Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu

Systém automatického volání eCall byl spuštěný do ostrého provozu

Po dlouhém testování byl konečně spuštěn systém automatického volání eCall. Tento systém v případě dopravní nehody dokáže zkontaktovat tísňovou linku 112 bez lidské pomoci. Výrobci jsou nyní povinni instalovat jednotky tohoto systému do všech nově vyrobených osobních i nákladních vozidel do váhy 3,5 tuny.


Nikdo se nechce dostat do situace, kdy si není schopen zavolat pomoc a široko daleko se ani žádná pomoc nenachází. Takovému scénáři může pomoci zabránit systém eCall, který vznikl na základě spolupráce Evropské komise a devíti členských zemí, mezi kterými figurovala i Česká republika.

Co systém vlastně umí? Systém automatického volání eCall v případě vážné dopravní nehody automaticky zkontaktuje tísňovou linku 112 a okamžitě přivolá pomoc. Záchranné jednotky budou mít k dispozici všechny potřebné informace od místě nehody (GPS souřadnice) až po aktivaci airbagů právě díky tomuto systému.

Výrobci vozidel mají novou povinnost

Pro výrobce tento systém znamená další povinnost. Do všech osobních i nákladních aut vyrobených po 1. dubnu 2018 musí být namontovány palubní jednotky, mikrofon a malý reproduktor. Zatímco palubní jednotka automaticky vyšle signál, mikrofon a reproduktor je důležitý pro komunikaci s operátory na druhé straně tísňové linky.

Signál lze vyslat i manuálně spuštěním tlačítka na viditelném místo. To znamená, že pomoc může přivolat i kolemjdoucí člověk. Je to mnohem rychlejší než volat pomoc prostřednictvím telefonu. Informace, které operátor získá pouhou aktivací systém eCall, totiž stačí k přesnému určení místa nehody.

Jaká data eCall doručí na tísňovou linku?

  • Přesnou polohu vozidla na základě GPS souřadnic

  • Směr jízdy - to je důležité při jízdě po dálnici

  • Typ motoru - benzín, diesel, lpg, cng, elektromotor, hybrid apod.

  • Počet lidí ve vozidle - systém to pozná podle zapnutých pasů

  • VIN vozidla

Jak systém eCall funguje?

Palubní jednotka má vlastní zdroje energie a po odpojení od autobaterie vydrží fungovat dalších 60 minut. Systém nevyžaduje rychlé připojení na internet, využívá především mobilní síť GSM. Jednotka automaticky vyšle signál v momentě, kdy dojde k aktivaci senzorů po nárazu nebo stisknutím tlačítka SOS. Centrum tísňového volání během 14 a 17 sekund  obdrží všechny potřebné informace pro rychlý zásah a operátor/ka se obratem pokusí spojit s posádkou a posoudit situaci. Pokud nikdo z posádky nereaguje, je okamžitě vyslána pomoc.

Hlavním cílem celého systému je zkrácení doby mezi nahlášení nehody a příjezdem pomoci až o 50 %.

„Podle statistik zemře v ČR ročně pět až deset lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jde především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody. Tyto ztráty ve statistikách přímo nevyčteme, ale pro další život zraněných mohou hrát zásadní roli,“ uvedl Tomáš Neřold, ředitel Besipu.

Sdílet článek

Související články

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    08. září 2025|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nezaplacené povinné ručení hrozí?

  • cestovní pojištění
    12. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Nejčastější chyby při sjednání cestovního pojištění. Děláte je také?

    Sezóna dovolených je v plném proudu. Drtivá většina českých cestovatelů si uvědomuje rizika spojená s možnými úrazy či onemocněními a sjednává si cestovní pojištění do zahraničí. Jenže špatná pojistka může být stejně nepoužitelná jako žádná pojistka. Jaké chyby dělají Češi při sjednávání cestovního pojištění?

  • zaoceanska-lod
    11. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Plavba kolem světa: Kde sjednat cestovní pojištění?

