epojisteni logo
blg-srt-carcrash2

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

22. 3. 2019
|
Délka čtení: 8 min.

Zásady bezpečné jízdy - telefonování za jízdy

Mobilní telefon se stal doslova prodloužením lidské ruky. Odložit mobil na pár minut pro spoustu lidí znamená něco jako strašlivý trest. I přes zákaz telefonování za jízdy je bohužel řada řidičů neúnavně drží i po celou dobu řízení auta. Přitom telefonování nebo psaní SMS za jízdy je stejně riskantní jako řízení pod vlivem alkoholu.

Mobilní telefon je jednoznačně skvělý vynález, který nám ve spojení s internetem usnadňuje a zpříjemňuje život. Existují však situace, kdybych měli telefon nechat být. Jednou z nich je telefonování při řízení motorového vozidla. Spousta výzkumů, které se tímto novodobým nešvarem zabývaly, srovnávají telefonování s opilostí. Je zvláštní, že řada řidičů by neusedla za volant ani po jednom pivu, s používáním telefonu však problém nemají.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Telefonování snižuje pozornost řidiče stejně jako alkohol

Alkohol v krvi a i používání telefonu za volant významně narušuje schopnost řidiče se soustředit a věnovat se řízení na 100 %. Lidský mozek prostě není schopen pojmout takové množství informací a dokáže se plně soustředit na jednu věc. Bohužel právě v tomto případě člověk vnímá spíš hovor nebo obsah zprávy než dopravní situaci.

Podle odborníků telefonování ovlivňuje muže stejně, jako kdyby vypil dvě dvanáctky (u žen to jsou tři dvanáctky). Nic na tom nemění ani používání hands-free. Ono totiž nejde ani tak o volné ruce jako o “volný” mozek. Výzkumy například dokázaly, že řidič sešlápne brzdový pedál o 10 % pomaleji v momentě, kdy se vedle řízení věnuje telefonování.

Mezi další důsledky telefonování za volantem patří nedostatečné vnímání provozu. Řidiči přestávají sledovat zpětná zrcátka, což může mít tragické důsledky například při předjíždění nebo odbočování vlevo. Telefonující řidiči rovněž nedodržují bezpečné odstupy a to až o 24 % méně než soustředění řidiči.

Opilí řidiči řídí agresivněji

Jediným rozdílem mezi opilým a telefonujícím řidičem je agresivnější styl jízdy. Telefonující řidiči jsou ve většině případů “pouze” pomalejší. Bohužel i pouhá vteřina může představovat rozdíl mezi bezpečnou jízdou a nehodou s tragickými důsledky. Opilí řidiči nedodržují odstup a brzdí těsně před nevyhnutelnou srážkou. Jejich reakce jsou výrazně pomalejší, ale na brzdu dupnou až s o 23 % větší silou.

Výsledkem je prokázaný fakt, že telefonující řidič má šanci způsobit nehodu pětapůlkrát větší než řidič, který se plně věnuje řízení vozidla. To je stejně vysoké riziko jako při řízení s 0,8 promile v krvi. Je proto neuvěřitelné, že telefonování za volantem je pokládáno za normální na rozdíl od jízdy v opilosti.

Za telefonování za jízdy hrozí pokuta i trestné body

Podle současné zákonné úpravy a bodového systému hrozí řidiči, který telefonuje za jízdy, finanční pokuta ve výši 1 000 korun na místě nebo 1 500 až 2 500 korun ve správním řízení plus dva trestné body.

Aktuálně ministerstvo dopravy řeší úpravu bodové systému, který by měl zpřísnit postih za telefonování. Na místě by mohl přistižený řidič dostat blokovou pokutu 2 500 korun a až 10 000 korun ve správním řízení plus čtyři trestné body. Úprava by však měla začít platit nejdříve od roku 2020.

Havarijní pojištění doporučujeme i pro starší vozy

Kvůli růstu cen oprav, náhradních dílů i lidské práce se v dnešní době vyplatí sjednat havarijní pojištění i pro starší vozy. Buďte připraveni na všechny možné nástrahy na silnici. Rádi vám pomůžeme s výběrem i sjednáním nejlepší nabídky pro váš ojetý vůz.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem...

    Nabídka ojetých vozů je dnes v Česku bohatá. Hodně lidí ale stále preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je lepší nabídka specifických modelů, často lepší technický stav i nižší cena a profesionální přístup.

  • zelena-karta-v-mobilu-za-volantem
    20. ledna 2022|Monika Šaríková
    Nově by si řidiči měli vystačit se zelenou kartu i v elektronické podobě

    Zelená karta v listinné podobě už nebude v Česku třeba. Ministerstvo financí na konci roku podpořilo řidiče, který v rámci silniční kontroly jako doklad o povinném ručení předložil dokument uložený v mobilním telefonu. Řidiči, kteří se k podobnému kroku odhodlají, by však měli být připraveni na to, že policie nemusí být ještě informována.