epojisteni logo
blg-srt-crush

Schválí vláda navrhované změny ve vymáhání dlužného povinného ručení?

19. 3. 2014
|
Délka čtení: 8 min.

Schválí vláda navrhované změny ve vymáhání dlužného povinného ručení?

Před pár týdny skupina opozičních poslanců předložila návrh se změnami ve vymáhání příspěvků ze dlužné povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) by dle tohoto návrhu směla požadovat příspěvek maximálně za tři roky. Jednotlivé pohledávky by navíc musela vymáhat v soudním řízení.

Vláda se k uvedenému návrhu nestaví s velkým nadšením. Podle ní je návrh nesystémový, vnitřně rozporný, v mnoha ohledech nedopracovaný a také nedostatečně odůvodněný. Podle vlády je navrhovaná tříletá lhůta nesrozumitelně vymezená. Také se jí nelíbí návrh, podle kterého by obeslaní, kteří nesouhlasí s tím, že porušili zákon, pouze zaslali čestné prohlášení na adresu ČKP. Ta by poté musela příspěvek za dlužné povinné ručení vymáhat soudně. Dle vlády je tento způsob neakceptovatelný.

Dejte stop zdražování povinného ručení

Přišlo vám oznámení od pojišťovny o zdražení vašeho povinného ručení? Žádné obavy, na novou cenu nemusíte kývnout. Smlouvu můžete jednoduše do 6 týdnů vypovědět a přejít k jiné pojišťovně. S výběrem i sjednáním vám rádi pomůžeme. Vše jednoduše z pohodlí domova.

Co je to sankční příspěvek?

Sankční příspěvek je částka ve výši 20 až 300 korun, kterou je povinen uhradit majitel vozidla, který nemá platné povinné ručení. Tento příspěvek je poté spravován ČKP  v rámci garančního fondu, z něhož jsou hrazeny škody, které způsobily právě nepojištěná vozidla. ČKP tuto škodu následně soudně vymáhá po viníkovi škody a majiteli nepojištěného vozidla.

Pokud ČKP při pravidelných kontrolách objeví nepojištěné vozidla, má právo vymáhat příspěvek do garančního fondu. Každým rokem je však pětina takto obeslaných majitelů vozidel oslovená neprávem. Cílem uvedeného návrhu je snaha neoprávněné výzvy co nejvíce omezit. S tím souvisí také omezení doby na tři roky, po kterou je možné sankční příspěvek požadovat. ČKP by tak byl donucená si své pohledávky hlídat aktivněji.

Porušení zákona by musela prokázat ČKP

V současné době platí, že obeslaný majitel vozidla, musí do 30 dnů od doručení výzvy dokázat, že zákon neporušil. Podle návrhu by majiteli stačilo odeslat čestné prohlášení. ČKP by tedy musela jeho vinu prokázat až v soudním řízení. Zároveň by si před odesláním výzvy musela opatřit veškerá potvrzení, která porušení zákona prokazují. Navíc by neprávem obeslaní majitelé měli nárok na proplacení nákladů, které jim v souvislosti s prokazování své neviny vznikly.

Srovnejte si ceny autopojištění a mějte přehled

Díky naší kalkulačce vám srovnáme nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Pojištění, které se vám bude zamlouvat nejvíce, vám naši specialisté pomůžou rovnou i sjednat. A to jednoduše na pár kliků.

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.