Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  



Mezi výzvami od České kanceláře pojistitelů jsou tisíce neoprávněných


V loňském roce rozeslala Česká kancelář pojistitelů (ČKP) 682 000 výzev k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Správně by se mělo jednat pouze o lidi, kteří prokazatelně neplatí nebo neplatili povinné ručení. Jaká je realita?

Ze zaslaných výzev jsou mezi nimi tisíce, které byly zaslány neoprávněně. Patří k nim i lidé, kteří v životě neřídili auto nebo dokonce nevlastní ani řidičský průkaz. Jak se v této situaci nejlépe bránit?


Česká kancelář pojistitelů je správcem tzv. garančního fondu. Z tohoto fondu jsou vypláceny škody, které byly zaviněné nepojištěnými řidiči. Do garančního fondu přispívají pojišťovny a odhalení nepojištění řidiči. Příspěvek se pohybuje od 20 do 300 korun v závislosti na typu vozidla.

Příspěvek zaplatí každý, kdo nemá pojištěné vozidlo

Je jedno, zda se vozidlem jezdí, či ne. Pokud má vozidlo technický průkaz a registrační značky, je povinností každého majitele mít uzavřené a zaplacené povinné ručení. Pokud tak majitel nečiní, vystavuje se riziku úhrady příspěvku do garančního vozu a také udělení pokuty. Výsledná částka se může vyšplhat i na desítky tisíc.

Proto je více než důležité, mít vozidlo správně přihlášené. Zejména při prodejích by si měli obě strany vždy ověřit, zda byl vůz nejen odhlášen, ale také přihlášen. Může se pak totiž stát, že původní majitel obdrží neprávem výzvu k zaplacení příspěvku. To ale není jediná chyba. ČKP přiznává, že dochází k chybám, a výzvy mohou obdržet i ti, kteří auto v životě neřídili ani nevlastnili.


V roce 2012 zaslala ČKP na 130 tisíc neoprávněných výzev

Důkazem jsou desítky tisíc neoprávněně zaslaných výzev. Chyba však není pouze na straně ČKP, ale také na straně pojišťoven a Centrálního registru vozidel, jejichž data nejsou vždy aktualizovaná. „Česká kancelář pojistitelů není původcem dat, proto nemůže vyloučit, že jí jsou ze strany pojišťoven či Centrálního registru vozidel předány chybné údaje. Z celkového počtu zaslaných výzev (682 tisíc – pozn. red.) bylo v roce 2012 chybných 19 procent. Za 10,9 procenta mohly chyby v Centrálním registru vozidel; 5,4 procenta bylo dáno chybami v datech od pojišťoven a jen 2,7 procenta bylo způsobeno přímo motoristy. Tato situace nás velmi mrzí a snažíme se ve spolupráci s ostatními subjekty počet chyb minimalizovat,“ vysvětluje mluvčí ČKP Aleš Povr.


Neoprávněnost výzvy musí být doložena do třiceti dnů

Pokud již člověk neoprávněnou výzvu dostane, musí svou nevinu prokázat v zákonné třicetidenní lhůtě. „Pokud člověk obeslaný výzvou během 30denní lhůty prokáže České kanceláři pojistitelů, že vozidlo skutečně neprovozoval, je uplatňování příspěvku zastaveno. V opačném případě dochází postupně k zaslání upomínky, postoupení pohledávky inkasní agentuře, případně k vymáhání soudní cestou,“ dále uvádí mluvčí kanceláře Aleš Povr. Na adresu ČKP tak stačí zaslat výpis z registru vozidel, kupní smlouvu či jiný relevantní doklad.

David Holý, ePojisteni.cz




Pokračovat na:
ePojisteni.cz


Sdílet naFacebooku


Mobilní web / Klasický web