epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Nekvalitní palivo vám poškodí motor. Kdo zaplatí škodu?

Nekvalitní palivo vám poškodí motor. Kdo zaplatí škodu?

Zatímco někteří motoristé jsou ochotní jezdit do své oblíbené benzínky i mimo plánovanou cestu, jiní natankují vždy, je-li to potřeba. Bohužel mohou narazit i na benzínku, která bez obav prodává pančovaný, tedy nekvalitní, pohonné hmoty. Ty však mohou poškodit motor. Kdo je za takovou škodu odpovědný?

Natankování nekvalitního benzínu či nafty může nenávratně poškodit motor. A že to není neobvyklé, dokládají statistiky České obchodní inspekce a pojišťoven. Dle testů ČOI je téměř každý desátý odebraný vzorek nevyhovující. ČOI i pojišťovny každým rokem evidují desítky až stovky hlášení lidí, kteří se pančovaným benzínem či naftou setkali osobně. Prokázat škodu dané benzínce, respektive jejímu provozovateli, je přitom téměř nemožné.

Oprava poškozeného motoru stojí desítky tisíc

Motorista nekvalitní palivo nepozná na první pohled a škody na motoru se projeví až po desítkách ujetých kilometrů. Právě na to nepoctivé benzínky spoléhají. Motorista totiž nemá šanci prokázat jim úmysl z jejich strany a náhodná kontrola nemusí už nekvalitní benzín  prokázat.

Náš tip

Co je to pančovaný benzín?

Pančovaný benzín obsahuje například technický benzín, aceton nebo toluen. Do nafty se zase přidává petrolej nebo topný olej. Nejhorší jsou příměsí obsahující, kterou mohou způsobit poškození spalovacího systému.

Motor poškozený v důsledku nekvalitního paliva se dusí, přestává mít výkon a jeho chod je nepravidelný. Zároveň se objeví nežádoucí vibrace, vysoká kouřivost či zvýšená spotřeba. Vozidlo s takto poškozeným motorem nelze používat a oprava je nezbytná. S ohledem na typ vozidla může oprava motoru vyjít i na desítky tisíc korun.

U své pojišťovny může poškozený škodu uplatnit pouze tehdy, má-li uzavřené havarijní pojištění. Ale ani tehdy nemá jistotu, že mu pojišťovnu škodu uhradí. Klient musí určit benzínku, kterou podezírá z nekvalitních pohonných hmot. Následují chemické analýzy a rozbory. Pouze pokud je nekvalitní palivo prokázané, pojišťovna opravu zaplatí a zaplacenou částku poté vymáhá po benzínce.

Ne všechny pojišťovny zastávají stejný postoj „Pokud by se na straně čerpací stanice jednalo o nevědomé znečištění paliva, například průsakem dešťové vody do nádrží, pak by bylo možné škodu zaplatit z pojištění odpovědnosti dané benzinové stanice. Jde-li ale o vědomé pančování paliva, tak tyto škody pojišťovna nekryje. Možné to není ani z havarijního pojištění,” uvedl Milan Káňa z Kooperativy.

Pečeť kvality to jistí

Jak poznat benzínku, která prodává pouze kvalitní benzín a naftu? Podle tzv. pečeti kvalitu, kterou má umístěnou na stojanech. Takto označené čerpací stanice dbají na vysokou kvalitu pohonných hmot a s nekvalitním benzínem či naftou nechtějí mít nic společného.

Tyto benzínky pravidelně absolvují kontroly pohonných hmot prováděné certifikační společností SGS. Seznam pump, které pečeť kvality mají, najdete na stránkách Dobrapumpa.cz. Seznam čerpacích stanic, u nichž byly nekvalitní pohonné hmoty odhaleny, má k dispozici Česká obchodní inspekce.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.