Poslanci se chystají schvalovat další novelu zákona o povinném ručení. Nově by řidiči neměli platit sankční poplatek za nesjednané pojištění. Důsledkem by byly vyšší náklady pojišťoven a tedy i další zdražení povinného ručení o desítky procent.
Z peněz, které jsou uložené v garančním fondu, jsou totiž hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly. Pokud by poslanci schválili zrušení sankční poplatku, musely by pojišťovny odvádět více peněz. Důvodem, proč chtějí poslanci tento poplatek zrušit, je jeho údajná neoprávněnost. Poslankyně Kristýna Zelienková (ANO) tvrdí, že řidiči jsou trestáni za porušení zákona vícekrát.
Za nesjednané pojištění může být řidič potrestán úředníky obce s rozšířenou působností a zároveň Českou kanceláří pojistitelů v podobě “trestné částky” do fondu ČKP. Způsobenou škodu musí navíc viník nehody uhradit z vlastní kapsy. Podle Zelienkové je stěžejní úhrada škody poškozeným a to i v případě, kdy nebyl zjištěný viník.
Zrušení sankčního příspěvku však pocítí také poctiví řidiči, kteří povinné ručení řádné platí. Ti budou platit dražší povinné ručení právě kvůli řidičům, kteří povinné ručení sjednané nemají. Odborníci navíc uvádí, že dojde ke ztrátě schopnosti uzavírat povinné ručení, a narostou počty nepojištěných vozidel i škody jimi způsobené.
Pojišťovna | Počet pojištěných vozidel k 30.6.2014 | Počet pojištěných vozidel k 31.12.2013 | Počet pojištěných vozidel k 30.6.2013 | Roční přírůstek/ úbytek |
---|---|---|---|---|
Allianz | 711 041 | 681 521 | 679 479 | 31 562 |
Axa | 227 757 | 225 165 | 221 236 | 6 521 |
Česká podnikatelská pojišťovna | 1 072 859 | 1 051 589 | 1 058 476 | 14 383 |
Česká pojišťovna | 1 701 025 | 1 711 025 | 1 738 491 | -37 466 |
ČSOB | 547 828 | 523 955 | 518 353 | 29 475 |
Generali | 533 296 | 506 190 | 494 344 | 38 952 |
Hasičská vzájemná pojišťovna | 59 820 | 44 408 | 37 594 | 22 226 |
Kooperativa | 1 427 427 | 1 441 754 | 1 409 828 | 17 599 |
Slavia | 173 775 | 171 462 | 158 095 | 15 680 |
Triglav | 177 803 | 189 283 | 212 235 | -34 432 |
Uniqa | 313 367 | 313 556 | 304 799 | 8 568 |
Wüstenrot | 149 415 | 130 679 | 116 456 | 32 959 |
CELKEM | 7 095 413 | 6 990 587 | 6 957 395 | 138 018 |
Česká asociace pojišťoven uvádí, že ceny povinného ručení dosud klesaly. Poprvé došlo ke zdražení na přelomu letošního roku a to v průměru o deset procent. Ceny povinného ručení však byly stále nižší oproti roku 2012 a to zhruba o 200 korun. Pokud projde změna zákona a dojde ke zrušení sankčních poplatků, pak pojišťovny zdraží povinné ručení o dalších 10 procent.
Důvodem současného zdražování však nejsou pouze legislativní změny a zavedení nových odvodů pojišťovnám na zásahy Hasičské záchranné služby a do Fondu zábrany škod, ale také dlouholetá cenová válka mezi pojišťovnami. Ty se předháněly v nízkých cenách a ceny povinného ručení tak klesly příliš nízko. Zvýšené náklady a změny zákona se tak společně odrazily na letošním zdražení.
"V příštích pěti letech čekám v souvislosti s vyššími plněními "V příštích pěti letech čekám v souvislosti s vyššími plněními za škody na zdraví postupný růst cen. Může jít o několik desítek procent. Pojišťovny budou daleko více sledovat informace o vlastníkovi a řidiči vozidla namísto o voze. Objem motoru tak bude hrát stále menší roli. Marže pojišťoven ale kvůli silné konkurenci na trhu povinného ručení neporostou,". Může jít o několik desítek procent. Pojišťovny budou daleko více sledovat informace o vlastníkovi a řidiči vozidla namísto o voze. Objem motoru tak bude hrát stále menší roli. Marže pojišťoven ale kvůli silné konkurenci na trhu povinného ručení neporostou," říká Karel Veselý, ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví v Deloittu.
Havarijní pojištění je v Česku drahé a sjednané ho má pouze pětina vozidel. V Německu jej přitom má uzavřené téměř 75 procent vozidel. Důvodem jsou právě vysoké ceny. "Otázkou je, kdy pojišťovny rozetnou začarovaný kruh vysokých cen a malého zájmu o havarijní pojištění. Pak by mohla jeho cena klesnout až o třetinu,""Otázkou je, kdy pojišťovny rozetnou začarovaný kruh vysokých cen a malého zájmu o havarijní pojištění. Pak by mohla jeho cena klesnout až o třetinu," tvrdí Veselý.