epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla

Nákup ojetého vozidla je jednou z nejčastějších cest, jak si dopřát lepší auto – cena vozidel rychle klesá a po několika letech od sjetí z výrobní linky se dá vozidlo koupit za zlomek své původní hodnoty. Kupec ojetého auta ale musí překonat celou řadu nástrah, což chce především klid, trpělivost a pár rad ukrytých v našem článku.

Doporučení:

I ojeté vozidlo je většinou nemalá investice, proto zachovejte opatrnost a nenechte se zlákat „supervýhodnými“ nabídkami, které mohou signalizovat, že s automobilem není všechno v pořádku. K důkladnému prověření vozidla budete potřebovat svého automechanika, který ví, kam se podívat, co prověřit. A na závěr, pokud máte pochybnosti o nějaké součástce, nebo původu vozidla, vždy raději předpokládejte to nejhorší. Každé vsugerování „to bude v pohodě“ vás může v budoucnu stát hodně peněz, ale i zdraví. A na co si dát pozor konkrétně?

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

  • 1) Ověření původu vozidla

    Existují 3 základní problémy. Před prvními dvěma se dá smysluplně chránit, před třetím už nikoliv:

    - auto je kradené - auto má přetočený tachometr, nebo je jinak omlazené - auto je zastavené, součást exekuce, nebo pod leasingem

    Pokud si koupíte vozidlo, které je kradené, nebo patří leasingové společnosti, může se snadno stát, že o něj přijdete. A nikoho nebude zajímat, že jste za něj zaplatili desítky, nebo stovky tisíc korun – ty zpátky už nedostanete. Jedinou možností je soudit se s osobou, od které jste vůz koupili, nebo která vůz prodala autobazaru. Uvažte však, o jakého člověka se asi jedná, když prodává kradené nebo zadlužené vozidlo – ani soudní cestou nemusíte vymoci náhradu.

    Jak zjistit, jestli je vozidlo kradené?

    Základní ochranou je ověření VIN kódu, které provozuje společnost Cebia na webu zkontrolujsiauto.cz. Zde zadáte VIN kód a zjistíte, jestli vyhlédnutý vůz není kradený. VIN kód naleznete v technickém průkazu a na různých místech ve vozidle – proto je potřeba ověřit všechny VIN kódy (zda jsou totožné), s jejichž nalezením pomůže právě váš automechanik. S leasingem a exekucí jsou problémy ještě větší – k těmto informacím se jen těžko dostanete. Pokud nakupujete přes autobazar, zjistěte si, do jaké míry za původ vozidla ručí.

    Omlazené vozidlo

    Velkým problémem jsou omlazená vozidla – rok výroby je, stejně jako VIN kód, vyražen na různých součástkách automobilu. Je potřeba všechny najít a roky opět porovnat. Ještě důležitější je ale celkový dojem z vozidla – váš automechanik by měl odhadnout stáří vozidla i najeté kilometry podle opotřebení interiéru a některých součástek. O pár let omlazené auto vás může přijít o mnoho dráž, takže ani tuto kontrolu nepodceňujte, ať neplatíte zbytečné moc.

  •  

    2) Technický stav auta

    Vyhýbejte se hlavně bouraným vozidlům, která mohou být velmi nebezpečná – pevnost konstrukce může být narušena a v případě další havárie vás nemusí dostatečně chránit. Pozor si ale dávejte na všechny tyto problémy:

    - auto je bourané - auto nesplňuje normu EURO 3 a ještě nebyla zaplacena eko daň - auto má závažný technický problém, nebo je v celkově horším stavu

    Váš automechanik by měl poznat, jestli je vůz bouraný, nebo nikoliv. Lze to poznat podle svařování různých částí vozidel k sobě, nesouhlasících roků výroby na jednotlivých dílech, špatně vyklepanými částmi karoserie a podobně. Nabourané vozidlo je vždy velké nebezpečí, ať už pro váš život, nebo pro vaši peněženku – i sebelépe opravené vozidlo už nikdy nebude v TOP stavu a pravděpodobně se vám hodné rychle začne sesypávat pod rukama a nohama. Nehledě na to, že mnoho bouraných vozidel je opravených jen na oko, aby se dala prodat.

    Eko daň

    Dnes už je v platnosti norma EURO 5, ale takzvanou eko daň platíte pouze, pokud přihlašujete vozidlo, které nesplňuje EURO 3 a ještě za něj eko daň nikdy zaplacena nebyla. Konkrétně: zaplatíte 3 000 Kč, pokud splňuje EURO 2, 5 000 Kč pokud splňuje pouze EURO 1 a 10 000 Kč pokud nesplňuje žádnou EURO normu.

    Další problémy a rady

    - některé vady nejlépe objevíte při testovací jízdě – na rovné silnici pusťte volant a pozorujte, jestli auto samo nezatáčí - prověřte elektroniku vozidla - vyzkoušejte funkčnost všech světel - chtějte servisní knížku, řádně vyplněnou – o autu vám hodně řekne - nechte svého mechanika se na vozidle vyřádit, protože je potřeba toho prověřit opravdu hodně a laik by to nezvládl

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.