epojisteni logo
blg-srt-crush

Průvodce nákupem ojetého vozidla

Průvodce nákupem ojetého vozidla

Cena nového vozidla se i v případě méně kvalitních typů a značek pohybuje značně vysoko. Pro mnoho lidí je tak schůdným řešením koupě vozidla ojetého. Za rozumný peníz je možné koupit poměrně kvalitní vozidlo. Při jeho výběru je však důležité být velmi obezřetný a dát na rady odborníka.

Nákup vozidla je pro většinu lidí velkým zásahem do rodinného rozpočtu. Pro nákup ojetého vozidla hovoří výrazně nižší cena. Cena nového vozidla klesá již rok po nákupu o 30 procent, a proto není neobvyklá, že tři roky staré vozidlo koupíte za poloviční cenu. V níže uvedené tabulce je zaznamenán pokles cen nových nejčastěji prodávaných vozidel během prvních šesti let.

Rychlost poklesu ceny vozidla
Model1 rok2 roky3 roky4 roky5 roky6 roky

ŠKODA Octavia

70,9 %

58,5 %

46,4 %

36,3 %

30,9 %

26,6 %

ŠKODA Fabia

68,1 %

57,9 %

47,5 %

38,7 %

31,9 %

28,0 %

VOLKSWAGEN Golf

66,1 %

62,4 %

57,7 %

53,9 %

50,7 %

47,4 %

FORD Focus

79,9 %

65,1 %

51,5 %

40,7 %

31,8 %

25,5 %

VOLKSWAGEN Passat

68,5 %

59,8 %

50,6 %

42,8 %

35,5 %

31,1 %

TOYOTA Yaris

66,8 %

55,4 %

44,8 %

36,4 %

29,4 %

23,3 %

HYUNDAI i30

74,2 %

65,1 %

55,6 %

47,8 %

41,1 %

34,7 %

RENAULT Megane

69,4 %

60,6 %

51,7 %

44,3%

37,9 %

31,9 %

OPEL Astra

65,0 %

56,3 %

47,5 %

40,5 %

34,6 %

29,3 %

KIA Ceed

74,9 %

64,5 %

54,1 %

45,6 %

38,2 %

31,3 %

Zdroj: Zdroj: Cebia, spol. s.r.o

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Ve prospěch ojetého vozidla tak jednoznačně hovoří nízká cena. Na rozdíl od nového vozidla však nemá záruku a jeho historie není vždy zcela jasná. Pořízení ojetého vozidla je tedy mnohem rizikovější a jeho výběru je třeba věnovat dostatek času a pozornosti.

5 x P: Pět rizik každé ojetiny

Při výběru ojetého vozidla je důležité prověřit pět základních rizik, které s nákupem souvisí. Pokud tak neučiníte, můžete sice ušetřit při nákupu, ale špatně vybrané vozidlo se Vám časem značně prodraží.

  •  První riziko: Skutečný rok výroby vozidla

    Je bohužel smutnou realitou, že až 20 procent prodávaných ojetých vozidel je tzv. omlazeno. To znamená, že kupující zaplatí vyšší cenu, než je skutečná hodnota vozidla. Rok výroby totiž není uváděný v technickém průkazu a tak se ceny vozidel stanovují podle dat první registrace. A právě toto datum je často předmět falšování. Nejvíce se tak dělá u vozidel dovezených ze zahraničí. Zpravidla se jedná o rozdíl jednoho až dvou let, ale neobvyklé není ani pět či šest let. Skutečný rok je možné zjisti například na stránkách Cebia, která se přímo zabývá problematikou prodeje ojetých vozidel.

  •  Druhé riziko: Původ vozidla

    Zejména při nákupu vozidla dovezeného ze zahraničí platí, že až 17 procent vozidle bývá závadových. V České republice je možné prověřit pouze to, zda nejde o kradené vozidla v rámci Shengenského informačního systému (SIS). Hlavními problémy u těchto vozidel bývá právní problém (např. zpronevěra) nebo to, že se jedná o odcizené vozidlo či havarované vozidlo.

  •  Třetí riziko: Originalita vozidla

    Do České republiky se dováží vozidla odcizená v zahraničí, která mají změněné identifikační znaky. V případě odhalení odcizení, může být vozidlo jeho novému majiteli zabaveno a to bez náhrady.

  •  Čtvrté riziko: Historie vozidla

    Nejčastějším “trikem” prodejců, jak získat za ojeté vozidlo více peněz, je stočení tachometru, zatajení pojistné události a opravy. Vozidlo se také může nacházet v databázi odcizených vozidel nebo je majitel leasingová společnost.

  •  Páté riziko: Technický stav vozidla

    Někteří prodejci také úmyslně tají technické a jiné vady, které nejsou patrné na první pohled. Laikové takové vady nejsou schopni odhalit a proto je vhodné si vybrané ojeté vozidlo pře podpisem kupní smlouvy nechat zkontrolovat v odborném servisu či najatým odborníkem.

Při kontrole technického stavu vozidla zkontrolujte:

  • lak (barva, odstín, poškození...)
  • originální spoje a tmelení karosérie (bez hrbolků a jiných nepravidelností)
  • interiér (stav čalounění, míra poškození či opotřebení volantu, pedálů, spojek, brzd, řadící páky...)
  • elektrické součásti (světla, elektrická okénka, klimatizace...)
  • pneumatiky a nápravy (odklon kol či nesouměrně sjeté pneumatiky)
  • airbagy
  • motor (čistota, prosakování oleje, chod motoru...)
  • výfukový kouř a systém
  • podvozek (originalita a souměrnosti spojů, neporušenost tmelu...)
  • brzdy, tlumiče

Na co si dát při koupi ojetého vozidla pozor

Cena ojetého vozidla by měla v ideálním případě odpovídat skutečnému stavu vozidla. Posuzovat je třeba několik faktorů, kterým jsou: • značka a typ • rok výroby • počet najetých kilometrů • technický stav • počet předchozích majitelů • výbava vozidla

Nový majitel by si měl vždy ověřit, zda souhlasí uváděná historie vozidla a jeho původ. Pozor si dejte na nových technický průkaz. U ojetého vozidla se jedná o důkaz, že vozidlo mělo pravděpodobně příliš velký počet majitelů a často se také tají historie u vozidel, která byla používána jako taxi či autoškola. Na výši ceny by neměla mít zásadní vliv ani nadstandardní výbava. Cenu nezapomeňte porovnat s podobnými nabídkami. Cena by se neměla výrazně lišit směrem nahoru ani dolů. Příliš levné vozidlo může znamenat nějakou skrytou vadu či defekt. V žádném případě neplaťte žádné zálohy předtím, než si vozidlo důkladně prohlédnete a vyzkoušíte.

Jak by měla vypadat kupní smlouva

Na počátku loňského roku vstoupil v platnost nový občanský zákon, který upravil pravidla kupní smlouvy. To se týká i kupní smlouvy na vozidlo. Níže si můžete stáhnout vzor, který je připravený na základě nového zákoníku. V případě, že kupní smlouvu předkládá druhá strana, nikdy nezapomínejte na tato pravidla:

• Smlouvu si důkladně přečtěte. Podmínky  by měly být jasné a srozumitelné. • Pozor na skryté poplatky, smluvní pokuty či zkrácenou záruční dobu, které mohou být součástí obsahu kupní smlouvy. • Nepodepisujte smlouvu, pokud nesouhlasíte s jediným odstavcem ve smlouvě (např. pokud neodpovídá popisovaný technický stav skutečnosti). • Pozor na dodatky o odpovědnosti prodejce za skutečný stav najetých kilometrů. Toto zákoník neumožňuje. • Převezměte veškeré doklady (velký a malý technický průkaz, servisní kniha) a existující klíče.

Zde si můžete stáhnout:

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.