/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?
Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?
Emisní limity: Proč se sledují a jak fungují normy Euro
Měření emisí je v České republice povinnou součástí technické kontroly vozidel již od 90. let. Jde o opatření, které má snížit znečištění ovzduší a přispět k ochraně lidského zdraví. Prospívá ale také vaší peněžence – udržované a efektivně fungující motory spotřebují méně paliva než zanesené a nehospodárné pohonné jednotky.
Česká republika se u emisních limitů řídí regulačními standardy Evropské unie. Tzv. emisní normy Euro určují, kolik škodlivin smí vozidlo vypouštět do ovzduší. Euro normy se zaměřují především na množství:
oxidu uhelnatého (CO),
oxidů dusíku (NOx),
uhlovodíků (THC),
pevných částic (PM; u pevných částic se sleduje i jejich počet – PN).
Euro normy se vztahují jen na nově homologovaná (schválená) a registrovaná vozidla. Starší vozy mohou jezdit podle pravidel, která byla platná v době, kdy byla uváděná na trh. Emisní limity jsou tímto způsobem snižovány postupně bez toho, aniž by majitelé starších vozidel byli nuceni k nákladným úpravám. Norma Euro 1 byla zavedena v roce 1992. V současné době se automobilky řídí normou Euro 6, která vstoupila v platnost v roce 2015.
Normy Euro se liší pro benzínová a naftová vozidla. Oba typy paliva se totiž na znečištění ovzduší podílí jiným způsobem. Benzínové motory tradičně produkují více oxidu uhelnatého a uhlovodíků. U naftových motorů jsou hlavním problémem oxidy dusíku a pevné částice. Jak se limity emisí u obou paliv vyvíjely?
/f/124222/1600x680/1898d55d72/tabulka-pro-benzinove-motory.png)
Zdroj: Směrnice Evropského společenství a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
/f/124222/1600x680/17aedfbea8/tabulka-pro-dieselove-motory.png)
Zdroj: Směrnice Evropského společenství a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
Norma Euro 7 by měla být zavedena v roce 2027. Kromě uvedených emisí bude nově sledovat také limity pro emise z pneumatik či brzd. Předpis poprvé klade důraz i na výdrž baterií u elektromobilů.
Věděli jste?
U Euro 5 a 6 se rozlišují také další fáze normy, které znamenaly zpřísnění některých dílčích limitů nebo změnu v metodice měření. V rámci Euro 6 tak aktuálně platí verze 6e. Ta oproti původní verzi pracuje například s realističtějšími laboratorními testy WLTP nebo měřením emisí v reálném provozu.
Jak zjistím emisní třídu svého auta?
Emisní normu si snadno ověříte ve velkém technickém průkazu v kategorii Emise v kolonce V9. Pokud velký techničák již nemáte k dispozici, dohledáte si technické údaje o vozidle online na Portálu dopravy, Portálu občana nebo v aplikaci eTechničák. Případně můžete na webu dataovozidlech.cz zadat VIN kód auta a vyhledat položku Stupeň plnění emisní úrovně.
Emisní normu se vám vyplatí vědět třeba při cestě do zahraničí. Některé evropské země (například Německo, Francie, Rakousko) rozlišují tzv. nízkoemisní zóny, do kterých smí vjet pouze vozidla, která splňují určitou emisní normu (v současnosti obvykle Euro 3 či Euro 4). V praxi se jedná hlavně o velká města, kde je problém se znečištěním ovzduší největší. V ČR zatím podobné zóny nefungují, ale o jejich zavedení se již delší dobu debatuje – zejména v Praze.
Pokud dovážíte vozidlo ze zahraničí nebo provádíte první převod vozidla z původního majitele, měli byste emisní normu znát také kvůli případné ekologické dani. Ta se uplatňuje u aut, která nesplňují žádnou ekologickou normu (10 000 Kč) nebo jen třídy Euro 1 (5 000 Kč) či Euro 2 (3 000 Kč).
