epojisteni logo

BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

11. 7. 2022
|
Délka čtení: 4 min.

BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

Například loňský rok patří k nejtragičtějším za posledních 9 let. Alkohol byl, je a vždy bude jedním z hlavních rizikových faktorů pro bezpečný silniční provoz. Stanovisko nulové tolerance zastává také Evropská rada pro bezpečnost v dopravě, podle níž by nemuselo každý rok zemřít cca 5 tisíc osob, pokud by všichni řídili střízliví. Výzkum rady uvádí, že občané zemí, ve kterých je povoleno určité množství alkoholu, často ani neví, jaký limit mají povolený.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.


“SO BESIP se staví zásadně proti uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů. V loňském roce při nehodách, kdy řidiči byli pod vlivem alkoholu, zemřelo na pozemních komunikacích v ČR 62 lidí. Počet smrtelných nehod s alkoholem meziročně narostl a šlo o jeden z nejhorších výsledků od roku 2010. V této situaci považujeme zrušení nulové tolerance za velmi špatný signál řidičům, který by měl negativní dopad na bezpečnost silničního provozu. Stojíme naopak o to, aby alkohol za volantem byl něčím, co drtivá většina lidí neakceptuje,” píše se v tiskové zprávě SO BESIP ze dne 3. května 2019.

Počet nehod pod vlivem alkoholu roste

Podle BESIP se situace dlouhá léta nelepší a neexistuje žádný rozumný důvod, proč by měl být alkohol, byť v minimálním množství povolený. Uplynulý rok 2018 se zařadil k nejhorším roku, co se týče počtu usmrcených osob. Česká republika se z 15. místa propadla o šest příček až na 21. místo. Za evropským průměrem v oblasti tragických nehod klesla dokonce o 27 %. U počtu usmrcených nehod se jedná o nárůst o 14 %, což nezaznamenala žádná ze sousedních zemích.

Objektivní porovnání s evropskými zeměmi, které povolují určité množství alkoholu i pro řidiče, však není snadné už jenom proto, že jejich statistiky neoddělují nehody pod a nad 0,5 promile. To je totiž obvyklá hranice povoleného množství alkoholu (např. Rakousko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemsko a další).

Že ani malá hladina alkoholu v krvi není bezpečná, dokazují neúprosné policejní statistiky. V letech 2012 až 2018 způsobili řidiči s 0,5 promile alkoholu v krvi celkem 1 461 nehod se zraněním, při kterých bylo 1567 osob zraněno lehce, 228 osob těžce zraněno a 58 osob zemřelo.

Češi jsou proti uvolnění nulové toleranci

Češi patří k národům, kde se alkoholem nešetří. Průměrný Čech každý rok vypije 14,4 litrů alkoholu, zatímco Ital má poloviční spotřebu. Přesto je většina Čechů drtivě proti uvolnění nulové tolerance alkoholu za volantem. Dokazují to výsledky celosvětového průzkumu postojů účastníků silničního provozu na konci roku 2018.

V České republice se jej zúčastnilo 989 respondentů. Celé dvě třetiny byly jednoznačně pro zachování nulové tolerance, 11 % nezastávalo žádné stanovisko a pouze 12 % bylo pro povolení minimálního množství alkoholu. Zvláštní je postoj lidí v zemích, které nějakou toleranci mají. Všeobecně jsou lidé spíše pro nulovou toleranci než naopak.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • pojistna-smlouva-pojistovacka-klientka
    02. června 2022|ePojisteni
    Nový občanský zákoník a pojištění

    Od 1. ledna letošního roku je platný nový občanský zákoník, který do mnoha oblastí běžného lidského života přinesl významné změny. V oblasti pojištění se nejedná o revoluční změny. Změny se týkají především pojmů a podmínek, které leckdy bývají poměrně složité. Proto si je připomeneme.