Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  
Klientské sekce (moje smlouvy a kalkulace)
840 888 444
Zavoláme Vám
info@epojisteni.cz

Manuální převodovka

Manuální převodovka

Manuální převodovka je technické zařízení, které je součástí motorového vozidla, které slouží ke změně (řazení) několika rychlostních stupňů a je ovládaná manuálně řidičem. Zatímco v Evropě stále převládají vozidla s manuální převodovkou, na americkém trhu jsou už běžnější vozidla vybavená automatickými převodovkami.

Jak funguje manuální převodovka

Spalovací motor vozidla má omezenou sílu v úzkém spektru otáček, ve kterém se musí za jízdy udržet. Převodovka slouží k tomu, aby měnila poměr otáčení kol a klikové hřídele. Nezbytnou součástí celého procesu je spojka, která zajistí, aby při každém přeřazení z motoru do převodovky přestal proudit točivý moment.

Součástí spojky je proto lamela sedící na setrvačníku motoru, která je propojená s hřídelí převodovky. Další důležitou součástí spojky je přítlačný talíř, který přitlačuje kotouč lamely k setrvačníku, aby došlo k přenosu síly z motory do převodovky.

Manuální převodovka versus automatická převodovka

Manuální vícestupňová převodovka umožňuje jednoduché ruční “manuální” řazení (změnu převodu) jednotlivých převodových stupňů, čímž se mění rychlost motorového vozidla.

Manuální převodovky postupně nahrazují převodovky automatické, které při jízdě samočinně mění převodové stupně bez účasti řidiče. Automatická převodovka usnadňuje řízení vozidla zejména u začátečníků, kteří se chtějí soustředit na řízení, nikoliv řazení.

Nejčastější chyby při ovládání manuální převodovky

  • Odkládání ruky na hlavici řadící páky manuální převodovky - řadící páka v žádném případě neslouží jako opěrka pro ruku či loket. Častý tlak, který nevede pouze ke změně převodu, může způsobit nadměrné tření vnitřních komponentů s následkem poruchy a nutné opravy.
  • Stání se zařazenou rychlostí - někteří řidiči při krátkém stání (např. na křižovatce) nechávají zařazenou rychlost kvůli snazšímu a rychlejšímu rozjezdu. To však nesvědčí spojce, která je zbytečně zatěžována. Šetrnější je vyřadit rychlost a pustit spojku.
  • Přeskakování řadící rychlosti - rozjezd na dvojku či dokonce trojku je nejen neefektivní, ale především to nesvědčí motoru, spojce ani převodovce. Vždy se rozjíždějte šetrně přes rychlostní stupeň jedna. Přeskakování rychlostních stupňů lze bezpečně použít například při vyjetí z kruhového objezdu a následné jízdě z kopce.
  • Podřazování ve vysokých otáčkách - pokud k tomu dojde, ozve se velmi nepříjemné rachtání a výsledkem je nepřirozená jízda. Podřazování může způsobit poruchu motoru či vylámání ozubených kol v převodovce.
  • Brzdění se sešlápnutou spojkou - při brzdění je třeba sešlápnout brzdu a za postupného ztrácení rychlosti postupně podřazovat. Mnozí řidiči však šlapou na brzdu příliš prudce a hned vyřazují na neutrál, tím však dochází k přílišnému zatížení a opotřebovávání brzd.
  • Řazení rychlosti bez spojky - tento způsob je za určitých okolností a při správném postupu možný, používat by se však měl pouze v krizové situaci. Při nesprávném používání může dojít k poškození převodovky či dokonce motoru.
Hodnocení článku:  
Počet hlasů: 2