blg-srt-carcrash2

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

22. 3. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

Mobilní telefon se stal doslova prodloužením lidské ruky. Odložit mobil na pár minut pro spoustu lidí znamená něco jako strašlivý trest. I přes zákaz telefonování za jízdy je bohužel řada řidičů neúnavně drží i po celou dobu řízení auta. Přitom telefonování nebo psaní SMS za jízdy je stejně riskantní jako řízení pod vlivem alkoholu.

Mobilní telefon je jednoznačně skvělý vynález, který nám ve spojení s internetem usnadňuje a zpříjemňuje život. Existují však situace, kdybych měli telefon nechat být. Jednou z nich je telefonování při řízení motorového vozidla. Spousta výzkumů, které se tímto novodobým nešvarem zabývaly, srovnávají telefonování s opilostí. Je zvláštní, že řada řidičů by neusedla za volant ani po jednom pivu, s používáním telefonu však problém nemají.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Telefonování snižuje pozornost řidiče stejně jako alkohol

Alkohol v krvi a i používání telefonu za volant významně narušuje schopnost řidiče se soustředit a věnovat se řízení na 100 %. Lidský mozek prostě není schopen pojmout takové množství informací a dokáže se plně soustředit na jednu věc. Bohužel právě v tomto případě člověk vnímá spíš hovor nebo obsah zprávy než dopravní situaci.

Podle odborníků telefonování ovlivňuje muže stejně, jako kdyby vypil dvě dvanáctky (u žen to jsou tři dvanáctky). Nic na tom nemění ani používání hands-free. Ono totiž nejde ani tak o volné ruce jako o “volný” mozek. Výzkumy například dokázaly, že řidič sešlápne brzdový pedál o 10 % pomaleji v momentě, kdy se vedle řízení věnuje telefonování.

Mezi další důsledky telefonování za volantem patří nedostatečné vnímání provozu. Řidiči přestávají sledovat zpětná zrcátka, což může mít tragické důsledky například při předjíždění nebo odbočování vlevo. Telefonující řidiči rovněž nedodržují bezpečné odstupy a to až o 24 % méně než soustředění řidiči.

Opilí řidiči řídí agresivněji

Jediným rozdílem mezi opilým a telefonujícím řidičem je agresivnější styl jízdy. Telefonující řidiči jsou ve většině případů “pouze” pomalejší. Bohužel i pouhá vteřina může představovat rozdíl mezi bezpečnou jízdou a nehodou s tragickými důsledky. Opilí řidiči nedodržují odstup a brzdí těsně před nevyhnutelnou srážkou. Jejich reakce jsou výrazně pomalejší, ale na brzdu dupnou až s o 23 % větší silou.

Výsledkem je prokázaný fakt, že telefonující řidič má šanci způsobit nehodu pětapůlkrát větší než řidič, který se plně věnuje řízení vozidla. To je stejně vysoké riziko jako při řízení s 0,8 promile v krvi. Je proto neuvěřitelné, že telefonování za volantem je pokládáno za normální na rozdíl od jízdy v opilosti.

Za telefonování za jízdy hrozí pokuta i trestné body

Podle současné zákonné úpravy a bodového systému hrozí řidiči, který telefonuje za jízdy, finanční pokuta ve výši 1 000 korun na místě nebo 1 500 až 2 500 korun ve správním řízení plus dva trestné body.

Aktuálně ministerstvo dopravy řeší úpravu bodové systému, který by měl zpřísnit postih za telefonování. Na místě by mohl přistižený řidič dostat blokovou pokutu 2 500 korun a až 10 000 korun ve správním řízení plus čtyři trestné body. Úprava by však měla začít platit nejdříve od roku 2020.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?

  • sankce-u-povinneho-ruceni
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • velikonoce-tradice
    10. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Velikonoční popíjení a další rizika, která přináší svátky jara

    Hody hody doprovody, dnes to máte za dva body. Pokud podobnou koledu nechcete slyšet o Velikonocích od policistů, měli byste si dát pozor na dodržování dopravních předpisů. Nebezpečné je zejména řízení po velikonočním popíjení. Svátky jara ale přináší další rizika, například úrazy nebo poškození majetku. Na co si dát o Velikonocích 2025 pozor?

  • 07. dubna 2025|Petr Pohůdka
    Lze registrační značky dočasně vyřadit z evidence?

    Využíváte vozidlo jen část roku? Pokud se vám nechce platit povinné ručení za auto, které několik měsíců stojí v garáži, můžete požádat o dočasné vyřazení vozidla z evidence a uložit značky do depozitu. Jak uložení SPZ do depozitu probíhá a co musíte udělat pro zrušení povinného ručení?

  • dalnice-aktualita
    Dálniční známky v ČR a Evropě 2025

    Ve většině evropských zemí je stejně jako v ČR zpoplatněné užívání dálnic a dalších vybraných vozovek. Některé státy využívají dálniční známky, jinde funguje systém mýtného. V několika zemích mohou řidiči jezdit po dálnicích dokonce zadarmo. Jaké jsou ceny dálničních známek v Evropě, jak se dálniční známky kontrolují a kde zjistíte jejich platnost?

  • servis-vozidla
    20. ledna 2025|Petr Pohůdka
    Jak vypadá pravidelný servis auta a proč se mu nevyhýbat

    U nového vozidla řidiči na pravidelné servisní prohlídky většinou nezapomínají, přišli by totiž o záruky. V případě starších aut je údržba vozidla už často zanedbávaná. Jejich majitelé se poté diví, když jim na stole přistane mastný účet za opravy. Přitom mnoha závadám lze předejít včasným odhalením. Jak na servis auta, kolik stojí a proč zdaleka nestačí výměna oleje?