epojisteni logo
podpis-smlouvy-na-aute

Nenechávejte doklady ve vozidle

Nenechávejte doklady ve vozidle

Pokud s oblibou necháváte malý i velký technický průkaz ve vozidle, pak si dejte velký pozor. V případě, že Vám zloději vozidlo ukradnou, Vám pojišťovna z důvodu ukradených dokladů může zkrátit pojistné plnění.

Mnoho lidí ponechává doklady o vozidle za stínítkem, kde jsou po ruce a nehrozí, že je zapomenou doma. To platí zejména pro případy, kdy se za volantem jednoho vozidla střídá více lidí. Lidé si však neuvědomují, že ztráta dokladů je velmi závažná. Řada pojišťoven v případě krádeže vozidla, ve kterém majitel nechal také Osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz), snižuje pojistné plnění o pět až deset procent. „Motivem tohoto ujednání je skutečnost, že při ponechání dokladů ve vozidle může pachatel v době, kdy ještě není vozidlo nahlášeno jako odcizené, projet i silniční kontrolou,“ vysvětlil nám Milan Káňa, mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Pokud zloděj ukradne vozidla společně s malým technickým průkaze, může a nemusí mít štěstí. Záleží na tom, jak důkladná policejní kontrola je. „Zkoumá se jak vozidlo, tak řidič, případně i posádka. Tedy řidič musí prokázat svou totožnost a dále doložit potřebné doklady. Prohlédne se zavazadlový prostor a celkové poškození. Tyto faktory většinou odhalí, že vozidlo někdo neoprávněně užívá,“ uvedla Ivana Nguyenová z policejního prezidia. Při kontrole policisté kontrolují také to, zda není vozidlo v databází kradených vozidel a veškeré záznamy jsou řádně archivovány. Je tedy otázkou, zda malý technický průkaz zloději může nějak pomoci.

Velký technický průkaz nechte doma

Skutečný problém nastává tehdy, necháte-li ve vozidle velký technický průkaz. V případě jeho krádeže společně s vozidle, může pojištěný  přijít o celkové pojistné plnění. „V souladu s ujednáním pojistných podmínek je možné aplikovat krácení, ale i odmítnutí pojistného plnění. V těchto zcela ojedinělých případech jsou ovšem vždy posuzovány veškeré okolnosti a na základě jejich vyhodnocení je přistoupeno ke konečnému rozhodnutí,“ řekl nám Karel Žyla z pojišťovny AXA.

To, zda Vám pojišťovna ve výše uvedených případech sáhne na výši pojistného plnění, záleží na pojistných podmínkách. S výmluvou, že jste “malá písmenka” nečetli, neobstojíte. Provedli jsme menší průzkum a zeptali se pojišťoven, zda pojistné plnění krátí či nikoliv. Mezi pojišťovny, které se chlubí tím, že pojistné plnění v případě ztráty dokladů nekrátí, patří Allianz, Česká pojišťovna, ČSOB, Uniqa a Wüstentrot. “Situace u České pojišťovny se má tak, že pojistné plnění při krádeži vozidla se současně v něm ponechaným technickým průkazem – ať už velkým nebo malým – nesnižujeme,” uvedl mluvčí České pojišťovny Jan Marek a jeho slova potvrdily i další uvedené pojišťovny.

V případě krádeže velkého technického průkazu či posouzení dalších okolností, pojistné plnění obvykle krátí Česká podnikatelská pojišťovna, Hasičská vzájemná pojišťovna, Kooperativa, Triglav či AXA. “Ve všech variantách  havarijního pojištění   u Kooperativy je zakotveno, že povinností pojištěného je zajistit, aby ve vozidle v době jeho odstavení nebyly ponechány doklady. Za porušení této povinnosti lze snížit plnění přiměřeně okolnostem – zpravidla o pět až deset procent,” uvedl Milan Káňa.

Podobně se k naší otázce vyjádřil Roman Sznapka z pojišťovny Triglav. “Pojištěný má podle platných pojistných podmínek povinnost při škodné události předložit mimo jiné originál technického průkazu. Dále je povinen neponechávat v autě při jeho opuštění předepsané doklady k provozu, osvědčení o registraci a náhradní klíče nebo kódové karty. V uvedených případech by se eventuální krácení mohlo dle konkrétní situace pohybovat kolem 10 procent,” uvedl.

Nenechávejte doklady ve vozidle, ať už máte pojištění sjednané u kterékoliv z pojišťoven. Předejdete tak dalším komplikacím při řešení krádeže vozidla. V každém případně nezapomeňte mít sjednané havarijní pojištění, díky kterému získáte alespoň část svých peněz zpět.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.