epojisteni logo
bmw-auto

Historie povinného ručení

7. 12. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Historie povinného ručení

Již v době, kdy v Zemích koruny české naplno zuřilo Národní obrození a Josef Jugmann bránil český jazyk, můžeme najít i první stopy povinnému ručení, nebo též pojištění odpovědnosti z provozu vozidla tak, jak ho známe dnes.

Pro provoz koňmi tažených briček, kočárů a kár bylo v občanském zákoníku z roku 1811 ručení omezeno na princip zavinění. Po celých 97 let nedoznalo toto “pojištění” výraznějších změn až do doby, kdy naše cesty devátým rokem brázdily motocykly Laurin & Klement a první voituretty stejného výrobce. V roce 1908 byly zákony doplněny o tzv. Automobilový zákon o ručení za škody z provozování jízdních silostrojů a pojištění se rozšířilo i na nehody bez zavinění. Od roku 1925 měli povinnost platného pojištění prozatím jen piloti letadel a pro další majitele vozidel hltajících benzín  bylo dobrovolné.

31.prosince 1932 začíná platit zákon 198 / 1932 o dopravě motovými vozidly a definitivně tak končí dobrovolnost v jeho placení. I když se povinnost uzavření pojistky  týkala jen živnostníků, byla vlastně povinným ručením každého majitele vozidla, jelikož se z pohledu zákona každá doprava osob nebo zboží, pravidelná i nepravidelná, považovala za koncesovanou živnost. Aby se udržel rapidní rozvoj motorového provozu pod dohledem a za vznikající škody bylo ručeno, vznikl nejen registr československých vozidel, Fond pro podporu při úrazech motorovými vozidly, ale nově od 1.listopadu 1935 měli povinnost uzavřít  pojistnou smlouvu  nejen majitelé vozidel, ale i každá osoba, která s vědomím majitele motorové vozidlo řídila.

V začátcích totality se slovo povinné změnilo na zákonné a od roku 1951 až do roku 1991 bylo státem stanovené pojistné  na vozidla s motorem do 500 cm3 60 korun, pro ostatní 144 korun. Zajímavostí je, že až do roku 2000 bylo možné sjednat povinné ručení jen u jedné pojišťovny. Zvláštním povolením Ministerstva financí ČR bylo toto pravidlo uvolněno a možnost sjednávat povinné ručení byla povolena i dalším vybraným pojišťovnám. Nově také vzniká Česká kancelář pojistitelů. V roce 2008 přichází na trh firma ePojisteni.cz, která nabízí  srovnání pojištění vozidel  online. Povinnému ručení je tedy až těžko uvěřitelných 203 let.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.