Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním tohoto webu s jejich používáním souhlasíte.   Více informací  


Na co si dát pozor při nákupu ojetého vozidla


Nákup ojetého vozidla je jednou z nejčastějších cest, jak si dopřát lepší auto – cena vozidel rychle klesá a po několika letech od sjetí z výrobní linky se dá vozidlo koupit za zlomek své původní hodnoty. Kupec ojetého auta ale musí překonat celou řadu nástrah, což chce především klid, trpělivost a pár rad ukrytých v našem článku.


Doporučení:

I ojeté vozidlo je většinou nemalá investice, proto zachovejte opatrnost a nenechte se zlákat „supervýhodnými“ nabídkami, které mohou signalizovat, že s automobilem není všechno v pořádku. K důkladnému prověření vozidla budete potřebovat svého automechanika, který ví, kam se podívat, co prověřit. A na závěr, pokud máte pochybnosti o nějaké součástce, nebo původu vozidla, vždy raději předpokládejte to nejhorší. Každé vsugerování „to bude v pohodě“ vás může v budoucnu stát hodně peněz, ale i zdraví. A na co si dát pozor konkrétně?


  •  

    1) Ověření původu vozidla

    Existují 3 základní problémy. Před prvními dvěma se dá smysluplně chránit, před třetím už nikoliv:

    - auto je kradené
    - auto má přetočený tachometr, nebo je jinak omlazené
    - auto je zastavené, součást exekuce, nebo pod leasingem

    Pokud si koupíte vozidlo, které je kradené, nebo patří leasingové společnosti, může se snadno stát, že o něj přijdete. A nikoho nebude zajímat, že jste za něj zaplatili desítky, nebo stovky tisíc korun – ty zpátky už nedostanete. Jedinou možností je soudit se s osobou, od které jste vůz koupili, nebo která vůz prodala autobazaru. Uvažte však, o jakého člověka se asi jedná, když prodává kradené nebo zadlužené vozidlo – ani soudní cestou nemusíte vymoci náhradu.

    Jak zjistit, jestli je vozidlo kradené?

    Základní ochranou je ověření VIN kódu, které provozuje společnost Cebia na webu zkontrolujsiauto.cz. Zde zadáte VIN kód a zjistíte, jestli vyhlédnutý vůz není kradený. VIN kód naleznete v technickém průkazu a na různých místech ve vozidle – proto je potřeba ověřit všechny VIN kódy (zda jsou totožné), s jejichž nalezením pomůže právě váš automechanik. S leasingem a exekucí jsou problémy ještě větší – k těmto informacím se jen těžko dostanete. Pokud nakupujete přes autobazar, zjistěte si, do jaké míry za původ vozidla ručí.

    Omlazené vozidlo

    Velkým problémem jsou omlazená vozidla – rok výroby je, stejně jako VIN kód, vyražen na různých součástkách automobilu. Je potřeba všechny najít a roky opět porovnat. Ještě důležitější je ale celkový dojem z vozidla – váš automechanik by měl odhadnout stáří vozidla i najeté kilometry podle opotřebení interiéru a některých součástek. O pár let omlazené auto vás může přijít o mnoho dráž, takže ani tuto kontrolu nepodceňujte, ať neplatíte zbytečné moc.

  •  

    2) Technický stav auta

    Vyhýbejte se hlavně bouraným vozidlům, která mohou být velmi nebezpečná – pevnost konstrukce může být narušena a v případě další havárie vás nemusí dostatečně chránit. Pozor si ale dávejte na všechny tyto problémy:

    - auto je bourané
    - auto nesplňuje normu EURO 3 a ještě nebyla zaplacena eko daň
    - auto má závažný technický problém, nebo je v celkově horším stavu

    Váš automechanik by měl poznat, jestli je vůz bouraný, nebo nikoliv. Lze to poznat podle svařování různých částí vozidel k sobě, nesouhlasících roků výroby na jednotlivých dílech, špatně vyklepanými částmi karoserie a podobně. Nabourané vozidlo je vždy velké nebezpečí, ať už pro váš život, nebo pro vaši peněženku – i sebelépe opravené vozidlo už nikdy nebude v TOP stavu a pravděpodobně se vám hodné rychle začne sesypávat pod rukama a nohama. Nehledě na to, že mnoho bouraných vozidel je opravených jen na oko, aby se dala prodat.

    Eko daň

    Dnes už je v platnosti norma EURO 5, ale takzvanou eko daň platíte pouze, pokud přihlašujete vozidlo, které nesplňuje EURO 3 a ještě za něj eko daň nikdy zaplacena nebyla. Konkrétně: zaplatíte 3 000 Kč, pokud splňuje EURO 2, 5 000 Kč pokud splňuje pouze EURO 1 a 10 000 Kč pokud nesplňuje žádnou EURO normu.

    Další problémy a rady

    - některé vady nejlépe objevíte při testovací jízdě – na rovné silnici pusťte volant a pozorujte, jestli auto samo nezatáčí
    - prověřte elektroniku vozidla
    - vyzkoušejte funkčnost všech světel
    - chtějte servisní knížku, řádně vyplněnou – o autu vám hodně řekne
    - nechte svého mechanika se na vozidle vyřádit, protože je potřeba toho prověřit opravdu hodně a laik by to nezvládl

David Holý, ePojisteni.cz

Pokračovat na:
Sdílet naFacebooku


Mobilní web / Klasický web