epojisteni logo
cestovni-pojisteni-extremni-sporty

Vláda zrušila příspěvek nepojištěných

25. 1. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Vláda zrušila příspěvek nepojištěných

Před pár dny vstoupila v platnost novela zákona č. 168/1999 Sb. (o povinném ručení), která definitivně zrušila diskutované příspěvky nepojištěných. Česká kancelář pojistitelů i pojišťovny se nyní obávají růstu nepojištěných vozidel a upozorňují české řidiče, že povinné ručení nadále zůstává povinné.

Novela zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené motorovými vozidly nabyla účinnosti 15. ledna 2015. Nejvíce diskutovanou změnou, kterou novela zákona přinesla, je zrušení příspěvku nepojištěných do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Ta se nyní obává výrazného nárůstu vozidel bez povinného ručení.

Za nepojištěné vozidla pokuta 40 tisíc korun

Provozovat vozidlo bez platného povinného ručení je stále nezákonné a za porušení zákona hrozí majiteli nepojištěného vozidla pokuta ve správním řízení až do výše 40 tisíc korun. Nově také bude vozidlo nenávratně vyřazeno z registru vozidel a v případě, že majitel způsobí nehodu, bude povinen uhradit škodu v plné výši.

Doposud však bylo hlavní hrozbou pro nepoctivé řidiče zaplacení příspěvku do Garančního fondu. Ten činil 20 až 300 korun za každý den po celou dobu nesjednaného či neplatného pojištění. Zaplacení pojištění a vymáhání příspěvku zajišťovala Česká kancelář pojistitelů. Výše příspěvku byla nastavená tak, aby motoristé raději uzavřeli povinné ručení než platili následné sankce.

Česká kancelář pojistitelů zrušení příspěvku kritizuje a upozorňuje, že hlavním smyslem příspěvku a celého Garančního fondu je zaplacení škod, které způsobují řidiči nepojištěných vozidel. Nyní totiž budou muset do Garančního fondu pojišťovny přispívat vyššími částkami, což se pravděpodobně projeví na vyšších cenách povinného ručení. Zrušení příspěvku tedy negativně postihne právě ty, kteří si povinné ručení řádně platí.

„Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun,” zdůrazňuje Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Konec výzev od České kanceláře pojistitelů

Poslední výzvy byly odeslány před 15. lednem 2015 a řidiči jsou povinni na ně reagovat patřičným způsobem. Ode dne 15. ledna již žádné výzvy odeslány nebudou. Příspěvek do Garančního fondu byl zrušen a to bez náhrady. Důvodem byla duplicita sankcí za jeden přestupek.

Zákonná povinnost mít uzavřené pojištění tedy stále platí beze změny. Nepojištěným motoristům nyní hrozí pouze pokuta od 5 000 do 40 000 korun ve správním řízením a za nepředložení karty zaplatí motorista 1 500 až 3 000 korun. Pokud bude zjištěné, že vozidlo nemá platné pojištění déle než 14 dní, budu okamžitě a nenávratně vyřazeno z registru vozidel.

Povinnost uhradit způsobené škody také nadále platí. Způsobenou škodu nejprve uhradí Česká kancelář pojistitelů poškozenému  a následně ji bude vymáhat po viníkovi škody. Doposud platilo, že Česká kancelář pojistitelů od viníka získala zpět v průměru 30 procent z celkové škody.

„Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent,” vysvětluje Jakub Hradec.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.