epojisteni logo
auto-na-dalnici

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

14. 7. 2015
|
Délka čtení: 6 min.

Již 14 dní není možné provozovat vozidlo v polopřevodu

Posledním dnem v červnu skončily časy, kdy bylo možné cestovat autem s nedokončeným převodem. 1. července byla tato auta po šestiměsíční intenzivní kampani jednoduše vyřazena z registru vozidel. Desítky tisíc provozovatelů čeká na silnici nemilé překvapení, pokud převod včas nedokončili.


Na počátku roku vstoupila v platnost novela zákona o silničním provozu, která zakázala provoz motorových vozidel v tzv. polopřevodu. Řidičům ministerstvo dopravy umožnilo převod dokončit v následujících šesti měsících. Tato lhůta skončila 30. června a stále existují stovky tisíc vozidel, jejichž převod nebyl dokončen. Tato vozidla již nesmí vyjet na silnici.


Ministerstvo dopravy v první polovině roku vedlo intenzivní informační kampaň. Informace o změně byly rozšiřovány prostřednictvím médií, internetu, letáků i tiskových konferencí. Podle kritiků měla vláda raději investovat do adresného obesílání konkrétních lidí. Ministr dopravy Dan Ťok, však upozorňuje, že to nebylo v mnoha případech možné. Aktuální majitelé takových vozidel totiž nejsou nikde uvedeni. Lidé navíc mají tendenci vše řešit na posledních chvílí, a přitom půl roku je více než dlouhá lhůta.


Převod vozidla je navíc od začátku roku jednodušší. Odhlášení i přihlášení je nutné provést na jednom úřadě a to na úřadě registru, kde bylo vozidlo původně přihlášeno. Nyní není možné vozidlo odhlásit bez vyplnění jména nového majitele. Nově se nemění registrační značky a novému majiteli zůstávají původní.

Ministerstvo dopravy zveřejní seznam zrušených vozidel

Úředníci odborů dopravy začínají postupně mazat vozidla s nedokončenou registrací. Aktuálně se jedná zhruba o 750 000 vozidel. Například Praha hlásí 68 000 vozidel, Ostrava 20 000 vozidel a Brno 19 000 vozidel. Ministerstvo dopravy odhaduje, že z celkové částky byla většina dávno zlikvidována či rozebraná na díly. Zhruba 100 000 vozidel a motorek se však stále pohybuje po českých komunikacích. Ministerstvo dopravy upozorňuje, že seznam všech zrušených vozidel zveřejní na webových stránkách.

Mnozí majitelé aut, kteří nezaregistrovali změnu zákona ani informační kampaň, nemusí vůbec tušit, že jejich vozidla vlastně vůbec neexistuje. Povinné ručení si budou platit nadále a technická prohlídka bude rovněž platná. Překvapení je tak bude čekat až při náhodné policejní kontrole.  “V případě, kdy policisté při kontrole zjistí, že není zapsáno v registru, budou postupovat stejným způsobem jako dosud v obdobných případech a v intencích zákona",  upozorňuje Jozef Bocán z policejního prezidia. Motoristé na místě přijdou o doklady od vozidla a ještě jim bude hrozit pokuta až ve výši 50 000 Kč.

Přestanou pojišťovny vyplácet pojistné plnění?

Další otázkou je, zda budou pojišťovny vyplácet povinné plnění v případě, kdy takové vozidlo způsobí nehody. Vyřazením vozidla z registru totiž automatický zanikne také povinné ručení a pojišťovna nemusí pojistné plnění vyplatit. Škodu by tak musel uhradit majitel vozidla ze své kapsy.


Také Česká kancelář pojistitelů se obává komplikací, které sebou zrušení těchto vozidel přinese. „Situace je ještě mnohem složitější. Nikdo vlastně netuší, jak se budou takové případy řešit.  ČKP  už rok tlačí na ministerstvo dopravy, aby pojišťovny informovalo o odhlášených vozidlech. Spolupráce je doslova tristní. Předávání dat ze strany ministerstva dopravy nefungovalo už v minulosti, kdy jsme tři čtvrtě roku obesílali motoristy neprávem vinou špatných podkladů z registru. Jenže po úředním zániku auta přece nepůjde jen tak se omluvit a říci, že to byl omyl,“ říká Aleš Povr,” mluvčí ČKP.


Mnozí majitelé vozidlo neodhlásili či nepřihlásili úmyslně. Nejčastějším důvodem byl ekopoplatek, který prostě odmítli uhradit. Další majitelé však prostě jen nesledovali mediální humbuk a u nich lze očekávat podání žaloby, že nebyli informováni adresně. Ve správním řízení se pak budou moci bránit, ale pravděpodobnost úspěchu nelze zatím předjímat.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.