pohled-volant-palubka

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

23. 5. 2019
|
Délka čtení: 5 min.

Jistě jste si všimli, že vláda několik měsíců projednává novelu zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Nejvíce diskutovanou změnou se stala otázka znovuzavedení příspěvku nepojištěných. Nyní došlo k definitivnímu potvrzení. Senát novelu zákona přijal beze změn a ta nyní míří k podpisu do prezidentské kanceláře.

Povinné ručení: Senát dál zelenou staronovému příspěvku nepojištěných

Jistě jste si všimli, že vláda několik měsíců projednává novelu zákona o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Nejvíce diskutovanou změnou se stala otázka znovuzavedení příspěvku nepojištěných. Nyní došlo k definitivnímu potvrzení. Senát novelu zákona přijal beze změn a ta nyní míří k podpisu do prezidentské kanceláře.

Příspěvek nepojištěných tu již jednou byl a platil v letech 2009 až 2015. Zrušený byl z důvodu nadbytečnosti a nedostatečného fungování v důsledku špatné komunikace mezi Českou kanceláří pojistitelů a Centrálním registrem vozidle. S návrhem na znovuzavedení přišla skupina poslanců z klubu ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, TOP 09, ANO, ODS a Starostů a nesouhlasili s ní zejména senátoři za Zelené a občanští demokraté.


Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

V roce 2016 způsobili nepojištění řidiči 2 600 nehod

V současné době se na silnicích pohybuje zhruba 7,5 milionů motoristů, přičemž 130 000 z nich nemá sjednané povinné ručení. Škody, které způsobí nepojištěný motorista, jsou uhrazené Českou kanceláří pojistitelů z Garančního fondu. Fond je financován všemi pojišťovnami, které tyto náklady promítnou do ceny povinného ručení. Vzhledem k tomu, že z viníka je obvykle vymožena mizivá část, škody v podstatě zaplatí pojišťovny a potažmo všichni poctiví řidiči. V roce to bylo celkem 2 600 nehod, které způsobili nepojištění řidiči.

“Cílem našeho návrhu je tedy přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty, kteří mohou způsobit neplatiči povinného ručení. Nejde však o nějaký trest, jak by mohl někdo namítat, na příspěvek nepojištěných by se naopak dalo pohlížet jako na službu podobnou pojištění se spoluúčastí. Jde o solidární systém mezi nepojištěnými, kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu. Pokud pak způsobí nepojištěným vozidlem škodu, budou muset do garančního fondu hradit pouze 30 procent z celkové částky, maximálně však 300 000 Kč”, uvedl senátor Václav Votava z ČSSD ve svém projevu na schůzi Senátu dne 16.srpna 2017.

Novela zákona neumožní “šikanu” poctivých řidičů

Původní příspěvek nepojištěných byl zrušen kvůli špatným pravidlům. Česká kancelář pojistitelů měla téměř neomezenou pravomoc a dařilo se jí úspěšně “obtěžovat” stovky motoristů neoprávněným vymáháním příspěvku. To by se již nemělo stát. Novela zákona přináší nová pravidla.

“Česká kancelář pojistitelů nebude mít také možnost zasahovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných. To bylo předmětem velké kritiky právě i tedy na rozpočtovém výboru i ve sněmovně, kde příspěvky, nebo výše denního příspěvku za nepojištěné vozidlo byly neúměrně vysoké. Nyní tedy bude tento příspěvek stanoven vyhláškou Ministerstva financí. Příspěvky tedy budou plynout do garančního fondu. Z něho budou vypláceny škody. A pokud tam zůstanou z roku na rok příspěvky nevyčerpané, nebo částky nevyčerpané, tak ty potom budou převedeny do fondu zábran škod, ze kterých budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti, což se dělo i minule”, dodal Václav Votava v závěru.

Příspěvek nepojištěných by se měl nově počítat jako součet odpovídající sazby stanovené ministerstvem financí a počtu dní, po kterou bylo vozidlo prokazatelně nepojištěné. Novela zákona také jednoznačně definuje, které auto musí být pojištěné. Povinné ručení by mělo být povinné pro všechna provozovaná vozidla s výjimkou aut zapsaných jako zaniklá, vyřazená, odcizená nebo vyvezená. Výmluva, že vozidlo po celou dobu stálo na zahradě, by již neměla obstát.

Správou garančního fondu, kontrolou pojištění a vymáháním příspěvku nepojištěných bude i nadále pověřená Česká kancelář pojistitelů. Její pravomoci budou však omezené a pod důslednější kontrolou.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Sdílet článek

Související články

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?

  • 07. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Lze registrační značky dočasně vyřadit z evidence?

    Využíváte vozidlo jen část roku? Pokud se vám nechce platit povinné ručení za auto, které několik měsíců stojí v garáži, můžete požádat o dočasné vyřazení vozidla z evidence a uložit značky do depozitu. Jak uložení SPZ do depozitu probíhá a co musíte udělat pro zrušení povinného ručení?

  • dalnice-aktualita
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2025

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • servis-vozidla
    20. ledna 2025|Petr Pohůdka
    Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

    U nového vozidla řidiči na pravidelné servisní prohlídky většinou nezapomínají, přišli by totiž o záruky. V případě starších aut je údržba vozidla už často zanedbávaná. Jejich majitelé se poté diví, když jim na stole přistane mastný účet za opravy. Přitom mnoha závadám lze předejít včasným odhalením. Jak na servis auta, kolik stojí a proč zdaleka nestačí výměna oleje?