epojisteni logo
autonehoda-rozcileny-muz-ukazuje-ulomeny-kus-auta-zene

Povinné ručení: Bonus versus malus

18. 1. 2018
|
Délka čtení: 8 min.

Povinné ručení: Bonus versus malus

Bonus neboli odměna za bezeškodní průběh pojištění je u povinného ručení známou věcí. Řidiči, kteří jezdí bezpečně, mohou obdržet až 60% slevu na pojistném. Taková sleva není při dnešních cenách povinného ručení nijak zanedbatelná. Jak se chovají pojišťovny k řidičům, kteří naopak nehody způsobují častěji, než je zdrávo?

Na silnici můžete potkat různé typy řidičů. Většina řidičů naštěstí jezdí bezpečně a dodržuje dopravní předpisy. Bohužel se však najdou i tací, kteří si s bezpečnou jízdou hlavu příliš nelámou. Není divu, že na svém kontu mají hned několik zaviněných nehod. Pojišťovny to nevidí rády, a proto se řidiče snaží motivovat nejen udělováním bonusů, ale také malusů.

Za bezpečnou jízdu nižší pojistné a naopak

Rozdíl mezi bonusem a malusem je velmi jednoduchý. Řidiči, kteří nezpůsobí žádnou nehodu, získají slevu na pojistném. Ta se obvykle pohybuje kolem 5 - 10 % za jedno pojistné  období (12 měsíců). Jezdí-li řidič bez nehody 5 let a více, může na povinném ručení ušetřit 50 až 60 %.

Pokud však způsobíte nehodu, pojišťovna vás “odmění” buď snížením bonusových měsíců nebo zvýšením pojistného, pokud žádný bonus nemáte. Za každou nehodu můžete přijít o 24 až 36 měsíců. Dostane-li se počet měsíců do záporných hodnot, pojišťovny pojistné navýší o přirážku - malus. Čím více nehod zaviníte, tím vyšší malus získáte.

Co je to rozhodná doba? Tímto termínem se označuje počet bonusových měsíců pokrácených na základě počtu zaviněných nehod. Pokud budete jezdit 5 let bez nehody, máte nárok na nejvyšší bonus. Způsobíte-li však pouze jednu nehodu, přijdete až o 36 měsíců bonusů.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Změnou pojišťovny se nic neřeší

Stejně jako je možné přenášet bonus z pojišťovny do pojišťovny, se pojišťovny dozví i o vaší “bezúhonnosti” za volantem. Měnit pojišťovnu v naději, že malus zmizí v zapomnění, je zbytečné. Od počátku roku 2000 pojišťovny každý měsíc posílají do České kanceláře pojistitelů (ČKP) informace o vozidlech, které způsobili nehodu.

Oslovená pojišťovna si vás v této databázi snadno prověří a malusu prostě neutečete. Samozřejmě můžete u konkurenční pojišťovny dostat výhodnější podmínky  a nižší cenu, ale s výraznou slevou nepočítejte, spíš naopak.

Jak se počítá bonus případně malus? Uveďme si názorný příklad. Pan Petr za posledních 96 měsíců zavinil 2 dopravní nehody. Pojišťovna si jej ověřila v databázi a po potvrzení mu odečetla 2x 24 měsíců. Jelikož Petrovi zůstaly ještě bonusové měsíce, zůstal mu nárok na bonus za 48 měsíců. Pokud by však zavinil 5 nehod, pojišťovna by mu odečetla 120 měsíců. Nejenže by Petrovi nezbyly žádné bonusové měsíce, ale ještě by se dostal do mínusu a za povinné ručení  by rázem zaplatil o pár set korun navíc.

Srovnání cen havarijního pojištění zdarma

Chcete si sjednat havarijní pojištění, ale neorientujete se v cenách na trhu? Stačí vyplnit pár údajů do naší kalkulačky a my vám poradíme s výběrem i sjednáním nabídky na míru pro vás.

Veronika ČermákováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • odtah-vozu
    24. května 2024|Jana Březinová
    Pojištění GAP: Co všechno kryje a komu se vyplatí?

    Jen co nový vůz opustí autosalon, jeho hodnota rychle klesá. Za rok zhruba o 10 %. Pokud dojde k totální škodě nebo krádeži, pojišťovna vám z havarijního pojištění vyplatí pouze aktuální tržní cenu vozidla. A to i přesto, že mělo najeto jen pár kilometrů. Chcete získat plnou pořizovací cenu vozu? S tím pomůže doplňkové pojištění GAP.

  • ilustrační obrázek - muž podepisuje smlouvu
    10. května 2024|Petr Pohůdka
    Novinky: 7 změn zákona v autopojištění 2024

    Rok 2024 přináší pro řidiče celou řadu změn. Řízení je nově možné již od 17 let, končí vydávání velkých technických průkazů a mění se také bodový systém či sazby pokut. Novinky se nevyhnuly ani pojištění vozidel. Jaké změny v autopojištění by vám neměly uniknout?

  • autobazar
    29. dubna 2024|Jana Březinová
    Dovoz auta z Německa: Návod krok za krokem

    Nabídka ojetých vozů v Česku se po nedostatku z minulých let opět vrátila k normálu. Hodně lidí ale přesto preferuje dovoz aut z Německa. Důvodem je širší nabídka specifických modelů, lepší technický stav a někdy i nižší cena. Jak při nákupu auta v Německu správně postupovat?

  • nabourané auto naložené na odtah
    14. února 2024|Monika Šaríková
    4 důvody, proč se vyplatí mít havarijní pojištění

    Na rozdíl od povinného ručení není havarijní pojištění povinné ze zákona. Ve snaze snížit náklady na provoz vozidla jej zhruba dvě třetiny řidičů opomíjí. Neuvědomují si, že se jim ježdění bez kompletního pojištění může naopak prodražit. Stačí jedna větší oprava nebo několik menších.

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.