Pojišťovny varují: Povinné ručení se nevyplácí, zdražíme!

30. 4. 2018
|
Délka čtení: 7 min.

Pojišťovny varují: Povinné ručení se nevyplácí, zdražíme!

Pojišťovny si na povinné ručení stěžují neustále. Pojistné je příliš nízké a platby od pojištěných nepokryjí celkové náklady. Největší ztráty hlásí u zákonného pojištění nákladních vozidel, kde údajně tratí jednu třetinu. Řidiči by se proto měli připravit na brzké zdražování. Váš vůz chrání i nepovinné havarijní pojištění.

Pojišťovnám dochází s povinným ručením trpělivost. Zatímco od roku 2010 klesla průměrná výše pojistného od 24 %, průměrná výše vyplacené škody narostla o 47 %. Tato čísla oznámila Česká kancelář pojistitelů. Pojistné samozřejmě může klesat i nadále, avšak na úkor pojišťoven. Těm se stávající situace samozřejmě nelíbí.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Pojišťovny zaplatí na škodách o 12 % více, než vyberou na pojistném

Ještě v loňském roce byla špatná situace pouze v případě rizikových segmentů. Dnes je to problém povinného ručení jako takového. Například v případě pojištění osobních vozidel, činí ztráta pojišťoven 12 %. To znamená, že na pojistném vyberou o 12 % méně, než vyplatí poškozeným. V roce 2017 pojišťovny vybraly celkem 15,8 miliard korun a uhradily 17,65 miliardy korun.

Hůře jsou na tom pojišťovny v případě povinného ručení nákladních aut a leasingových flotil. Obě skupiny dlouhodobě patří mezi rizikové segmenty. Nákladní a firemní auta prostě bourají daleko častěji. Podle pojišťoven se ztráta vybraného pojistného v tomto pípadě pohybuje kolem 30 % ročně.

"Nůžky mezi cenou a náklady se stále víc rozevírají a pojišťovny se teď musí víc než kdy jindy soustředit na správné nastavení hodnocení rizika," uvedl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Zdražování povinného ručení je nevyhnutelné

Tento názor sdílí nejen Česká kancelář pojistitelů a pojišťovny, ale i odborníci pravidelně sledující tento trh. Povinné ručení v Česku je výrazně levnější také v porovnání s ostatními zeměmi západní Evropy. U nás je průměrná cena povinného ručení činí 2 764 korun, v Německu je téměř dvojnásobná - 5 800 korun.

Nepomáhá ani relativně nízká nehodovost a stále lepší schopnost pojišťoven odhalovat pojistné podvody. Výrazně totiž narostly ceny oprav a nejvíce se zvedly částky za škody na zdraví na základě nového občanského zákoníku z roku 2015.

"Pojišťovny dosud udržovaly průměrnou cenu nepřirozeně nízko svojí obchodní politikou, například dotováním cen některých flotil leasingových společností nebo poskytováním obchodních slev i tam, kde nemají opodstatnění. Tyto klienty s nízkou cenou významnější zvýšení cen nemine, ale zdražení čeká i ostatní řidiče," řekl Karel Veselý, specialista na pojištění poradenské společnosti Deloitte.

Pojišťovny si však nijak nepolepší ani zdražením. Nejlepší časy, kdy vydělávaly díky vysokým maržím, jsou už dávno a může za to především silná konkurence. Naopak je čekají vyšší výdaje a hledání úsporných řešení jako například efektivnější likvidace škod a lepší řešení na odhalování pojistných podvodů.


Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Sdílet článek

Související články

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • postava-muze-v-obleku-drzici-klicky-od-auta
    24. října 2025|Petr Pohůdka
    Zrušení povinného ručení při prodeji auta: Na co nezapomenout?

    Dokončili jste prodej auta? Přepisem vozidla pro vás celý proces nekončí. Ještě musíte zařídit výpověď povinného ručení. V opačném případě riskujete, že nehoda nového majitele bude hrazena z vašeho pojištění. Můžete tak přijít o bonusy a za novou pojistku si pořádně připlatit. Jak zrušení povinného ručení po prodeji auta probíhá a na co dalšího si dát pozor?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.