Ovlivňují emisní limity cenu povinného ručení nebo havarijka?
Emisní limity nejsou přímým kritériem, které by pojišťovny zvažovaly při cenotvorbě u pojištění auta. Do ceny se však mohou promítat nepřímo. Například elektromobily často mají levnější povinné ručení, protože do výpočtu ceny nepromlouvá objem spalovacího motoru.
Povolené hodnoty emisí v ČR
Kontrola emisí v ČR probíhá na stanicích měření emisí (SME). Ty se obvykle nachází ve stejném areálu jako stanice technické kontroly (STK) – bez emisní kontroly totiž nemůžete absolvovat technickou. Jedná se však o dvě oddělené provozovny. Interval měření emisí je stejný jako u STK, tedy 4 roky po první registraci vozidla a poté každé 2 roky.
Zatímco Euro normy jsou stanovené pro nové vozy, měření na SME probíhá u používaných vozidel, která mají najeto klidně desítky či stovky tisíc kilometrů. Během technické kontroly emise tedy již nemusí být v souladu s výrobními normami, ale s mírnějšími provozními limity. Ty dodává buď přímo výrobce nebo je stanoví Ministerstvo dopravy.
Hodnoty pro všechna vozidla jsou v databázi ministerstva, která je integrovaná do softwaru stanic měření emisí. Technik při kontrole zadá do systému VIN kód vybraného vozidla a uvidí limity, které má vůz splňovat s ohledem na typ motoru či rok výroby.
Před měřením dochází k vizuální kontrole, která by měla odhalit viditelné poškození výfukového systému nebo nadměrnou kouřivost motoru. V případě netěsnosti výfuku či jiných zjevných závad, které by ovlivnily kontrolu, není vozidlo k měření vůbec připuštěno. Poté následuje samotná kontrola spalin, při níž je k výfuku připojen analyzátor výfukových plynů (benzínové motory) nebo kouřoměr (dieselové motory). Nedílnou součástí procesu je i diagnostika řídicí jednotky přes OBD zásuvku, která ověřuje funkčnost příslušných elektronických systémů.
Emise: Cena a kdo na měření emisí nemusí?
Cena za měření emisních limitů se odvíjí od konkrétní SME. Obvykle zaplatíte zhruba 800–1 200 Kč. Měření u naftových motorů občas bývá o cca 100 Kč dražší, ale najdete i stanice, které pracují s jednou cenou. Na nejvyšší ceny tradičně narazíte v Praze a dalších velkých městech, naopak v menších městech a na venkově vás technická kontrola i emise vyjdou levněji.
Na měření emisí nemusí majitelé veteránů zapsaných v registru historických a sportovních vozidel. Emise se pochopitelně netýkají ani elektromobilů, kde k žádnému spalování nedochází. Automobily s hybridním pohonem již prochází standardním měřením a musí splňovat stejné normy jako vozidla s klasickým spalovacím motorem.
Ušetřete na provozu vozidla jinde
Zatímco výběrem levnější SME ušetříte maximálně pár stovek, výhodné sjednání autopojištění vám může uspořit klidně tisíce Kč ročně. Na zajímavé ceny dosáhnete například při sjednání povinného ručení a havarijního pojištění u jedné pojišťovny. Některé pojišťovny poskytují u těchto balíčků slevy klidně v desítkách procent.
Co se stane, když na STK emise nesplníte
Pokud emisní systémy vykazují poruchu nebo emise překračují stanovené hodnoty, tak kontrolou na SME neprojdete. Nemůžete tedy ani pokračovat na STK. Technik uvede nalezené závady do protokolu. Pokud chcete s vozidlem jezdit, musíte po odstranění závad absolvovat opakovanou kontrolu. Do té doby je vozidlo technicky nezpůsobilé. Měřením emisí nejčastěji neprojdou vozidla s nefunkčním katalyzátorem, špatně seřízeným motorem nebo odstraněným filtrem pevných částic. V závislosti na modelu vozidla a rozsahu poruch vás tyto závady obvykle vyjdou na tisíce až desetitisíce Kč.
