Koupit si nové auto je jedna věc. Platit další nutné náklady už je druhá, daleko méně příjemná záležitost. Mezi takové náklady patří také pojištění vozidla. O povinném ručení se nepřemýšlí, to je dané zákonem. Na vážkách bývá řidič uvažující o havarijním pojištění. Rozhodovat se pouze podle ceny však není v tomto případě nejlepší volbou.
Zatímco povinné ručení má v České republice více než 90 % řidičů, havarijně je pojištěno pouze každé čtvrté vozidlo. V porovnání s ostatními zeměmi EU je toto číslo nižší. Nejčastěji mají havarijní pojištění sjednané majitelé nových nebo novějších aut či ti, kteří si nový vůz pořídili na leasing. U leasingu je totiž kompletní pojištění jednou z podmínek. U starších vozidel je havarijní pojištění spíše neobvyklé a u aut starších deseti let se ani nevyplatí.
Hodně motoristů, kteří si pořídí nové nebo lehce ojeté vozidlo, dělá při sjednávání havarijního pojištění zásadní chybu. Jsou si vědomi toho, že mít havarijní pojištění je důležité. Jenomže se nejedná o levné pojištění, a tak se příliš často rozhodují podle výše pojistného. Jakmile nastane problém a pojišťovna jim vyplatí méně, než čekali, bývají rozhořčeni. Jak si tedy sjednat a nastavit havarijní pojištění správně, abyste neplatili zbytečně moc?
Při vybírání pojištění zkuste nevnímat výši pojistného. Nejprve se zaměřte na požadovaný rozsah pojištění, dostatečně vysoké pojistné limity, asistenční služby a další kritéria, která jsou důležitá pro ideální vyřešení jakékoliv pojistné události. Až poté se podívejte, za kolik byste takové pojištění získali. Od vybraného produktu se můžete “odpíchnout” a za pomoci pojišťovacího specialisty najít vhodný produkt.
Povinné ručení si vyřiďte společně s havarijním pojištěním. V takovém případě pojišťovny nabízí slevu a tak můžete na havarijním pojištění dokonce i ušetřit. Nezapomeňte si také převést bonusy. Potřebovat budete pouze potvrzení o bezeškodním průběhu od pojišťovny.
Nejdražší variantou havarijního pojištění je all risk kryjící všechna možná rizika od živelných událostí a havárií, přes vandalismus až po krádež. Tato varianta se vyplatí při pojištění úplně nových vozidel. Pojistit si však můžete i kombinace vybraných rizik. Nejčastěji je žádaná kombinace havárie - živel.
Zejména u vozidel s rokem výroby starší 5 let riziko krádeže klesá, drobné oděrky majitele už dávno nerozhází, a tak je právě tato kombinace ideální volbou. To platí také pro vozidla, která jsou parkovaná v uzamčené garáži či na nonstop hlídaném parkovišti. Kombinace havárie - živel vychází levněji zhruba o jednu třetinu a to už je slušná částka, kterou motorista volbou správné varianty může na pojištění ušetřit.
Při sjednávání pojištění vypadá vyšší spoluúčast a nižší pojistné lépe. Dojde-li však k pojistné události, pojišťovna zaplatí pouze částku převyšující sjednanou spoluúčast. Pokud tedy vlastník auta častěji řeší spíše drobné události, rozhodně se vyplatí zvolit spoluúčast nižší.
Naše rada na závěr: Při uzavírání pojistky stanovte odpovídající hodnotu vozidla. Nemá smysl jej přeceňovat a havarijní pojištění zbytečně přeplácet. Hodnota vozidla je totiž základním parametrem, z něhož se počítá výše pojistného. Zhruba každé dva roky si nechte havarijní pojištění přepočítat. S klesající hodnotou vozidla totiž klesá i cena pojištění.