epojisteni logo
dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi

Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?

12. 11. 2015
|
Délka čtení: 8 min.

Bude povinné ručení povinné i pro zahradní traktory?

Podle Evropské komise by mělo mít povinné ručenípovinné ručení sjednané každé vozidlo a to nejenom při pohybu na veřejných komunikacích, ale i například při pohybu na zahradě. To znamená, že pojištění by musel mít uzavřené i zahradní traktor, který se pohybuje jenom po zahradě.

Diskusi o rozšíření povinného ručení právě na zahradní traktory rozvířila nehoda, k níž došlo na Slovinsku. Řidič traktoru s vlečkou při couvání do stodoly narazil do žebříku, z něhož následkem nárazu spadl mladý muž. Pád se bohužel neobešel bez vážného úrazu. Požadavek poškozeného na zaplacení odškodného však pojišťovna zamítla s odůvodněním, že pojistka se týká pouze pohybu traktoru na veřejných komunikací.

Celý případ se dostal až k Evropskému soudnímu dvoru, který rozhodl ve prospěch poškozeného. Podle rozhodnutí soudu by se pojistka měla vztahovat na jakékoliv použití vozidla, odpovídá-li jeho funkci. V současné chvíli je pojištění odpovědnosti zahradních traktorů povinné pouze v Německu. Ostatní země se budou řídit rozhodnutím Evropské komise.

„V Německu musejí byt pojištěny i Segwaye, které jezdí i po Praze, jestli to bude předmětem pojištění i u nás, se uvidí. Diskutuje se právě o tom, která z těchto vozidel by měla být registrována, a které nemusí. Já si upřímně neumím představit, že pokud by se hovořilo o nějakém malém zahradním stroji, že by musel vzniknout nějaký registr,“ vysvětluje Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Česká republika čeká na rozhodnutí Evropské unie

Česká republika tento případ eviduje. Změnu však plánuje pouze v případě, že se stane součástí Evropských směrnic. „Ano, toto soudní rozhodnutí Evropského soudního dvoru evidujeme a situace se bude řešit primárně v Evropské komisi. Tedy na celoevropské úrovni se hledá racionální řešení této problematiky. Žádný návrh ovšem v současnosti není připraven a výsledky v žádném případě nelze předjímat,“ říká Radek Ležatka, mluvčí ministerstva vnitra.

Pojišťovny jsou se situací seznámeny a ví, že v budoucnu může dojít ke změnám pravidel v oblasti povinného ručení. Předmětem diskuse jsou právě zemědělské stroje, které dosud nemusely mít sjednané toto pojištění, protože jsou provozovány pouze v areálech zemědělských družstev mimo veřejné komunikace.

Ministerstvo vnitra však zdůrazňuje, že zatím žádné definitivní rozhodnutí ze strany Evropské unie nepadlo. Síkora se však domnívá, že k rozšíření povinného ručního jednou dojde. „Současná ambice je, že by brzy měla být ukončená základní debata o způsobu a rozsahu pojištění právě těch vozidel, která dosud nebyla pojištěná,“ vysvětluje. Zatím stále platí, že povinné ručení musí mít všechna osobní a nákladní auta, dále autobusy, traktory, přívěsy a motorky, pouze pokud se pohybují po pozemních komunikacích.

Pojištění zahradních traktorů je nesmysl

Povinné pojištění zahradních traktorů považují majitelé zahradních traktorů za holý nesmysl. Podle nich je jejich věc, s čím jezdí po svém pozemku. To se týká také majitelů motokár nebo minikár, na které by se nová povinnost měla vztahovat také. Pokud by však Evropská unie rozhodla, že povinné ručení budou povinné i pro ně, neměli by však na výběr.

"Majitelé třeba zahradních traktorů nebo motokár nebo minikár, kteří se nepohybují na veřejných komunikacích, budou muset mít sjednáno toto povinné ručení s tím, že se ani nepředpokládá možnost, že by ho přerušili například v zimních měsících," říká Robert Vacek, projektový manažer Autoklubu ČR.

Ušetřete na autopojištění až 50 %

Naši zákazníci s námi ušetří až 50 % za povinné ručení. Buďte mezi nimi i vy. Zelenou kartu obdržíte do pár minut na e-mail.

