Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

15. 2. 2019
|
Délka čtení: 7 min.

Zásady bezpečné jízdy - únava za volantem hrozí i v zimě

Podle vědců z Evropské spánkové společnosti představuje únava za volantem stejné riziko jako řízení pod vlivem alkoholu. Dokazují to statistiky, podle nichž je až třetina dopravních nehod způsobena právě únavou, ospalostí či poklesem pozornosti.

Některé činnosti lze bez problémů vykonávat zároveň. To však neplatí pro spánek a řízení vozidla. Nelze totiž spát a řídit zároveň. Se spánkem se vůbec obtížně kombinují jakékoliv další činnosti. K nehodám s tragickými následky dochází zejména v nočních hodinách.


Unavení a ospalí lidé se navíc chovají podobně jako opilí. Vykazují zpomalené reakce, nejsou vnímaví a schopní se soustředit a nedokáží se rozhodovat. Zatímco ale u alkoholu víme, že je nebezpečný a potvrzuje to i zákon, riziko únavy si řidiči odmítají vůbec připustit.

Nebezpečí únavy hrozí zejména v noci

Lidský organismus je naprogramován tak, aby v noci odpočíval a regeneroval. Výzkumy dokazují, že se řidiči nejlépe soustředí v odpoledních hodinách, naopak nejméně mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Řízení v noci je riskantnější i přesto, že provoz je několikanásobně řidší než ve dne.

Únavu mohou vyvolat různé faktory. Může to být důsledek pracovně náročného dne či spánkového dluhu z předešlých nocí. Nebezpečí ale představuje samotná monotónnost tmy a pohodlný vůz. Čím je vůz pohodlnější a řízení jednodušší, tím je snazší podlehnout únavě a dokonce i usnout za volantem.

Únava hrozí také v zimě

Únavu za volantem si nejčastěji spojujeme s dlouhými cestami v létě. To však neznamená, že v zimě únava nehrozí. Stále více lidí cestuje na hory a to klidně jenom na víkend či na otočku. Často vyráží v noci nebo hodně brzy ráno, aby nezmeškali otevření sjezdovek. Stejně tak sjezdovky opouští až po zavíračce a domů cestují za hluboké tmy.

Nedostatek spánku, žádný odpočinek, několikahodinová jízda v autě a celý den strávený na sjezdovce způsobí únavu u odolných jedinců. V takovém stavu by řidič za volant usedat neměli.

Minimálně je důležité si před odjezdem odpočinout. Vhodné je také střídání řidičů v průběhu jízdy. Toto pravidla platí pro všechny dlouhé jízdy. Doporučuje se také méně topit a pravidelně větrat. Únavu totiž způsobuje i větší teplo. Je přece logické, že si v zimě zatopíte. Nic by se ale nemělo přehánět.

Jak bojovat s únavou

Naplánujte si pravidelně přestávky.  I když se cítíte svěží a odpočatí, dopřejte si krátkou pauzu zhruba každé dvě hodiny nebo po 180 kilometrech. V případě potřeby zastavte dříve.

Snažte se dodržovat spánkový režim. Obzvláště před delší jízdou si dopřejte spánek v délce nejméně 6 hodin. Přizpůsobte tomu předcházející den. Uberte v práci a večer před cestou odpočívejte.

Necestujte sami.  Ideální je, pokud se při několikahodinové jízdě střídá více řidičů, kteří si tak mohou průběžně odpočinout. Pokud střídajícího řidiče nemáte, domluvte se se spolucestujícími, aby si s vámi povídali a bavili vás. Pokud si všimnou, že začínáte být unavení, nastal čas na pauzu. Cestujete-li sami, poslouchejte rádio a hudbu. Zapomeňte ale na monotónní a relaxační hudbu. Spousta řidič doporučuje poslouchat knihy, které udržují jejich pozornost. Neměly by ale být zase moc napínavé, abyste nezapomněli řídit.

V případě únavy zastavte. Vždy, když za volantem začnete pociťovat únavu, co nejdříve zastavte na vhodném místě. Napijte se, dejte si vodu, případně kávu. Protáhněte se na čerstvém vzduchu, klidně si udělejte pár dřepů nebo se rychle projděte, abyste rozproudili krev v těle. Jste-li hodně ospalí, klidně si na 20 minut zdřímněte, a poté se protáhněte.

Dodržujte pitný režim. V autě mějte vždy něco k pití. Ideální je čistá voda, jako doplněk se hodí káva případně povzbuzující nápoj. S těmi to ale nepřehánějte, obsahují velké množství cukru. Na delší cesty se hodí i výživná svačina.

Sdílet článek

Související články

  • 18. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Co s sebou na STK a jak jí projít napoprvé

    Pokud po českých silnicích chcete jezdit motorovým vozidlem, nevyhnete se technickým prohlídkám na STK. Vyškolení pracovníci během nich kontrolují technický stav vozidla a jeho způsobilost k provozu. Jak připravit auto na STK a co s sebou budete potřebovat?

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • postava-muze-v-obleku-drzici-klicky-od-auta
    24. října 2025|Petr Pohůdka
    Zrušení povinného ručení při prodeji auta: Na co nezapomenout?

    Dokončili jste prodej auta? Přepisem vozidla pro vás celý proces nekončí. Ještě musíte zařídit výpověď povinného ručení. V opačném případě riskujete, že nehoda nového majitele bude hrazena z vašeho pojištění. Můžete tak přijít o bonusy a za novou pojistku si pořádně připlatit. Jak zrušení povinného ručení po prodeji auta probíhá a na co dalšího si dát pozor?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?