Za havarijní pojištění Češi platí o tisíce korun ročně více, než by mohli. Pojistné smlouvy totiž zapomínají aktualizovat a dlouhé roky platí stejně vysoké pojistné i přesto, že hodnota auta dávno klesla. Pravidelnou aktualizací by přitom ušetřili hodně peněz.
Povinné ručení podle najetých kilometrů Allianz pojišťovna zavedla na podzim v roce 2016 pod heslem “Jezdím málo, platím málo”. Od té doby uběhl rok a půl a stále se jedná o revoluční produkt, který jiná pojišťovna dosud nenásledovala. Podle pojišťovny se jednalo o velmi úspěšný krok. Pojištění si přitom nemusí kupovat žádné drahé telematické jednotky, stačí nahlásit stav tachometru.
Výše pojistného se totiž v případě havarijního pojištění počítá z hodnoty vozidla. A ta, jak je všeobecně známo, rychle klesá zejména v prvních letech. V případě pojistné události však pojištěný obdrží náhradu za způsobenou škodu s ohledem na tržní cenu vozidla, ne na výši původně sjednané pojistné částky. To znamená, že většina pojištěných platí zbytečně vysoké pojistné. Bohužel, pokud se sami o aktualizaci smlouvy havarijního pojištění nepřihlásí, pojišťovny jim pojistně automaticky neupraví.
Česká asociace pojišťoven uvádí, že každý rok na pojištění vozidel pojišťovny vyberou téměř 40 miliard korun. Podle odborníků by tato částka měla být nižší nejméně o 5 miliard korun, pokud by Češi své smlouvy každé dva až tři roky nechaly upravit. V případě nového vozidla se dokonce vyplatí smlouvu v prvních letech aktualizovat klidně každý rok. Původně sjednané pojistné totiž začíná být nevýhodné už po prvním roce, kdy cena vozidla klesne minimálně o 10 %.
Ideální je udržovat si přehled o uzavřených pojistných smlouvách. Zhruba dva měsíce před datem výročí se můžete poohlédnout po zajímavější nabídce. Najdete-li výhodnější havarijní pojištění, stihnete s přehledem smlouvu vypovědět a přejít k novému pojistiteli. Nebo jen můžete svého stávajícího pojistitele nechat smlouvu přepočítat a nechat se překvapit novou nabídkou. To samé doporučení platí také pro povinné ručení.
Česká republika má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrné staří vozidla činí dokonce 15 let. Proto některé české pojišťovny nabízí speciální havarijní pojištění určené pro starší vozidla. Jeho hlavní výhodou je nižší cena a rozsah pojištění uzpůsobený potřebám starších aut a jeho majitelům.
Havarijní pojištění pro starší vozidla nabízí například Česká podnikatelská pojišťovna, Česká pojišťovna a ČSOB. „Sjednává se k povinnému ručení. S pojistnými limity deset a dvacet tisíc korun mohou řidiči pokrýt drobnější poškození svého vozu. Cena vychází oproti havarijnímu pojištění příznivěji. Ke sjednanému povinnému ručení můžete mít KLIKU již od 31 korun měsíčně,“ říká Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny.
Česká pojišťovna nabízí havarijní pojištění, které kryje riziko havárie, krádeže, živelné škody s volitelným limitem 60 tisíc, 70 tisíc nebo 100 tisíc korun. Nejlevnější roční pojistné může majitele staršího auta stát pouhých 400 korun za celý rok. Samozřejmě stále platí, že havarijní pojištění je dobrovolné. Ze zákona povinné je pouze povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla.