Jak vybrat pneumatiky: Kompletní průvodce pro řidiče

25. 11. 2025
|
Délka čtení: 11 min.

Pneumatiky ovlivňují spotřebu paliva, hlučnost při jízdě, brzdnou dráhu a celkovou bezpečnost vozidla. Používání nevhodných modelů vám může způsobit také problémy na STK nebo s pojišťovnou. Volbu pneumatik byste zkrátka neměli podceňovat. Jak správně vybrat pneumatiky a na jaké nejčastější chyby při výběru si dát pozor?

Rozměry pneumatik a značení bočnice: Jak je číst?

Přemýšlíte, jak vybrat pneumatiky co nejrychleji a chcete sáhnout po nějakém univerzálním řešení? Bohužel vás musíme zklamat – žádné ideální pneumatiky, které by seděly na všechna vozidla a fungovaly skvěle ve všech podmínkách, neexistují. Při výběru je nutné zohlednit konkrétní vozidlo, roční období, styl jízdy a mnohé další aspekty.

Abyste se v pneumatikách lépe orientovali, musíte nejprve pochopit jejich rozměry a značení. Předepsané rozměry pneumatik určuje výrobce vozidla a potvrzují ho úřady. Všechny rozměry, které jsou pro vaše vozidlo povolené, najdete ve velkém technickém průkazu v záložce Nápravy. Ostatní povolené rozměry se mohou nacházet v sekci Další záznamy.

Velké techničáky jsou postupně stahovány z oběhu a technické údaje o vozidlech se stále více přesouvají do online registrů. Informace o rozměrech pneumatik si tedy dohledáte rovněž prostřednictvím Portálu dopravy, Portálu občana nebo na webu dataovozidlech.cz.

Věděli jste?

Špatné rozměry pneumatik? Žádná technická nebo náhrada škod

Použitím jiných než předepsaných rozměrů pneumatik riskujete, že vozidlo neprojde na STK. V případě nehody na pneumatikách, které nejsou zapsané v technickém průkazu, vám navíc pojišťovna může odmítnout pojistné plnění. Případné škody tak uhradíte sami.

Značení pneumatik

V technickém průkazu, online registru i přímo na bočnici pneumatiky narazíte na značení, které může vypadat například následovně: 205/55 R16 91 W.

označení pneumatik

  • 205: Šířka běhounu v milimetrech

  • 55: Poměr výšky profilu pláště k jeho šířce v procentech (55 % z 205 = 112,75 mm)

  • R: Označení konstrukce pneumatiky (R = radiální konstrukce)

  • 16: Vnitřní průměr pneumatiky v palcích (1 palec = 2,54 cm)

  • 91: Hmotnostní (nosnostní) index – udává, jak velkou hmotnost může jedna pneumatika bezpečně unést při maximálním povoleném tlaku (index 91 znamená 615 kg)

  • W: Rychlostní index – udává nejvyšší rychlost, pro kterou je pneumatika bezpečně konstruována při maximálním zatížení (index W znamená 270 km/h)

Vyberte správný nosnostní index

Hledat:

Nosnostní index

Maximální nosnost jedné pneumatiky

82

475 kg

84

500 kg

86

530 kg

88

560 kg

90

600 kg

91

615 kg

92

630 kg

94

670 kg

95

690 kg

Nosnostní index nemůže být menší než v technickém průkazu, jinak je auto technicky nezpůsobilé. Vyšší index nevadí, ale znamená určité zhoršení komfortu při jízdě. Pevnější pneumatiky se zesílenou konstrukcí poznáte podle označení XL/Extra Load. Ocení je zejména řidiči SUV, dodávek a dalších vozidel s vyšší hmotností.

Vyberte správný rychlostní index

Hledat:

Rychlostní index

Nejvyšší rychlost

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

U

200 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

Y

300 km/h

Rychlostní index pneumatik musí být stejný nebo vyšší než v technickém průkazu. Vyšší rychlostní index vám ale příliš nepřináší – pneumatika bývá při jízdě tvrdší, méně komfortní a obvykle je také (zbytečně) dražší. Nižší rychlostní index je povolen pouze u zimních pneumatik. Nicméně za předpokladu, že do zorného pole řidiče umístíte štítek s maximální povolenou rychlostí nebo nastavíte příslušný rychlostní limit v palubním počítači.

