epojisteni logo
dalnice-zelen

Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?

2. 4. 2018
|
Délka čtení: 6 min.

Čekají nás čipové karty místo “malých techničáků”?

Papírové technické průkazy pravděpodobně čeká revoluce. Státní tiskárna cenin totiž navrhuje místo současné papírové podoby výrobu technických průkazů na plastových kartách. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se návrhem bude zabývat.

S návrhem přišel nový ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák. Ten by původní malé technické průkazy zaměnil za čipové karty podobné řidičskému průkazu. "S ministerstvem dopravy bychom se měli začít vážně bavit o tom, že by malý technický průkaz byl na čipové kartě," řekl Novák českým médiím.

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že návrh přijali a budou o něm jednat. S ředitelem Státní tiskárny cenin se shodují v tom, že k zavedení čipových technických průkazů by mohlo dojít nejdříve v roce 2017. Pro čipové karty je většina poslanců. "Jsem určitě pro, žijeme v 21. století. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik by to stálo," říká například Milan Chovanec z ČSSD.

Čipová karta je podrobnější a skladnější

Za hlavní výhody čipové karty jsou uváděny větší možnosti, podrobnější informace a také skladnost. Její výroba a správa je však výrazně náročnější. ”Naproti tomu však vyžaduje vybavit příslušnými čtečkami všechny subjekty, které s ním potřebují pracovat i na úrovni údajů uložených na čipu," připomíná Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Podle Pavla Nováka by čipová karta mohla zvládat více funkcí. Na kartě by mohlo být zároveň pojištění vozidla či dálniční kupóny. Takové rozšíření funkcí však není možné podle ministerstva dopravy. Alespoň ne v první letech po zavedení čipových karet namísto papírových technických průkazů.

V zemích Evropské unie je čipová karta již standardizovaná, ale obsahuje pouze technické údaje o motorovém vozidle. Rozšíření funkcí by tedy znamenalo právní úpravy. "Toto by vyžadovalo změnu evropské legislativy, současné předpisy stanovují podobu registračního dokladu, kde nelze tyto další aplikace umísťovat," dodává Tomáš Neřold.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.


Zavedení čipových karet bude drahé

Přesné propočty, na kolik by zavedení čipových karet přišlo, nejsou zatím hotové. Je však jasné, že by šlo o milionové částky. Součástí by totiž muselo být také vytvoření nového a moderního registru vozidel. Změna nás však čeká jistě a to proto, že na čipové karty přechází většina evropských států.

Právě peníze budou pravděpodobně hlavním důvodem, proč bude zavedení čipových karet trvat déle. "Nicméně je minimum zemí, které už takovéto doklady mají. Jednou z překážek je právě výše nákladů v porovnání se současným systémem. Návazně po vyřešení otázky centrálního  registru vozidel  je možné spustit tento projekt," potvrzuje Tomáš Neřold.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.