epojisteni logo
vymena-olejeI

Jak vybrat motorový olej do auta?

Mazání motoru vhodným olejem je pro jeho správnou funkčnost a životnost naprosto zásadní věc. Není však olej jako olej. Poradíme vám, jak si správně vybrat motorový olej, co znamenají všechna ta označení, a které motorové oleje jsou dle odborných považovány za nejlepší.

Motor vozidla je složité a drahé zařízení vyžadující odpovídající péči. Respektive, pokud vám jde o co nejdelší a bezproblémovou životnost motoru, určitě se o motor svého miláčka na čtyřech kolech dobře starejte. Jak se říká, jedině dobře promazaný stroj dobře šlape. 

Mezi důležité činnosti v péči o motor vozidla patří zejména výměna motorového oleje ideálně  v pravidelných výrobcem doporučených časových intervalech a jeho dolévání v případě nutnosti. Hlavním úkolem oleje do motoru je udržet jej neustále dobře promazaný. Nelze však vzít jakýkoliv olej, každý motor si zaslouží konkrétní typ.

Při výběru motorového oleje hraje hlavní roli výkonnostní třída a viskozita

Při výběru motorového oleje jsou zásadní specifikace určující výkonnostní třídu (ACEA v Evropě či API v Americe) a viskozitu oleje (SAE), podle kterých poznáte, zda vybraný olej splňuje požadavky daného motoru. Na výběr obvykle bývá hned několik výkonnostních a viskózních tříd.

Pokud se vám zdá výrobcem doporučovaný olej nehorázně drahý a uvažujete o koupi jiného o hodně levnějšího oleje, okamžitě přestaňte. Doporučení má svá opodstatnění a nechcete-li motor poslat do “věčných lovišť” co nejdříve, držte se doporučení bez velkého přemýšlení o alternativách. Ušetřené peníze za olej rozhodně nevyváží opravu poškozeného motoru nebo dokonce jeho výměnu.

Výměna oleje

Výkonnostní třídy olejů do motoru aut

Výkonnostní třída je důležitější než konkrétně výrobce. To znamená, že není nutné použít vyloženě značkovou firmu s celosvětově známým jménem. Klidně můžete použít i výrobek od méně známého výrobce. 

Nezbytné je ovšem  použít olej označený správnou výkonnostní třídou určenou pro daný motor. Olej od méně známého výrobce se správnou výkonnostní třídou motor nepoškodí, olej od renomované značky ale s nesprávnou výkonnostní třídou však ano.

Kvalitu motorového oleje určuje na prvním místě výkonnostní třída označována buď zkratkou ACEA  nebo  API, která určuje:

  • použití oleje pro benzínové  nebo dieselové  motory,

  • jedná-li se o olej s prodlouženým intervalem výměny,

  • jedná-li se o olej vhodný pro motory s přímým vstřikováním paliva,

  • pro jak staré motory je olej určený.

Nepodceňujte havarijní pojištění

I ti nejlepší řidiči se někdy mohou dostat do potíží. Naštěstí havarijní pojištění vám pomůže s vyrovnáním škod i na vašem vozidle. Sjednejte si jej dříve, než bude pozdě. Pomůžeme vám s výběrem i sjednáním.

Typy výkonnostní třídy u motorových olejů

  • Zkratka ACEA A1 - A5  označuje standardní motorový oleje, přičemž “A” znamená užití pro benzínové motory. Zkratka ACEA A3 představuje olej s prodlouženým intervalem výměny určené pro vysokou zátěž. Zkratka ACEA A4 najdeme u olejů určených pro agregáty s přímým vstřikováním.

  • Zkratka ACEA B1 - B5  označuje standardní motorový oleje, přičemž  “B” znamená užití pro dieselové motory. Zkratka ACEA B3 představuje olej s prodlouženým intervalem výměny určené pro vysokou zátěž. Zkratka ACEA B4 najdeme u olejů určených pro agregáty s přímým vstřikováním.

  • Zkratka ACEA C1 - C5  se vztahuje na  motory s katalyzátory a filtry pevných částic.

  • Zkratka ACEA E1 - E9  se zase týká velkých  dieselových motorů u nákladních vozidel.

Třídy viskozity motorového oleje

Viskozitu motorového oleje označuje zkratka SAE. Rozlišuje se 5 letních tříd (k označení se používají číslice) a 6 zimních tříd (používá se písmeno “W” od anglického slova winter). Za zkratkou SAE se jako první nachází označení zimní třídy, za pomlčkou je pak označení letní třídy. V podstatě se jedná hodnocení  startovatelnosti motoru při různých teplotách.

  • Označení zimní třídy (0W -40°C, 5W -35°C, 10W -30°C, 15W -25°C, 20W -20°C, 25W -15°C). informuje o viskozitě oleje za nízkých teplot nad bodem mrazu. Čím nižší hodnota viskozity je, tím si správné vlastnosti drží i při velmi nízkých teplotách. Například olej zimní třídy 0W si požadované vlastnosti zachová i při nízkých teplotách okolo -50 stupních, olej 5W při -40 stupních.

  • Označení letní třídy (20, 30, 40, 50 a 60) zase označuje vlastnosti oleje při letních teplotách nad bodem mrazu. Čím vyšší číslo je, tím může být venkovní teplota vyšší. Pokud by byl olej příliš řídký, mohlo by dojít k trhání mazacího filmu.  V našich klimatických podmínkách jsou optimální oleje s označením 40 a 50. Označení 60 se používá u závodních motorů.

Motorové oleje a jejich porovnání

Německý Testberichte.de zveřejnil seznam nejlepších motorových olejů do aut pro rok 2020 na základě hodnocení odborných zahraničních testů:

  • Castrol Power 1 4T 10W-40

  • Motul 300V 4T Factory Line 10W-40

  • Shell Helix Ultra ECT 5W-30

  • Castrol Edge Titanium FST 5W-30

  • Shell Advance 4T AX7 10W-40

  • Liqui Moly 3707 5W-30

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.