Příklad: Pokud je v technickém průkazu rychlostní index H, můžete volit pneumatiky s indexem H–Y. U zimních pneu i nižší index, například T, ale do zorného pole musíte umístit štítek s nápisem „Max. 190 km/h“ nebo v palubním počítači nastavit tento rychlostní limit.

Ušetřete také na povinném ručení

Úsporu vám přinese nejen správný výběr pneumatik, ale také volba povinného ručení. Nejvýhodnější nabídky na trhu si během pár kliknutí najdete v přehledné online kalkulačce. Naši zákazníci s námi v průměru ušetří 2 100 Kč ročně. Přidejte se mezi ně i vy.

DOT, TWI a další ukazatele

Kromě základního značení najdete na pneumatice ještě celou řadu dalších údajů. Které patří k těm nejdůležitějším?

  • Označení Inside/Outside: Orientace pneumatiky pro správnou montáž (u asymetrických pneumatik)

  • Šipky směru: Orientace pro dodržení směru otáčení (u směrových pneumatik)

  • DOT kód: Výrobní číslo pneumatik

  • TWI ukazatel: Indikátor opotřebení běhounu (pomůže s ověřením, zda pneumatiky splňují předepsanou hloubku dezénu)

Značky na pneumatice

Na pneumatiky se umisťuje také specifikace na určité typy povrchů (A/T – Do všech terénů, M/T – Do blátivého terénu apod.), zmínka o zvýšené ochraně ráfku (FR/MFS) nebo označení pneumatik pro užitkové vozy (C).

Náš tip

Rychlé srovnání podle EU štítku

Pokud se v parametrech pneumatik ztrácíte, můžete jednotlivé modely rychle porovnat na základě EU štítku. Podobně jako energetický štítek u spotřebičů slouží k tomu, abyste měli okamžitou představu o základních parametrech produktu. Jaké informace vám EU štítek poskytne u pneumatik?

  • Spotřeba paliva: Údaj o úspornosti jízdy na pneumatikách. Rozděluje pneumatiky do tříd A (nejekonomičtější) až E (nejméně ekonomické).

  • Brzdné vlastnosti na mokré vozovce: Opět rozdělené do tříd A–E, přičemž A znamená nejlepší hodnoty. Mějte ale na paměti, že jde o přilnavost na mokru (déšť). Údaj nevypovídá o chování pneumatiky na sněhu či ledu.

  • Hlučnost: Zde se pneumatiky dělí do tříd A (nejtišší) až C (nejhlučnější). Zároveň je na štítku uvedena i přesná hlučnost v decibelech.

Na štítku najdete i piktogramy o přilnavosti na sněhu a ledu, které potvrzují, že pneumatiky splňují požadované normy. Součástí nových štítků je také QR kód, po jehož načtení si ověříte pravdivost uvedených informací.

Štítek EU energ

Zdroj: https://www.goodyear.eu/cs_cz/truck/knowledge-centre/eu-tyre-labelling.html

Typy pneumatik: Letní, zimní a celoroční

Pneumatiky se vyrábí ve třech základních provedeních.

  • Letní pneumatiky: Optimalizované pro teplejší počasí, cca nad 7 °C. Konstrukce je přizpůsobena těmto podmínkám – tvrdší směs pryže, méně lamel, širší drážky (pro odvod vody a zabránění aquaplaningu v dešti).

  • Zimní pneumatiky: Určené do zimního počasí, zhruba pod 7 °C. Směs pryže bývá měkčí, vzorek je hustší s mnoha lamelami. Dezén je navržen tak, aby na sněhu a ledu zlepšoval přilnavost k vozovce.

  • Celoroční pneumatiky: Kompromisní řešení, které má odstranit přezouvání pneumatik. Konstrukcí se blíží spíše zimním modelům, které mohou nahradit i v době, kdy jsou zimní pneumatiky povinné.

Celoroční vs. sezónní pneumatiky

Celoroční pneumatiky jsou pro řidiče velmi lákavé – odpadne nákup další sady pneumatik i jejich přezouvání. Jenže v praxi přináší celoroční pneumatiky řadu kompromisů. V extrémních zimních i letních podmínkách vykazují horší vlastnosti než sezónní modely. Hodí se proto spíše pro řidiče, kteří v zimě jezdí méně a hlavně po městě.

