Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?
Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?
Podle Evropské komise by mělo mít povinné ručenípovinné ručení sjednané každé vozidlo a to nejenom při pohybu na veřejných komunikacích, ale i například při pohybu na zahradě. To znamená, že pojištění by musel mít uzavřené i zahradní traktor, který se pohybuje jenom po zahradě.
Diskusi o rozšíření povinného ručení právě na zahradní traktory rozvířila nehoda, k níž došlo na Slovinsku. Řidič traktoru s vlečkou při couvání do stodoly narazil do žebříku, z něhož následkem nárazu spadl mladý muž. Pád se bohužel neobešel bez vážného úrazu. Požadavek poškozeného na zaplacení odškodného však pojišťovna zamítla s odůvodněním, že pojistka se týká pouze pohybu traktoru na veřejných komunikací.
Celý případ se dostal až k Evropskému soudnímu dvoru, který rozhodl ve prospěch poškozeného. Podle rozhodnutí soudu by se pojistka měla vztahovat na jakékoliv použití vozidla, odpovídá-li jeho funkci. V současné chvíli je pojištění odpovědnosti zahradních traktorů povinné pouze v Německu. Ostatní země se budou řídit rozhodnutím Evropské komise.
„V Německu musejí byt pojištěny i Segwaye, které jezdí i po Praze, jestli to bude předmětem pojištění i u nás, se uvidí. Diskutuje se právě o tom, která z těchto vozidel by měla být registrována, a které nemusí. Já si upřímně neumím představit, že pokud by se hovořilo o nějakém malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ vysvětluje Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Česká republika čeká na rozhodnutí Evropské unie
Česká republika tento případ eviduje. Změnu však plánuje pouze v případě, že se stane součástí Evropských směrnic. „Ano, toto soudní rozhodnutí Evropského soudního dvoru evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi. Tedy na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ovšem v současnosti není připraven a výsledky v žádném případě nelze předjímat,“ říká Radek Ležatka, mluvčí ministerstva vnitra.
Pojišťovny jsou se situací seznámeny a ví, že v budoucnu může dojít ke změnám pravidel v oblasti povinného ručení. Předmětem diskuse jsou právě zemědělské stroje, které dosud nemusely mít sjednané toto pojištění, protože jsou provozovány pouze v areálech zemědělských družstev mimo veřejné komunikace.
Ministerstvo vnitra však zdůrazňuje, že zatím žádné definitivní rozhodnutí ze strany Evropské unie nepadlo. Síkora se však domnívá, že k rozšíření povinného ručního jednou dojde. „Současná ambice je, že by brzy měla být ukončená základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná,“ vysvětluje. Zatím stále platí, že povinné ručení musí mít všechna osobní a nákladní auta, dále autobusy, traktory, přívěsy a motorky, pouze pokud se pohybují po pozemních komunikacích.
Pojištění zahradních traktorů je nesmysl
Povinné pojištění zahradních traktorů považují majitelé zahradních traktorů za holý nesmysl. Podle nich je jejich věc, s čím jezdí po svém pozemku. To se týká také majitelů motokár nebo minikár, na které by se nová povinnost měla vztahovat také. Pokud by však Evropská unie rozhodla, že povinné ručení budou povinné i pro ně, neměli by však na výběr.
"Majitelé třeba zahradních traktorů nebo motokár nebo minikár, kteří se nepohybují na veřejných komunikacích, budou muset mít sjednáno toto povinné ručení s tím, že se ani nepředpokládá možnost, že by ho přerušili například v zimních měsících," říká Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR.