epojisteni logo
blg-srt-crush

Povinné ručení se pojišťovnám nevyplácí. Čeká nás další vlna zdražování?

25. 9. 2017
|
Délka čtení: 8 min.

Povinné ručení se pojišťovnám nevyplácí. Čeká nás další vlna zdražování?

Pojišťovny si stěžují, že se jim povinné ručení při současných cenách nevyplácí. Vybrané pojistné údajně nestačí ani na pokrytí nákladů a ztráty dosahují 2 miliard korun. Nejméně se vyplatí pojištění mladých řidičů a tahačů návěsů. Pojišťovny proto plánují zdražení až o několik set korun. Zdražení se přitom nedotkne všech řidičů stejně.

Ačkoliv pojistné tahačů návěsu zdražilo za posledních 5 let o 15 % a mladí řidiči do 30 si za poslední dva roky připlatili zhruba o 750 korun, stále se pojišťovnám povinné ručení nevyplácí. Méně se pojišťovnám vyplácí například řidiči, kteří způsobili nehodu. Pojišťovny jsou totiž nucené vyplácet stále větší částky za újmy na zdraví i na majetku. Nemalé ztráty pojišťovnám rovněž způsobují nepojištění viníci nehod. České kanceláři pojistitelů se daří z nich vymoci maximálně 30 % z celkové výše způsobené škody.

Náklady na povinné ručení pojišťovnám však rostou i po jiné stránce. České ekonomice se daří stále lépe a výsledkem jsou vyšší platy i sazby autoservisů. Pojišťovny tedy platí více, než dostávají zpět od pojištěných řidičů.

“Povinné ručení bude muset postupně zdražovat. Pokud se nezmění počet vozidel a stejné množství řidičů způsobí stejné množství nehod, budou napřesrok škody dražší. S tím, jak teď rychle rostou mzdy v ekonomice, zvyšuje se hodinová sazba v servisech, kterou pojišťovny platí. S růstem výdělků se zvyšuje i výplata odškodnění za újmu na zdraví. I výše odškodného za  trvalé následky  výrazně stouply”, uvedl Martin Žáček, šéf pojišťovny Uniqa.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Koho se zdražení povinného ručení dotkne nejvíce?

Zdražení povinného ručení neproběhne celoplošně. Nejvíce si připlatí mladí řidiči do 30 let a ti, za které již pojišťovna platila jednu či více škod. Řidiči, kteří jezdí bez nehody, by zdražení pocítit neměli. Týkat se jich nebude ale ani žádné velké cenové zvýhodnění a za povinné ručení zaplatí pravděpodobně podobnou částku jako dosud.

“Pojistné se bude dál individualizovat. Začínalo se podle věku řidiče, podle místa bydliště. Důvody byly jednoduché, mladí řidiči jsou statisticky rizikovější a v Praze je daleko vyšší frekvence nehod”, doplnil také Martin Žáček. Mladí řidiči jsou již tradičně považováni za rizikovou skupinu. V jejich případě pojišťovny plánují zdražit pojistné o několik desítek procent. Například Kooperativa pojišťovna hovoří o 10% navýšení pojistného pro řidiče do 24 let.

Pojišťovny mění kritéria, podle nichž počítají pojistné

Velké změny se dějí také při výpočtu pojistného. Stále menší roli hraje objem či výkon motoru a trvalá adresa řidiče. Pojišťovny stále více kladou důraz na celkový počet najetých kilometrů a v budoucnu by rády hodnotily styl jízdy či to, jak často řidič za jízdy používá mobilní telefon. V některých zemích (např. Itálie, Rakousko) jsou již nyní využívány tzv. telematická asistence, která umí analyzovat styl jízdy díky propojení palubní jednotky s mobilním telefonem.

Telematickou asistenci se u nás snaží prosadit právě pojišťovna Uniqa. “Je to otázka několika let. Bude záležet na tom, jak rychle budou lidé ochotni akceptovat telematické jednotky do svých vozů. Nebo aplikace na mobilních telefonech. Až lidé uvidí jasnou výhodu, lavinovitým způsobem se to rozšíří. Třeba v Rakousku testujeme aplikaci, která monitoruje styl jízdy. Konkrétně se zaměřuje na to, zda nepoužíváte při řízení telefon, protože to je největší nešvar dnešní doby, který má za následek spoustu nehod z nepozornosti. Když jezdíte bezpečně, dostáváte dárky. V Rakousku si aplikaci stáhlo asi 40 tisíc lidí. V Česku zvažujeme její využití”, dodal Martin Žáček.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.