V roce 2014 narostl počet pojištěných vozidel
V roce 2014 narostl počet pojištěných vozidel
Povinné ručení je zákonné pojištění. Přesto mnoho lidí tuto povinnost ignoruje a vozidlo provozuje bez platného pojištění. Počet nepoctivých motoristů až do loňského roku klesal a počet pojištěných vozidel narostl na 7,15 milionu. Zůstane však tento trend zachován i po zrušení garančního příspěvku?
Motoristé jsou povinni respektovat zákon č. 168/1991 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel, který jim nařizují mít vozidlo řádně pojištěné. My pro tento typ pojištění všeobecně používáme kratší název - povinné ručení. Bohužel stále existují motoristé, kteří vozidlo vlastní, ale povinné ručení sjednané nemají.
Centrální registr vozidel nyní eviduje více než 7,82 registrovaných vozidel. Podle posledních údajů od České kanceláře pojistitelů má povinné ručení uzavřené 7,147 milionů vozidel, což o 150 000 více než v předcházejícím roce 2013. To znamená, že po českých silnicích se pohybují dvě procenta nepojištěných, leč registrovaných vozidel.
Z výše uvedených čísel je tedy zřejmé, že přibylo lidí, kteří si uzavřeli povinné ručení u vozidla, které doposud pojištěné pravděpodobně nebylo. Velkou hrozbou pro tyto motoristy byl až do 15. ledna 2015 tzv. garanční příspěvek. Tento příspěvek činil 30 až 200 korun za každý den po dobu nesjednaného či neplatného povinného ručení. Kontrolou povinného ručení byla pověřená Česká kancelář pojistitelů, která nepoctivé motoristy obesílala a garanční příspěvek po nich vymáhala.
Počet pojištěných vozidel vedených v databázi ČKP:
Pojišťovna | 2013 | 2014 |
Allianz | 681 000 | 726 000 |
AXA | 225 000 | 254 000 |
ČPP | 1 052 000 | 1 090 000 |
Česká pojišťovna | 1 711 000 | 1 707 000 |
ČSOB Pojišťovna | 524 000 | 565 000 |
Generali | 506 000 | 535 000 |
Hasičská vzájemná pojišťovna | 44 000 | 66 000 |
Kooperativa | 1 442 000 | 1 423 000 |
Slavia | 171 000 | 156 000 |
Triglav | 189 000 | 156 000 |
UNIQA | 314 000 | 313 000 |
Wüstenrot | 131 000 | 155 000 |
Celkem | 6 991 000 | 7 14 000 |
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů
Garanční příspěvek měl smysl, tvrdí ČKP i pojišťovny
Garanční příspěvek byl zrušený ke dni 15. ledna 2015 v rámci novely zákona po několikaměsíčních jednání. Vláda rozhodla, že garanční příspěvek je zbytečný trest navíc. Podle českých pojišťoven i České kanceláře pojistitelů bylo však zrušení garančního příspěvku nešťastným krokem, který bude mít za následek nárůst počtu nepojištěných vozidel a zvýšení ceny pojistného.
Příspěvky od nepojištěných motoristů totiž šly do tzv. Garančního fondu, jehož správcem je Česká kancelář pojistitelů. Z Garančního fondu byly hrazeny škody, které způsobily právě nepojištěná vozidla. Nyní do Garančního fondu přispívají pouze pojišťovny, které logicky své příspěvky musely výrazně navýšit. Je tedy více než pravděpodobné, že se toto navýšení odrazí také na ceně pojistného.
Navíc se motoristé zbavily této hrozby, která tisíce z nich přiměla k tomu, aby si povinné ručení uzavřely. Nyní je tedy možné, že přibude motoristů, kteří si povinné ručení znovu nesjednají. Nyní nepojištěným motoristům hrozí finanční pokuta 40 tisíc korun ve správním řízení a nevratné vyřazení vozidla z registru. Povinnost nahradit způsobenou škodu nadále zůstává.
Povinné ručení od 12 pojišťoven
V současné době nabízí povinné ručení dvanáct pojišťoven. Čeští řidiči si tedy mohou vybrat mezi různými nabídkami, které se liší cenou povinného ručení i rozsahem. Srovnání jednotlivých nabídek je stále jednodušší a to díky tzv. online srovnávačům, kteří dokáží porovnat nabídky z hlediska různých kritérií za pár minut.
Z čísel uveřejněných jednotlivými pojišťovnami vyplývá, že nejúspěšnější byla v uplynulém roce pojišťovna Allianz, která zaznamenala největší nárůst uzavřených pojistných smluv (45 000). Pojišťovna ČSOB uvedla 41 000 nových smluv a na třetím místě se umístila Česká podnikatelská pojišťovna se 38 000 smlouvami. Nejhůře skončila pojišťovna Triglav, která naopak zaznamenala úbytek 33 000 pojištěných vozidel.