auto-na-dalnici

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

14. 7. 2015
|
Délka čtení: 6 min.

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

Posledním dnem v červnu skončily časy, kdy bylo možné cestovat autem s nedokončeným převodem. 1. července byla tato auta po šestiměsíční intenzivní kampani jednoduše vyřazena z registru vozidel. Desítky tisíc provozovatelů čeká na silnici nemilé překvapení, pokud převod včas nedokončili.


Na počátku roku vstoupila v platnost novela zákona o silničním provozu, která zakázala provoz motorových vozidel v tzv. polopřevodu. Řidičům ministerstvo dopravy umožnilo převod dokončit v následujících šesti měsících. Tato lhůta skončila 30. června a stále existují stovky tisíc vozidel, jejichž převod nebyl dokončen. Tato vozidla již nesmí vyjet na silnici.


Ministerstvo dopravy v první polovině roku vedlo intenzivní informační kampaň. Informace o změně byly rozšiřovány prostřednictvím médií, internetu, letáků i tiskových konferencí. Podle kritiků měla vláda raději investovat do adresného obesílání konkrétních lidí. Ministr dopravy Dan Ťok, však upozorňuje, že to nebylo v mnoha případech možné. Aktuální majitelé takových vozidel totiž nejsou nikde uvedeni. Lidé navíc mají tendenci vše řešit na posledních chvílí, a přitom půl roku je více než dlouhá lhůta.


Převod vozidla je navíc od začátku roku jednodušší. Odhlášení i přihlášení je nutné provést na jednom úřadě a to na úřadě registru, kde bylo vozidlo původně přihlášeno. Nyní není možné vozidlo odhlásit bez vyplnění jména nového majitele. Nově se nemění registrační značky a novému majiteli zůstávají původní.

Ministerstvo dopravy zveřejní seznam zrušených vozidel

Úředníci odborů dopravy začínají postupně mazat vozidla s nedokončenou registrací. Aktuálně se jedná zhruba o 750 000 vozidel. Například Praha hlásí 68 000 vozidel, Ostrava 20 000 vozidel a Brno 19 000 vozidel. Ministerstvo dopravy odhaduje, že z celkové částky byla většina dávno zlikvidována či rozebraná na díly. Zhruba 100 000 vozidel a motorek se však stále pohybuje po českých komunikacích. Ministerstvo dopravy upozorňuje, že seznam všech zrušených vozidel zveřejní na webových stránkách.

Mnozí majitelé aut, kteří nezaregistrovali změnu zákona ani informační kampaň, nemusí vůbec tušit, že jejich vozidla vlastně vůbec neexistuje. Povinné ručení si budou platit nadále a technická prohlídka bude rovněž platná. Překvapení je tak bude čekat až při náhodné policejní kontrole.  “V případě, kdy policisté při kontrole zjistí, že není zapsáno v registru, budou postupovat stejným způsobem jako dosud v obdobných případech a v intencích zákona",  upozorňuje Jozef Bocán z policejního prezidia. Motoristé na místě přijdou o doklady od vozidla a ještě jim bude hrozit pokuta až ve výši 50 000 Kč.

Přestanou pojišťovny vyplácet pojistné plnění?

Další otázkou je, zda budou pojišťovny vyplácet povinné plnění v případě, kdy takové vozidlo způsobí nehody. Vyřazením vozidla z registru totiž automatický zanikne také povinné ručení a pojišťovna nemusí pojistné plnění vyplatit. Škodu by tak musel uhradit majitel vozidla ze své kapsy.


Také Česká kancelář pojistitelů se obává komplikací, které sebou zrušení těchto vozidel přinese. „Situace je ještě mnohem složitější. Nikdo vlastně netuší, jak se budou takové případy řešit.  ČKP  už rok tlačí na ministerstvo dopravy, aby pojišťovny informovalo o odhlášených vozidlech. Spolupráce je doslova tristní. Předávání dat ze strany ministerstva dopravy nefungovalo už v minulosti, kdy jsme tři čtvrtě roku obesílali motoristy neprávem vinou špatných podkladů z registru. Jenže po úředním zániku auta přece nepůjde jen tak se omluvit a říci, že to byl omyl,“ říká Aleš Povr,” mluvčí ČKP.


Mnozí majitelé vozidlo neodhlásili či nepřihlásili úmyslně. Nejčastějším důvodem byl ekopoplatek, který prostě odmítli uhradit. Další majitelé však prostě jen nesledovali mediální humbuk a u nich lze očekávat podání žaloby, že nebyli informováni adresně. Ve správním řízení se pak budou moci bránit, ale pravděpodobnost úspěchu nelze zatím předjímat.

Sdílet článek

Související články

  • 25. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Jak vybrat pneumatiky: Kompletní průvodce pro řidiče

    Pneumatiky ovlivňují spotřebu paliva, hlučnost při jízdě, brzdnou dráhu a celkovou bezpečnost vozidla. Používání nevhodných modelů vám může způsobit také problémy na STK nebo s pojišťovnou. Volbu pneumatik byste zkrátka neměli podceňovat. Jak správně vybrat pneumatiky a na jaké nejčastější chyby při výběru si dát pozor?

  • kdo-platí-eko-daň
    24. listopadu 2025|Jana Březinová
    Eko daň na auto – kdy ji platíte, kolik stojí a jak ji ověřit

    Ekologická daň je poplatek za registrování vozidla, které vypouští vysoké množství emisí. V závislosti na stáří vozidla vás může vyjít až na 10 000 Kč. Kdy se platí eko daň, kolik stojí a jak zjistíte, jestli je zaplacená?

  • 18. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Co s sebou na STK a jak jí projít napoprvé

    Pokud po českých silnicích chcete jezdit motorovým vozidlem, nevyhnete se technickým prohlídkám na STK. Vyškolení pracovníci během nich kontrolují technický stav vozidla a jeho způsobilost k provozu. Jak připravit auto na STK a co s sebou budete potřebovat?

  • 11. listopadu 2025|Jana Březinová
    Kapaliny v autě a zatékání vody: Co kontrolovat a čemu předejít

    Voda v autě může být neškodná – ale také může znamenat poruchu, která vás vyjde draho. Pokud najdete vodu v autě na podlaze, loužičku pod autem nebo vlhkost v kufru, neměli byste nad tím mávnout rukou. Může jít o kondenzaci z klimatizace, ale i o únik chladicí kapaliny, brzdovky nebo oleje. Jak to poznat?

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • postava-muze-v-obleku-drzici-klicky-od-auta
    24. října 2025|Petr Pohůdka
    Zrušení povinného ručení při prodeji auta: Na co nezapomenout?

    Dokončili jste prodej auta? Přepisem vozidla pro vás celý proces nekončí. Ještě musíte zařídit výpověď povinného ručení. V opačném případě riskujete, že nehoda nového majitele bude hrazena z vašeho pojištění. Můžete tak přijít o bonusy a za novou pojistku si pořádně připlatit. Jak zrušení povinného ručení po prodeji auta probíhá a na co dalšího si dát pozor?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?