Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  

Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla

Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla

Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla

Nákup ojetého vozidla je jednou z nejčastějších cest, jak si dopřát lepší auto – cena vozidel rychle klesá a po několika letech od sjetí z výrobní linky se dá vozidlo koupit za zlomek své původní hodnoty. Kupec ojetého auta ale musí překonat celou řadu nástrah, což chce především klid, trpělivost a pár rad ukrytých v našem článku.

Doporučení:

I ojeté vozidlo je většinou nemalá investice, proto zachovejte opatrnost a nenechte se zlákat „supervýhodnými“ nabídkami, které mohou signalizovat, že s automobilem není všechno v pořádku. K důkladnému prověření vozidla budete potřebovat svého automechanika, který ví, kam se podívat, co prověřit. A na závěr, pokud máte pochybnosti o nějaké součástce, nebo původu vozidla, vždy raději předpokládejte to nejhorší. Každé vsugerování „to bude v pohodě“ vás může v budoucnu stát hodně peněz, ale i zdraví. A na co si dát pozor konkrétně?

  •  

    1) Ověření původu vozidla

    Existují 3 základní problémy. Před prvními dvěma se dá smysluplně chránit, před třetím už nikoliv:

    - auto je kradené - auto má přetočený tachometr, nebo je jinak omlazené - auto je zastavené, součást exekuce, nebo pod leasingem

    Pokud si koupíte vozidlo, které je kradené, nebo patří leasingové společnosti, může se snadno stát, že o něj přijdete. A nikoho nebude zajímat, že jste za něj zaplatili desítky, nebo stovky tisíc korun – ty zpátky už nedostanete. Jedinou možností je soudit se s osobou, od které jste vůz koupili, nebo která vůz prodala autobazaru. Uvažte však, o jakého člověka se asi jedná, když prodává kradené nebo zadlužené vozidlo – ani soudní cestou nemusíte vymoci náhradu.

    Jak zjistit, jestli je vozidlo kradené?

    Základní ochranou je ověření VIN kódu, které provozuje společnost Cebia na webu zkontrolujsiauto.cz. Zde zadáte VIN kód a zjistíte, jestli vyhlédnutý vůz není kradený. VIN kód naleznete v technickém průkazu a na různých místech ve vozidle – proto je potřeba ověřit všechny VIN kódy (zda jsou totožné), s jejichž nalezením pomůže právě váš automechanik. S leasingem a exekucí jsou problémy ještě větší – k těmto informacím se jen těžko dostanete. Pokud nakupujete přes autobazar, zjistěte si, do jaké míry za původ vozidla ručí.

    Omlazené vozidlo

    Velkým problémem jsou omlazená vozidla – rok výroby je, stejně jako VIN kód, vyražen na různých součástkách automobilu. Je potřeba všechny najít a roky opět porovnat. Ještě důležitější je ale celkový dojem z vozidla – váš automechanik by měl odhadnout stáří vozidla i najeté kilometry podle opotřebení interiéru a některých součástek. O pár let omlazené auto vás může přijít o mnoho dráž, takže ani tuto kontrolu nepodceňujte, ať neplatíte zbytečné moc.

  •  

    2) Technický stav auta

    Vyhýbejte se hlavně bouraným vozidlům, která mohou být velmi nebezpečná – pevnost konstrukce může být narušena a v případě další havárie vás nemusí dostatečně chránit. Pozor si ale dávejte na všechny tyto problémy:

    - auto je bourané - auto nesplňuje normu EURO 3 a ještě nebyla zaplacena eko daň - auto má závažný technický problém, nebo je v celkově horším stavu

    Váš automechanik by měl poznat, jestli je vůz bouraný, nebo nikoliv. Lze to poznat podle svařování různých částí vozidel k sobě, nesouhlasících roků výroby na jednotlivých dílech, špatně vyklepanými částmi karoserie a podobně. Nabourané vozidlo je vždy velké nebezpečí, ať už pro váš život, nebo pro vaši peněženku – i sebelépe opravené vozidlo už nikdy nebude v TOP stavu a pravděpodobně se vám hodné rychle začne sesypávat pod rukama a nohama. Nehledě na to, že mnoho bouraných vozidel je opravených jen na oko, aby se dala prodat.

    Eko daň

    Dnes už je v platnosti norma EURO 5, ale takzvanou eko daň platíte pouze, pokud přihlašujete vozidlo, které nesplňuje EURO 3 a ještě za něj eko daň nikdy zaplacena nebyla. Konkrétně: zaplatíte 3 000 Kč, pokud splňuje EURO 2, 5 000 Kč pokud splňuje pouze EURO 1 a 10 000 Kč pokud nesplňuje žádnou EURO normu.

    Další problémy a rady

    - některé vady nejlépe objevíte při testovací jízdě – na rovné silnici pusťte volant a pozorujte, jestli auto samo nezatáčí - prověřte elektroniku vozidla - vyzkoušejte funkčnost všech světel - chtějte servisní knížku, řádně vyplněnou – o autu vám hodně řekne - nechte svého mechanika se na vozidle vyřádit, protože je potřeba toho prověřit opravdu hodně a laik by to nezvládl

David Holý, ePojisteni.cz

Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 20
Sdílet na Facebooku

Archiv