Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  
Klientské sekce (moje smlouvy a kalkulace)
840 888 444
Zavoláme Vám
info@epojisteni.cz

Vznětový motor

Vznětový motor

Vznětový motor je druh pístového spalovacího motoru pracujícího na principu vnitřního spalování. Vznětový motor se lidově označuje jako naftový nebo dieselový motor, případně zkráceně jen diesel nebo nafťák na základě používaného druhu paliva, kterým je v tomto případě nafta (diesel).

Vznětový motor a jeho vznik

První pokusy a práce na vynálezu jménem vznětový motor proběhly již v první polovině 19. století. Za skutečného vynálezce vznětové motoru je však považován až německý vědec Rudolf Diesel, který v roce 1887 svět seznámil s prvním funkčním a využitelným prototypem vznětového motoru pracujím dobře nejen na naftu, ale také na rostlinný olej a lehké olejové produkty.

Od té doby dieselové motory prošly dlouhou cestou a ty moderní jsou považovány za účinné, spolehlivé a silné pohonné jednotky, které jsou používané nejen u motorových vozidel, ale celé řady strojů a zařízení.

Jak vznětový motor funguje

V případě motorových vozidel má vznětový motor celkem čtyři pracovní fáze, které jsou:

  1. Nasávání - v této fázi se hnací hřídel se otáčí z 0° na 180° a vzduch vstoupí do válce skrze otevřený ventil.
  2. Stlačení (komprese) - hnací hřídel mění polohu ze 180° na 360°, píst stlačí vzduch 16-25x a jeho teplota vzroste až na 900° Celsia.
  3. Spalování - hnací hřídel se ze 360° posune na 540°, přičemž dochází ke vstřiku paliva přes vstřikovací čerpadlo a dochází k zapálení paliva. Výsledkem spálení jsou látky, které umožní pohybu pístu dolů.
  4. Výfuk - v poslední čtvrté fázi se hnací hřídel otáčí z 540° na 720° a píst se pohybuje směrem vzhůru. Dochází ke spalování plynů, které jsou následně odváděny ven prostřednictvím výfukového potrubí.

Vznětový motor a vstřikovací čerpadlo

Vstřikovací čerpadlo je nezbytnou součástí vznětového motoru. Bez čerpadla by vznětový motor nemohl fungovat. Moderní motory využívají různé druhy vstřikovacích čerpadel.

  • Řadové (in-line) - od roku 2000 se používají pouze u nákladních vozidel
  • Distribuční - typická pro osobní vozidla, výhodnou je rovnoměrné rozdělení paliva
  • Vysokotlaké - zvyšují točivý moment až o 25 % při nízkých otáčkách a zároveň snižují spotřebu pohonných hmot až o 20 %
  • Jednotkové- vyznačují se hladkým spalováním, zvyšují účinnost paliva, snižují škodlivost a jedovatost výfukových plynu

Vznětový motor a jeho největší výhody

  • Vysoká úspornost - až o 30 % nižší spotřeba pohonných hmot a levnější palivo
  • Lepší dynamika, trakce a ovladatelnost auta
  • Vyšší účinnost až o 50 %
  • Zvládá vyšší zátěž
  • Až dvojnásobná životnost motoru
  • Cena automobilu klesá pomaleji
  • Vhodný především pro delší a častější cesty
 

Vznětový motor a jeho hlavní nevýhody

  • Vyšší pořizovací cena vozidel s moderními dieselovými motory
  • Větší citlivost na nižší teploty a vlhké prostředí (hůře startuje v zimě)
  • Bývá hlučnější a to zejména při startování a brzdění - neplatí pro moderní diesely
  • Nevhodný pro méně časté jízdy, krátké cesty a popojíždění
  • V případě poruchy či poškození je oprava nákladnější
Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2