Jak vybrat zimní pneumatiky: 3PMSF vs. M+S

Od 1. listopadu do 31. března musíte podle zákona jezdit na zimních pneumatikách – pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se dá předpokládat, že tato situace během jízdy nastane. Zimní pneumatiky poznáte podle označení M+S (Mud and Snow – bláto a sníh) nebo 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, tzv. alpský symbol).

Oba typy pneumatik jsou v ČR povolené v zimním období. Pro získání označení 3PMSF však pneumatiky musí splnit přísné požadavky a testy. Zkratku M+S uvádí sám výrobce – sama o sobě ale neznamená splnění žádných oficiálních standardů. Obecně se proto doporučují modely s alpským symbolem. Pneumatiky M+S jsou často považovány za nedostatečné a v některých zemích (například Německo) vám nebudou uznány jako zimní pneumatiky. M+S nebo 3PMSF označení musí mít i celoroční pneumatiky, pokud v zimním období mají nahrazovat zimní modely.

Hloubka dezénu: Minimální hodnoty a TWI

České zákony u pneumatik stanovují minimální hloubku dezénu (vzorku). Nové modely předepsané hodnoty pochopitelně splňují, ale pokud pořizujete pneumatiky z druhé ruky, nezapomeňte si hloubku dezénu prověřit.

  • Minimální hloubka dezénu letních pneumatik: 1,6 mm

  • Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik: 4 mm

Pokud mají celoroční pneumatiky nahrazovat zimní model, musí minimální hloubka jejich dezénu činit rovněž 4 mm. Ve všech případech jde o naprosté minimum. Pro bezpečnější jízdu doporučujeme výměnu pneumatik již v dřívější fázi.

Aktuální stav dezénu změříte hloubkoměrem. Sjetí pneumatiky na zákonné minimum zjistíte také díky tzv. TWI (Tread Wear Indicator) ukazateli. Najdete ho přímo na pneumatice, obvykle jde o malý výstupek v drážce. Když se běhoun srovná do roviny s tímto výstupkem, hloubka dezénu dosáhla zákonného minima.

hloubka dezénu

Typy dezénu: Symetrický/asymetrický/směrový

Při výběru pneumatik si nejspíš všimnete rozdílných dezénů. Výrobci přináší tři různá zpracování.

  • Symetrický dezén: Vzorek je zrcadlově symetrický. Jde o méně používané provedení, se kterým se dnes setkáte spíše u levnějších, starších či městských pneumatik.

  • Asymetrický dezén: Vnitřní část je navržena tak, aby zajistila lepší odvod vody a přilnavost na mokru. Na vnější části najdete větší bloky pro stabilitu v zatáčkách. Kvůli správné montáži jsou pneumatiky označené nápisy inside/outside. Mohou se ale namontovat z obou stran vozidla (směr otáčení nehraje roli). U osobních aut je tato varianta aktuálně nejpoužívanější.

  • Směrový dezén: Vyznačuje se vzorkem ve tvaru písmene V. Pneumatiky musí být namontované v určitém směru podle šipek na bočnici. Dezén zajišťuje optimální odvod vody a výbornou přilnavost na mokru i sněhu.

Typy dezénů pneumatik

Z pohledu konstrukce (vnitřní vrstvy) se dnes u osobních aut setkáte prakticky jen s radiálními pneumatikami. Diagonální konstrukce se využívá hlavně u pneumatik pro zemědělská či průmyslová vozidla.

Typ konstrukce Charakteristika konstrukce (vedení kordů)Hlavní vlastnostiPoužití

Radiální (R)

Kolmo (radiálně) k obvodu pneumatiky

Vysoká přilnavost, lepší komfort, nižší valivý odpor, přesnější řízení

Osobní auta, SUV, dodávky, motocykly

Diagonální (D/–)

Šikmo (diagonálně) a kříží se pod úhlem cca 30–40 °

Vysoká odolnost a pevnost, použitelnost v těžkém terénu, horší komfort, vyšší valivý odpor

Traktory, nákladní a stavební stroje, vojenská technika, některé motocykly (enduro, chopper)

Věděli jste?

Pozor na stáří pneumatik (kód DOT)

Pneumatiky časem ztrácí optimální vlastnosti – a to i v případě, že se nepoužívají. Směs tvrdne, ztrácí pružnost a celkově degraduje. Výsledkem je horší přilnavost, delší brzdná dráha nebo vyšší riziko smyku. Za maximální stáří pneumatik se běžně považuje 10 let od data výroby.