Vendula Flassig VráblováVíce článků autora

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • policejni-kontrola-dva
    17. června 2023|Monika Šaríková
    Co je bodový systém a jak funguje?

    Poruší-li řidič pravidla silničního provozu a dopustí se tak přestupku, hrozí mu trest. Způsob trestu se odvíjí od závažnosti prohřešku, případně i jeho následků. Bodový systém představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel.

  • kladivko-modely-auticek-nehoda
    27. ledna 2023|Jana Březinová
    Auto bez povinného ručení. Jaké jsou sankce?

    Podle statistik České kanceláře pojistitelů (ČKP) se na silnicích každoročně pohybuje 100 až 200 tisíc vozidel bez platného povinného ručení. Jaké sankce za nepojištění vozidla hrozí?

  • 28. prosince 2022|ePojisteni
    Bude Evropská unie tolerovat propadlé řidičáky a STK?

    Ministerstvo dopravy uvedlo, že platnost řidičských průkazů a STK končících v období mezi 1. únorem a 31. srpnem 2020 bude prodloužena o sedm měsíců. Řidiči, kterých se tato zpráva týká, mohou po tuto dobu jezdit s propadlými doklady. Toto nařízení by mělo údajně platit v rámci celé EU. Podle redakce iROZHLAS to však není tak úplně jednoznačné.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Havárie v zahraničí. Jak postupovat v různých státech Evropy

    Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.Čas letních dovolených je doslova za rohem a s nimi se blíží i vyšší riziko dopravní nehody. K té přitom nemusí dojít pouze na českých silnicích, ale také v zahraničí. Řešení takové dopravní nehody bývá komplikovanější a mezi nejčastějšími důvody nesnází a problémy při řešení nehody bývá jazyková bariéra, neznalost místních zákonů a neznalost správného postupu řešení pojistné události.

  • 31. srpna 2022|ePojisteni
    Počet nehod, od kterých ujedou viníci, roste

    Ujet z místa nehody je nezákonné. Nejhorší je však opustit místo vážné dopravní nehody a neposkytnout nebo nezavolat první pomoc poškozeným osobám. Ti mohou kvůli neposkytnuté včasné pomoci i zemřít. Bohužel se nejedná o výjimečné chování. Podle statistik ujede viník v průměru od každé 6 nehody.

  • praskle-celni-sklo
    Zdražení cen povinného ručení pokračuje. Můžou za něj dražší díly i energie

    Na řidiče se řítí další zdražování. Podle prognóz analytiků i zástupců pojišťoven ho pocítí mnohem důrazněji než v předchozích měsících. Důvodem je nejen rostoucí cena práce a materiálu v servisech, ale také vyšší škoda v případě nehody, která se musí zákonitě promítnout do cen povinného i havarijního pojištění.

  • dalnice-aktualita
    15. srpna 2022|Marek Drahorád
    Cena dálničních známek u nás a v cizině

    Většina evropských zemí má stejně jako Česko zpoplatněno užívání dálnic a dalších vybraných úseků. Některé země využívají systém dálničních známek, jiné vybírají dálniční poplatky (mýto) při každém průjezdu. Existuje ale také několik zemí, které dálnice vůbec nezpoplatňují.

  • 11. července 2022|ePojisteni
    BESIP trvá na nulové toleranci. Alkohol za volant prostě nepatří

    Roky se diskutuje o uvolnění nulové tolerance alkoholu u řidičů podobně, jako je tomu ve vybraných evropských státech. SO BESIP jde tvrdě proti a na pomoc si bere nepříznivé policejní statistiky. Ty potvrzují, že počty smrtelných nehod zaviněných pod vlivem alkoholu rostou.

  • zena-oprena-o-nabijici-se-elektromobil
    15. června 2022|Marek Drahorád
    Konec spalovacích motorů. Kdy si budeme muset pořídit elektromobil?

    Mohou elektromobily nahradit auta se spalovacími motory? Přijdeme o možnost vlastnit auto, pokud si vůz s elektrickým pohonem nebudeme moci dovolit? Přečtěte si, co se v blízké budoucnosti chystá.

  • autobazar
    18. února 2022|Marek Drahorád
    Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto

    Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.