Tipy, jak udržet emise v normě
Nechcete při měření emisí řešit problémy? Udržujte své vozidlo v dobré kondici. Následující opatření vám pomohou držet emise pod kontrolou.
Tankujte kvalitní palivo u prověřených čerpacích stanic: Prémiová paliva často obsahují speciální aditiva, která čistí palivovou soustavu a vstřikovače. Čistší motor pak spaluje palivo efektivněji, což se přímo promítá do nižších emisí i spotřeby.
Měňte olej podle doporučení výrobce automobilu: Starý či znečištěný motorový olej zvyšuje tření a opotřebení motoru. Interval výměny dodržujte také u olejového, vzduchového a palivového filtru. Zanesené filtry mohou zvyšovat kouřivost i emise.
Dodržujte správné jízdní návyky: Vyhněte se zejména prudkému zrychlování a brzdění. Plynulá a předvídavá jízda neovlivňuje jen emise v daný okamžik, ale udržuje také klíčové komponenty emisního systému v dobré kondici. U dieselového motoru si nezapomeňte občas naplánovat jízdu po dálnici nebo rychlostní silnici. Delší jízdou (nejméně 15–20 minut) při vyšší rychlosti (alespoň 80–90 km/h) přispějete k regeneraci filtru pevných částic.
Dopřejte svému vozidlu pravidelný servis: Ideálně jednou ročně nebo po najetí 10–15 tisíc km. Zkušený mechanik by měl problémy odhalit dříve než (ne)zkušený řidič.
Nepodceňujte varovné kontrolky: Pokud vám systém hlásí nějakou chybu, řešte ji okamžitě. Odkládání problému většinou vede pouze k dražším opravám.
Co si z článku odnést
Měření emisí u automobilů má snižovat znečištění ovzduší a přispět k ochraně lidského zdraví.
Emisní limity v ČR se řídí regulačními standardy Evropské unie, tzv. Euro normami. Tyto normy určují, kolik oxidu uhelnatého, oxidů dusíku, uhlovodíků nebo pevných částic smí vypouštět nově schválená vozidla.
Kontrolu emisí u již používaných vozidel provádí stanice měření emisí (SME). Ta se většinou nachází u STK, obě kontroly standardně probíhají zároveň. Bez vyhovujících emisí neprojdete technickou kontrolou.
Se snížením množství vypouštěných emisí vám pomůže kvalitní palivo, dostatečná údržba vozidla a správné jízdní návyky.
Časté dotazy
Co jsou to emise u auta?
Co když auto neprojde emisemi?
Jakou emisní normu má moje auto?
Jak u auta snížit emise?
/f/124222/140x140/ec096a8ce4/petr-pohudka.png)

/f/124222/853x1032/49e1904568/vyfuky.jpg)
/f/124222/6000x4000/2798700408/autobazar.jpg)
/f/124222/800x533/ae338e959f/servis-vozidla.jpg)
/f/124222/1000x667/d2abb8b249/nabourane-auto-nalozene-na-odtah.jpg)
/f/124222/1280x798/ebaee55a0b/postava-muze-v-obleku-drzici-klicky-od-auta.jpg)
/f/124222/1000x667/37a06a0ae3/tachometr-ve-voze.jpg)
/f/124222/1000x667/a8d59e58ac/muz-vyplnuje-papiry.jpg)
/f/124222/6000x4000/2798700408/autobazar.jpg)
/f/124222/1000x667/4884a4cd59/nabourane_auto.jpg)
/f/124222/1000x444/e6c39a491b/sankce-u-povinneho-ruceni.jpg)
/f/124222/1000x669/98c0d9afd7/microsoftteams-image-1-1.png)
/f/124222/854x570/9dbdd3f91b/pneumatika.jpg)