Při koupi si tedy nezapomeňte zkontrolovat, kdy byly pneumatiky vyrobené. Stáří vám prozradí poslední 4 čísla DOT kódu vyraženého na pneumatikách (první dvě čísla – týden výroby, druhá dvě čísla – rok výroby). Čas na výměnu pneumatik nastává také po 40–60 tisících km.

Jak vybrat pneumatiky: Pozor na nejčastější chyby při výběru

Na základě nejčastějších chyb při výběru pneumatik jsme pro vás připravili seznam praktických rad, kterými se při nákupu nového obutí řídit.

  • Zkontrolujte předepsané rozměry pneumatik: Volba pneumatik musí zohledňovat předepsané rozměry uvedené v technickém průkazu. Pokud chcete využít jiný rozměr pneumatik, můžete na základě tzv. typového listu požádat o jejich zapsání do technického průkazu na registru vozidel.

  • Nezapomínejte na indexy: Kromě rozměrů je v technickém průkazu předepsaný ještě rychlostní a nosnostní index. Oba by měly být stejné nebo vyšší než v techničáku.

  • Vybírejte typ pneumatik s ohledem na provoz auta: Jezdíte v zimě každý den a často na venkovských, méně udržovaných silnicích? Celoroční pneumatiky nejsou vhodným řešením, měli byste raději zvolit střídání letních a zimních pneumatik.

  • Nepodceňujte zimu: Pneumatiky s označením M+S jsou sice v zimě v ČR legální, ale podle mnoha dopravních expertů nedostatečné. V některých zemích vám ani nebudou uznány jako zimní pneumatiky. Modely s označením 3PMSF jsou výrazně spolehlivější.

  • Zkontrolujte stáří pneumatik: Za velkými slevami může být vyprodávání starých skladových zásob. Pneumatiky ale degradují i bez používání. Maximální stáří pneumatik činí 10 let.

  • Zvolte typ dezénu podle využití: Většina pneumatik u osobních aut má asymetrický dezén. U zimních nebo sportovních modelů dává smysl směrový vzorek. Pokud kupujete pneumatiky z druhé ruky, ověřte si, jak moc jsou sjeté. Jestli se blíží zákonným minimům, tak vám dlouho nevydrží.

  • Domluvte si přezutí v servisu: I když jste zručný typ a přezutí pneumatik zvládnete sami, existuje pár důvodů, proč ho přenechat odborníkům. Tím hlavním je vyvážení kol, které zajistí, že se kolo při jízdě netřese a pneumatiky se sjíždí rovnoměrně. Jednou za čas byste měli zvážit také seřízení geometrie – zejména po bouračce nebo vjetí do velkého výmolu.

Havarijní pojištění all risk již od 2 153 Kč?

I na takové ceny narazíte v naší online kalkulačce havarijního pojištění. Zjistěte, na kolik by pojištění vyšlo u vašeho vozidla.

Co si z článku odnést

  • Při výběru pneumatik je nutné zohlednit konkrétní vozidlo, roční období, styl jízdy a rozměry předepsané výrobcem.

  • Předepsané rozměry pneumatik najdete v technickém průkazu nebo online registrech (Portál dopravy, Portál občana).

  • Pneumatiky se vyrábí ve třech základních provedeních – letní, zimní a celoroční. Po celoročních modelech by měli sáhnout jen řidiči, kteří v zimě jezdí méně a hlavně po městě. U ostatních se doporučuje střídání sezónních pneumatik.

  • České zákony stanovují minimální hloubku dezénu pneumatik. U letních pneumatik jde o 1,6 mm, u zimních musí hloubka vzorku činit alespoň 4 mm.

  • Pneumatiky degradují i bez používání. Jejich stáří by nemělo překročit 10 let.

Časté dotazy

Jak vybrat zimní pneumatiky?

Jak vybrat letní pneumatiky?

Co znamená rychlostní index a musí sedět s TP?

Co je nosnostní index a XL?

Jaký je rozdíl mezi 3PMSF vs. M+S?

Jak staré mohou být nové pneumatiky? Co DOT?