    Měsíce na otevřeném moři, návštěvy zajímavých destinací na různých kontinentech a nekonečné objevování nových kultur – to vše s komfortem plovoucího hotelu. Plavba kolem světa představuje vrchol cestovatelských zážitků. Jak okružní plavba lodí probíhá, kolik stojí a jak se na ni pojistit?

  • 04. srpna 2025|Petr Pohůdka
    Alkohol a dovolená: Na co si dát pozor (nejen za volantem)

    Nedovedete si představit dovolenou bez sklenky místního vína nebo koktejlu na pláži? I jinak sladký nápoj vám může pořádně zhořknout, pokud zároveň dojde k pojistné události. Problémy vám nezpůsobí jen alkohol za volantem, promile v krvi uškodí také při řešení úrazů nebo poškození cizího majetku. Co byste měli vědět, než si v zahraničí objednáte první drink?

  • kufr-letiste
    28. července 2025|Jana Březinová
    Jak se dostat do letištního salonku zdarma

    Sklenka prosecca, klid bez davů a sprcha po dlouhém letu – letištní salonky už dávno nejsou jen výsadou business třídy. S některými platebními kartami se do nich dostanete i vy. A často úplně zdarma. Jen je potřeba vědět, jak na to.

  • 08. července 2025|Jana Březinová
    Pojištění kola od A do Z: Jak si pojistit krádež, úraz i cyklodovolenou

    Každý den se v ČR ukradne v průměru 11 kol. Zkušení zloději překonají i důmyslné zámky, nejčastěji kola mizí z uzamčených budov. Jedinou jistotou je pojištění. A krádež není jediné riziko, které cyklistům hrozí – hodí se i úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti, když někoho srazíte. Poradíme, jak si kolo i sebe komplexně pojistit.

  • Děti skáčou do jezera
    30. června 2025|Jana Březinová
    Pojištění dětí na letní tábory: Jak na pojistku proti úrazu, krádeži i zrušení pobytu

    Letní tábory jsou pro děti zážitkem, ale pro rodiče představují spíš stres a nejistotu. Co když dítě těsně před odjezdem onemocní? Co když si zlomí nohu hned první den? A kryje tábor vůbec nějaké pojištění?Letní tábory jsou pro děti zážitkem, ale pro rodiče představují spíš stres a nejistotu. Co když dítě těsně před odjezdem onemocní? Co když si zlomí nohu hned první den? A kryje tábor vůbec nějaké pojištění?

  • otevrena-hala-nadrazi
    24. června 2025|Jana Březinová
    Pojištění zavazadel na cestu letadlem: Vyplatí se vůbec?

    Na letištích po celém světě se ztratí nebo poškodí přes 5 milionů zavazadel ročně. Přesto většina lidí netuší, jak funguje kompenzace aerolinek, ani pojištění zavazadel. Pokud nechcete, aby se vysněná dovolená proměnila v noční můru, čtěte, jak správně postupovat a na co si dát pozor.

  • pneumatika
    18. června 2025|Petr Pohůdka
    Jaká je minimální hloubka dezénu?

    Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.Vlastník vozidla je povinen pravidelně kontrolovat hloubku dezénu u používaných pneumatik. České zákony totiž stanovují minimální hloubku dezénu, a to jak u letních, tak zimních pneu. Pokud je hodnota nižší, řidič musí pneumatiky vyměnit. V opačném případě riskuje pokutu, problémy s pojišťovnou a především zavinění dopravní nehody.

  • skupinka žáků
    16. června 2025|Petr Pohůdka
    Cestovní pojištění pro školy: Za děti nesou odpovědnost učitelé

    Školní výuku občas zpestří zajímavá exkurze, výlet, lyžařský výcvik nebo jiné aktivity mimo budovu školy. Vybočení ze školního stereotypu ale mohou zkomplikovat nemoci, úrazy či poškození cizího majetku. Kdo odpovídá za žáky na výletě nebo úraz ve škole a jak funguje cestovní pojištění pro skupiny?