Pojišťovny si na povinné ručení stěžují neustále. Pojistné je příliš nízké a platby od pojištěných nepokryjí celkové náklady. Největší ztráty hlásí u zákonného pojištění nákladních vozidel, kde údajně tratí jednu třetinu. Řidiči by se proto měli připravit na brzké zdražování. Váš vůz chrání i nepovinné havarijní pojištění.
Pojišťovnám dochází s povinným ručením trpělivost. Zatímco od roku 2010 klesla průměrná výše pojistného od 24 %, průměrná výše vyplacené škody narostla o 47 %. Tato čísla oznámila Česká kancelář pojistitelů. Pojistné samozřejmě může klesat i nadále, avšak na úkor pojišťoven. Těm se stávající situace samozřejmě nelíbí.
Ještě v loňském roce byla špatná situace pouze v případě rizikových segmentů. Dnes je to problém povinného ručení jako takového. Například v případě pojištění osobních vozidel, činí ztráta pojišťoven 12 %. To znamená, že na pojistném vyberou o 12 % méně, než vyplatí poškozeným. V roce 2017 pojišťovny vybraly celkem 15,8 miliard korun a uhradily 17,65 miliardy korun.
Hůře jsou na tom pojišťovny v případě povinného ručení nákladních aut a leasingových flotil. Obě skupiny dlouhodobě patří mezi rizikové segmenty. Nákladní a firemní auta prostě bourají daleko častěji. Podle pojišťoven se ztráta vybraného pojistného v tomto pípadě pohybuje kolem 30 % ročně.
"Nůžky mezi cenou a náklady se stále víc rozevírají a pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika," uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Tento názor sdílí nejen Česká kancelář pojistitelů a pojišťovny, ale i odborníci pravidelně sledující tento trh. Povinné ručení v Česku je výrazně levnější také v porovnání s ostatními zeměmi západní Evropy. U nás je průměrná cena povinného ručení činí 2 764 korun, v Německu je téměř dvojnásobná - 5 800 korun.
Nepomáhá ani relativně nízká nehodovost a stále lepší schopnost pojišťoven odhalovat pojistné podvody. Výrazně totiž narostly ceny oprav a nejvíce se zvedly částky za škody na zdraví na základě nového občanského zákoníku z roku 2015.
"Pojišťovny dosud udržovaly průměrnou cenu nepřirozeně nízko svojí obchodní politikou, například dotováním cen některých flotil leasingových společností nebo poskytováním obchodních slev i tam, kde nemají opodstatnění. Tyto klienty s nízkou cenou významnější zvýšení cen nemine, ale zdražení čeká i ostatní řidiče," řekl Karel Veselý, specialista na pojištění poradenské společnosti Deloitte.
Pojišťovny si však nijak nepolepší ani zdražením. Nejlepší časy, kdy vydělávaly díky vysokým maržím, jsou už dávno a může za to především silná konkurence. Naopak je čekají vyšší výdaje a hledání úsporných řešení jako například efektivnější likvidace škod a lepší řešení na odhalování pojistných podvodů.