Sdílet článek

Související články

  • kdo-platí-eko-daň
    24. listopadu 2025|Jana Březinová
    Eko daň na auto – kdy ji platíte, kolik stojí a jak ji ověřit

    Ekologická daň je poplatek za registrování vozidla, které vypouští vysoké množství emisí. V závislosti na stáří vozidla vás může vyjít až na 10 000 Kč. Kdy se platí eko daň, kolik stojí a jak zjistíte, jestli je zaplacená?

  • 18. listopadu 2025|Petr Pohůdka
    Co s sebou na STK a jak jí projít napoprvé

    Pokud po českých silnicích chcete jezdit motorovým vozidlem, nevyhnete se technickým prohlídkám na STK. Vyškolení pracovníci během nich kontrolují technický stav vozidla a jeho způsobilost k provozu. Jak připravit auto na STK a co s sebou budete potřebovat?

  • vyfuky
    31. října 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je povolená hodnota emisí u auta v ČR?

    Nedílnou součástí pravidelné technické prohlídky vozidla je měření emisí. Tato kontrola má za úkol odhalit, zda vaše vozidlo neuvolňuje do ovzduší více škodlivin, než povolují zákonné normy. Jaké emisní limity musí vaše vozidlo splnit v roce 2025 a kolik za měření emisí zaplatíte?

  • nabourané auto naložené na odtah
    30. října 2025|Petr Pohůdka
    4 důvody, proč se vyplatí havarijní pojištění

    Zatímco sjednání povinného ručení řidičům přikazuje zákon, havarijní pojištění je dobrovolné. Aktuálně chrání v České republice zhruba třetinu vozidel. V některých případech je opomíjení dodatečného pojištění logické, jindy ale jde o ekonomický hazard. Kdy se havarijní pojištění vyplatí a na co všechno se vztahuje?

  • postava-muze-v-obleku-drzici-klicky-od-auta
    24. října 2025|Petr Pohůdka
    Zrušení povinného ručení při prodeji auta: Na co nezapomenout?

    Dokončili jste prodej auta? Přepisem vozidla pro vás celý proces nekončí. Ještě musíte zařídit výpověď povinného ručení. V opačném případě riskujete, že nehoda nového majitele bude hrazena z vašeho pojištění. Můžete tak přijít o bonusy a za novou pojistku si pořádně připlatit. Jak zrušení povinného ručení po prodeji auta probíhá a na co dalšího si dát pozor?

  • tachometr ve voze
    16. října 2025|ePojisteni
    Povinné ručení podle najetých kilometrů – komu se vyplatí a jak funguje

    Najedete ročně sotva pár tisíc kilometrů? Pak zbytečně platíte stejně jako řidič, který tráví za volantem každý den. Řešením je povinné ručení podle najetých kilometrů. Díky tomuto modelu pojištění platíte jen za to, co skutečně projezdíte.

  • 29. září 2025|Petr Pohůdka
    Krátkodobé havarijní pojištění nejen na dovolenou

    Vyrážíte na dovolenou nebo dlouhou služební cestu a rádi byste auto chránili pomocí havarijka? Pokud nestojíte o celoroční pojistku, můžete si vyřídit krátkodobé havarijní pojištění. Určitou formu ochrany vám zajistí i připojištění auta na dovolenou. V čem spočívají výhody krátkodobých pojištění a kde podobné produkty naráží na své limity?

  • autobazar
    17. září 2025|Petr Pohůdka
    Praktický návod, jak rychle a online ověřit VIN kód při koupi ojetého vozidla

    Záznamy o poškození, najeté kilometry nebo technické údaje. Díky kontrole VIN kódu zjistíte o vozidle velmi podrobné informace. Před koupí ojetiny se tak můžete ujistit, že jsou údaje uvedené prodejcem pravdivé. Kde VIN kód najdete a jak ho ověříte?

  • Nabourané auto
    16. září 2025|Petr Pohůdka
    Co dělat, když vás nabourá auto z Ukrajiny nebo jiné zahraniční země

    Zaregistrovali jste informaci, že u bouraček zaviněných ukrajinskými auty v ČR zaplatí 90 % nákladů Češi? I když se podobné zprávy objevily v několika médiích a šířili je také někteří politici, tak nejsou pravdivé. Ve svém prohlášení je popřela Česká kancelář pojistitelů, která podobné situace v ČR řeší. Kdo tedy škodu hradí a jak byste měli postupovat v situaci, kdy vás nabourá auto z ciziny?