příspěvku nepojištěných bude i nadále pověřená Česká kancelář pojistitelů. Její pravomoci budou však omezené a pod důslednější kontrolou.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dva-kluci-u-auta
    17. července 2024|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • blg-srt-spz
    12. července 2024|Petr Woff
    Krádeže vozidel v ČR: Statistiky a tipy pro každý kraj

    Zloději každoročně ukradnou tisíce českých aut, přičemž některé lokality a modely vyhledávají častěji než jiné. Mezi nejrizikovější oblasti patří Praha, Liberecký nebo Ústecký kraj. Nejohroženějšími značkami jsou Škoda, Volkswagen a Ford. Krádeže aut zachycujeme v regionálních, celostátních a mezinárodních statistikách, které odhalují zajímavé trendy.

  • 03. července 2024|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • dalnice-aktualita
    30. června 2024|Petr Pohůdka
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2024

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|ePojisteni
    7 případů, kdy se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco povinnost povinného ručení určuje zákon, havarijní pojištění si řidiči sjednávají dobrovolně. Tomu odpovídá i jeho nabídka, která nepokrývá všechny skupiny řidičů. Kdy se vyplatí havarijní pojištění a co všechno kryje?

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?