Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  



Elektromobily je vidět stále častěji. Víte, jak je to s povinným ručením?


Elektromobily již dávno nejsou považovány za raritu mezi vozidly a na českých silnicích je je vidět stále častěji. Mezi jejich hlavní výhody patří tichá jízda a levný pohon. Díky stále se zlepšujícím jízdním vlastnostem jsou zajímavou alternativou klasických vozidel, které pohání tradiční benzín či nafta.

První elektromobily spatřily světlo světa ještě před vozidly se spalovacím motorem. Úplně první se objevil v roce 1835. Pak však přišel Henry Ford se svými vozidly alá “Plechová Líza”, netrvalo dlouho a silnice po celém světě provoněla vozidla s benzínovým a později i naftovým pohonem. Zájem o elektromobily a jejich vývoj vzrostl znovu až během ropných krizích.

V současné době můžete na silnicích narazit na elektromobily značek Citroën, Fiat či Peugeot. K luxusním verzím patří zejména BMW i3 a Tesla S, což je jediný čistě elektromobilový výrobce. Elektromobily si oblíbili zejména severské národy a Švýcarsko, kde každé dvacáté vozidlo již jezdí na elektřinu.


Vozidlo na baterku

Na baterku jezdí nejen oblíbené modely vozidel pro malé i velké kluky, ale teď už normální “dospělácká” vozidla. Na moderní akumulátor dokážou najet více než 150 tisíc kilometrů a nevyžadují téměř žádnou údržbu. Na jedno nabití však ujedou nejvýše 400 kilometrů, a proto nejsou vhodné pro dlouhé tisícikilometrové výlety po celé Evropě obzvláště při stále nízké hustotě nabíjejících stanic. Jsou však ideálními nehlučnými vozidly do městského provozu.


Benzín versus elektřina. Co je výhodnější?

Elektromobily mají oproti běžné používaným spalovacím motorům řadu výhod. V první řadě je jejich provoz výrazně ekologičtější a okolní vzduch nezamořují škodlivými výfukovými plyny. Provoz je navíc velmi tichý a tudíž ideální pro městský provoz, který právě kvůli vysokému hluku bývá v řadě oblastí omezován.

Provoz elektromobilů je také velmi levný. Cena elektřiny v jejich případě spadá do nízké sazby D27d a navíc se až 25 procent energie vrací zpět díky rekuperaci. Pro lepší představu elektromobil na 100 kilometrech “projede” zhruba 13 kWh, což vychází zhruba na 60 korun a v případě snížené sazby až o polovinu méně. A to je oproti cenám benzínu významný rozdíl.

Nízká sazba D27d platí mezi šestou hodinou večerní a osmou hodinou ranní. Použít ji můžete nejen na levné dobíjení elektromobilů, ale ušetříte i při provozu domácích spotřebičů. Jedná se o novinku a tak ji v nabídce zatím uvádí jen pár dodavatelů elektřiny. Získat ji mohou právě majitelé elektromobilů, kteří prostřednictvím kupní smlouvy, technického průkazu či leasingové smlouvy prokáží jeho vlastnictví.

Nevýhody elektromobilů spočívají v relativně malé dojezdové vzdálenosti, která se však stále zvyšuje s vývojem nových technologií. Vzhledem k malému počtu elektromobilů není zatím příliš rozšířená síť nabíjejících stanic. A poslední nevýhodou je vyšší pořizovací cena. Elektromobily jsou zatím výrazně dražší oproti konvenčním vozidlům.


Povinné ručení pro elektromobily

Jedno však elektromobily s klasickými vozidly mají společné. Jako účastníci silničního provozu musí mít sjednané pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vozidlem neboli povinné ručení. Jak si však vybrat povinné ručení, když jeho cenu pojišťovny určují také podle parametru motorů?

V minulosti si pojišťovny s pojištěním elektromobilů nevěděli příliš rady. Nyní se na elektromobily obvykle vztahuje nejnižší možná sazba povinného ručení, což obvykle bývá sazba pro vozidla s objemem menším než 1 000 ccm.

Při hledání vhodného pojištění si nezapomeňte porovnat více nabídek na ePojišteni.cz a podívejte se, zda nenarazíte na zajímavou akční nabídku, které pojišťovny občas nabízí.



Pokračovat na:
ePojisteni.cz

Sdílet naFacebooku


Mobilní web / Klasický web